מקדם ההדבקה ירד היום במעט, לאחר שעלה במתינות ובאופן עקבי בימים האחרונים. במדדים אחרים, בהם מספר החולים במצב קשה ומספר המאומתים, נרשמת ירידה ויציבות. לכן, מבהירים במשרד הבריאות כי לא יהיה שינוי מדיניות נרחב בשלב זה, וכי מוקדם לבחון מגבלות או צעדים בעניין. עם זאת, בגלל העלייה במקדם ההדבקה ייתכן כי ביטול חובת עטיית המסכות שתוכנן להיכנס לפועל בשבועות הקרובים יידחה במעט.
הסיבה שבמשרד הבריאות עוקבים אחר תחלואת הקורונה היא התפרצות מחודשת של הנגיף בכמה ממדינות אירופה וכן במזרח הרחוק. בין היתר, בסין שהחליטה להטיל סגר על 13 מיליון תושבי שנז'ן ומתמודדת עם מספר הנדבקים היומי הגבוה ביותר זה שנתיים, וכן בהונג קונג הסמוכה - שם מספר המתים האמיר בחדות.
בישראל, בינתיים, מספר המאומתים היומי שומר על יציבות, לאחר שאתמול אובחנו 5,475 בני אדם עם הנגיף לעומת 5,598 ביום חמישי האחרון. יש לציין כי הנתונים מימי שישי ושבת בדרך כלל נמוכים יותר בשל היקף מצומצם של פעילות המעבדות והנבדקים. גם מספר החולים במצב קשה ממשיך לרדת, ועמד היום על 361 בני אדם לעומת 374 אתמול.
2 צפייה בגלריה
מחלקות קורונה
מחלקות קורונה
מחלקות קורונה
(צילום: יואב דודקביץ, יריב כץ, הדסה עין כרם)
2 צפייה בגלריה
גליה רהב ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
גליה רהב ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב
"מטריד גם שיש עלייה בתחלואה בבתי האבות, שבעקבותיה ישנה גם עלייה בתמותה". פרופ' רהב
(צילום יריב כץ)
במערכת הבריאות חלוקים לגבי חשיבות הנתונים, ואף מותחים ביקורת. "מטריד אותי שכולם בלי מסכות, ושחושבים שהקורונה כבר לא מעניינת", אמרה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא. "מטריד גם שיש עלייה בתחלואה בבתי האבות, שבעקבותיה ישנה גם עלייה בתמותה. המצב הנוכחי כן מטריד. כרגע חשוב להתרכז בעטיית מסכות ובעידוד התחסנות", אמרה והוסיפה: "ראינו שכל חולי האומיקרון הקשים לא מחוסנים. צריך להמשיך לעודד התחסנות משום שנראה כי הרימו ידיים בעניין הזה".
גורמים אחרים במערכת הבריאות מבהירים כי מוקדם לקבוע מהי משמעות הנתונים הנוכחיים. "בנסיבות הקיימות מוקדם לדעת האם אנחנו חווים שינוי מגמה מדאיג לפני גל שישי, או עליה מוגבלת בתחלואה עקב חזרה החיים לשגרה", אומר ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות וחבר קבינט המומחים. "טבעי שיש יותר הדבקות, הציבור חזר לשגרה וההגבלות נעלמו כמעט לגמרי. גם מספר הטסים לחו"ל זינק, ומכיוון שכיום אין חובה לבצע בדיקה טרם החזרה לארץ, יותר אנשים מזוהים כמאומתים בבדיקות שמתבצעות בנחיתה בנתב"ג".
"למרות העלייה בתחלואה, לא צריך להיכנס ללחץ. נראה כי לאור הנתונים הקיימים ניתן להמשיך בשגרת חיים רגילה אך זהירה. ככל שלא יהיה וריאנט חדש, יכול להיות שנמשיך לראות היקף תחלואה של אלפים בודדים ליום למשך תקופה ארוכה", מסר ניב-יגודה. "יש לקיים שגרת חיים זהירה תוך הגנה על מוסדות בריאות, בתי אבות ומקומות בהם שוהים אוכלוסיות בסיכון".