נכה בת 42 שסובלת משיתוק מוחין מלידה, מרותקת לכיסא גלגלים ומתגוררת במעון לנכים טוענת כי עובד זר תקף אותה מינית. הפרקליטות סגרה את התיק מחוסר אשמה, וכעת הנכה הגישה ערר על ההחלטה, ותובעת במקביל נזיקים נגד הגורמים שהתרשלו לכאורה בטיפול במקרה.
נ', המשותקת בארבעת גפיה, מתגוררת מגיל צעיר במעון לנכים בשכונת גילה בירושלים. לפי חוות דעת פסיכיאטרית, היא סובלת מהתפתחות רגשית שאינה תואמת את גילה ומאובחנת כלוקה ב"ארוטומניה" - לקות המתאפיינת בתפישה מעוותת של נושא היחסים הזוגיים, כתפיסתם של ילדים בגיל הרך, ויכולתה לשפוט את המציאות אינה תואמת את גילה.
2 צפייה בגלריה
ילדה נכה אילוסטרציה כיסא גלגלים
ילדה נכה אילוסטרציה כיסא גלגלים
נ' שלוקה ב"ארוטומניה" ערערה על סגירת התיק
(צילום: shutterstock)
בדצמבר 2020, בעיצומה של מגפת הקורונה, טענה נ' כי נאנסה על ידי עובד זר ששימש כמטפל במעון הנכים. לפי התלונה, הוא ניצל את המשבר שאיתו התמודדה באותה עת, ותקף אותה מינית תוך ניצול מרותו וניצול מוגבלותה. לאחר מכן, כך לפי התלונה, דרש ממנה להסתיר את שהתרחש ולא לשתף אף אחד. אחרי שנודע לו על התלונה במשטרה, כתב לה כי היא הורסת את חייו.
על אף מוגבלותה הפיזית, נ' נאלצה להגיע לתחנת המשטרה כשהיא על כיסא גלגלים, לאחר שבמשטרה סירבו להגיע אליה. המשטרה פתחה בחקירה ולאחר כמה שבועות, התיק הועבר לפרקליטות. זו החליטה לסגור את התיק מחוסר אשמה, אבל פרקליטתה של נ' אמרה כי הדבר נעשה מבלי לבדוק תחילה את מצבה הנפשי והפסיכיאטרי של נ'.
מדו"ח הבדיקה של משרד הרווחה עלה כי אחיה של נ' דיווח ב-13 בדצמבר על כך שאמרה לו שהותקפה, אך צוות המעון הגיש תלונה במשטרה רק יומיים לאחר מכן, ולאחר שהפציר בהם לעשות כן. בנוסף, אחד העובדים הסוציאליים במעון ניסה לשכנע את נ' לחזור בה מתלונתה בטענה שתהרוס את חיי העובד הזר, וטען בפניה כי היא שרצתה בקשר איתו - אף שהוא מודע ללקותה. העובד הסוציאלי הושעה, ולאחר מכן פוטר.
2 צפייה בגלריה
משרד הרווחה משרד הקליטה
משרד הרווחה משרד הקליטה
משרד הרווחה: "אפס סובלנות לפגיעה בדיירי המסגרות"
(צילום: גיל יוחנן )
"ברגע שגיליתי שאחותי המשותקת נאנסה על ידי עובד זר שעובד בניגוד לחוק במעון הודעתי להנהלת המעון על האירוע", אומר אריאל, אחיה של נ'. "לצערי, מאותו הרגע התחוור לי כי המערכת כולה, מאחרון העובדים במעון ועד שר הרווחה, גרועים מהאנס. זה התחיל מזה שמיד הודעתי לפסיכולוגית המעון על האירוע ודרשתי שהמעון ייקח את אחותי להגיש תלונה במשטרה. היא סירבה והודיעה לי שהמעון יתחקר את האירוע בכוחות עצמו. הסברתי לה שזה לא חוקי ודרשתי שתגיש תלונה. כשזה לא קרה, התלוננתי למשרד הרווחה שחייב את המעון מיד להגיש תלונה במשטרה. ומה קרה אחרי שהמעון הגיש תלונה? המשטרה צלצלה לאחותי ודרשה שתגיע לתת עדות. אחותי אמרה להם שהיא משותקת ושאלה אם יש אפשרות שיגיעו אליה. הם אמרו שזה לא אפשרי. אחותי נדרשה להגיע בכוחות עצמה, על כיסא הגלגלים".
הוא טוען כי בערב שבו הגיש המעון את התלונה, הוא קיבל הודעה מהעובד הסוציאלי במעון שבה כתב לו: "'עד שלא חירבנת לה את המוח, היא לא טענה שהותקפה'. מדהים שזו התייחסותו של עובד סוציאלי לאירוע. בעקבות ההתנהלות הזו שלו הוא פוטר מהמסגרת ועובד כעת במסגרת אחרת. במקביל התברר לי כי מנהל המעון עזב תפקיד קודם כי נטען נגדו שהטריד מינית. פניתי למשרד הרווחה, לשר הרווחה, לכל גורם אפשרי בשאלה – האם זה האדם המתאים ביותר לניהול מעון חסרי ישע? בתגובה לפנייתי למשרד הרווחה הוא פרסם דו"ח ביקורת על מעון שבניהול עמותת רוגלית ומצא כשלים חמורים".
לדבריו, עד היום המסגרת מאשימה את אחותו בכל מה שאירע: "יש פה חבורה של אנשים שהדבר האחרון שמותר להם לעסוק בו הוא אוכלוסייה חסרת ישע. מאז שאחותי תבעה את המעון הם מתנכלים לה ולי באופן מביש ומקומם. באחרונה, כשהגעתי לאסוף את אחותי, מנעו ממני כניסה למעון ולא אפשרו לי לקחת את העגלה שלה. מאז הבנתי כי אני יוצא למלחמה חסרת פשרות בהנהלת המקום. אחותי עוד יודעת לדבר, עצוב לי לדעת מה עובר על הדיירים שאינם מסוגלים לדבר".
״חוסר הרצון להנגשת שירותי משפט מבטא יחס מזלזל ומשפיל של המשטרה והפרקליטות כלפי נשים ונערות נכות ובעלות צרכים מיוחדים", אומרת עו״ד רוני אלוני סדובניק, המייצגת את הנפגעת. "אם היחס הזה ימשך בתיק זה, בכוונתנו לדווח על כך למטה הבינלאומי של ה-OECD ולמזכירות המדינה של ארה״ב שאוספת נתונים על מדינות המפרות זכויות אדם. מרשתי סובלת מארוטומניה מאז ילדותה. הפרקליטות התרשלה כשידעה שיש מולה מתלוננת פגועה, אך נמנעה מקבלת חוות דעת פסיכאטרית לעניין מסוגלות למתן הסכמה ליחסי מין".
רוני אלוני סדובניקעו"ד רוני אלוני סדובניקצילום: אלכס מורוזוב
ממעון הנכים נמסר: "בניגוד לנטען בכתבה, הוגשה תלונה למשטרה. התלונה נחקרה ונסגרה מחוסר אשמה שמשמעו שלא היו דברים מעולם. חרף הקביעה החד-משמעית החליטה המתלוננת לנסות את מזלה בתביעה אזרחית שבמסגרתה היא מנסה לקדם עניינה באמצעות המדיה. אין לנו כל ספק, ובהסתמך על שנקבע על ידי פרקליטות המדינה, כי התביעה האזרחית תידחה גם היא".
מהמשטרה נמסר: "מיד עם קבלת התלונה, נפתחה חקירה שבמהלכה בוצעו מגוון פעולות ונגבו עדויות מהמעורבים. מטעמי צנעת הפרט לא נוכל לפרט מעבר לכך, אולם נציין כי החקירה נוהלה ביסודיות ובמטרה אחת ויחידה - להגיע לחקר האמת. בסיום החקירה הועבר תיק החקירה לעיון והחלטת הפרקליטות".
מהפרקליטות נמסר: ״חומר הראיות בתיק הפלילי גילה תמונה מורכבת, מטעמי צנעת הפרט לא נוכל להרחיב ולפרט יותר. לאחר בחינה מעמיקה של כלל הראיות הוחלט לגנוז את התיק ולא להגיש כתב אישום. המתלוננת עודכנה על מצב הטיפול בתיק לאורך כל ההליך, לרבות בהחלטה שהתקבלה בסוף, וזאת ברגישות המתבקשת. לאחרונה הוגש ערר על ההחלטה והוא מטופל בימים אלו במחלקת עררים בפרקליטות המדינה. במקביל להגשת הערר הגישה המתלוננת תביעת נזיקין, כחלק מתהליך בירור התביעה ולצורך בירור טענותיה הרפואיות התבקשה התובעת להגיע לבדיקת מומחה מטעם הנתבעים. חשוב להדגיש כי מרפאת המומחה, אליה הופנתה התובעת, נגישה לאנשים בעלי מוגבלות. בקשת התובעת להיבדק על ידי מומחה במעון שבו היא מתגוררת נדחתה על ידי הנתבעים בהיעדר אסמכתא התומכת בבקשתה ובמקביל הוגשה בקשה לבית המשפט להנחות כיצד לבצע את הבדיקה. בקשה זו טרם הוכרעה".
ממשרד הרווחה נמסר: "מיד עם קבלת הדיווח לפני כשנתיים הורה המשרד למעון להגיש תלונה במשטרה ודרש את הרחקתו של העובד לאלתר. התיק נחקר במשטרה וממתין להחלטת הפרקליטות. במקביל, צוות בכיר מטעם המשרד ליווה את המתלוננת ואת בני משפחתה לאורך התהליך. משרד הרווחה מגלה אפס סובלנות לפגיעה בדיירי המסגרות שתחת פיקוחו, וכל תלונה נבדקת לעומק ומטופלת במלוא החומרה".