הריאיון עם ח"כ רוטמן
(צילום: ירון ברנר)
יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אישר הבוקר (רביעי) כי הצעת החוק שלו להגבלת הזכות לשבות קשורה ישירות למהפכה המשפטית שמובילה הממשלה. "קיבלתי בשבועות האחרונים פניות רבות, גם ממשפטנים וגם מפרקליטים בשירות המדינה חברי ארגונים מקצועיים, שאומרים לנו 'אנחנו תומכים ברפורמה ובא אלינו ראש הארגון ואומר תשביתו את העבודה כי אני מתנגד לפסקת ההתגברות'", אמר ח"כ רוטמן בריאיון לאולפן ynet.
מטרת הצעת החוק שהניח ח"כ רוטמן על שולחן הכנסת היא לשנות את יחסי העבודה בישראל. בין היתר מוצע בה להעביר את הסמכות להגבלת שביתות מבית הדין לעבודה לכנסת, להגביל משמעותית את העילות לסכסוכי עבודה ולאסור על ארגוני העובדים לגבות דמי חבר ממי שאינו מעוניין בכך.
הצעת החוק תוכל כאמור לצמצם דרמטית את זכות השביתה. בהצעה נכתב כי "אין המדינה מתפקדת כמעסיק ואין להטיל עליה חובות של מעסיק, אלא אם היא מוגדרת כמעסיקה הישירה של העובדים". כלומר, במצב שבו המדינה מחליטה לקדם רפורמות כמו הליכי הפרטה, לדוגמה של הנמלים או בתחום האנרגיה, העובדים שייפגעו מכך - לא יוכלו לשבות. "התיקון המוצע מצמצם את יכולתן של קבוצות לחץ קטנות לעצור מדיניות שמבקשת להיטיב עם כלל הציבור", נכתב.
2 צפייה בגלריה
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
תכנית חוק וצדק מסיבת עיתונאים ציונות דתית בצלאל סמוטריץ
ח"כ רוטמן ויו"ר ההסתדרות בר דוד
(צילום: מוטי קמחי, טל שחר )
2 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
הפגנת עובדי הייטק נגד המהפכה המשפטית
(צילום: EPA)
על רקע המחאות וההשבתות של ארגונים שונים במשק, שמתנגדים למהפכה המשפטית בטענה של פגיעה בדמוקרטיה בישראל, אמר הבוקר ח"כ רוטמן: "מדובר בחוק שכבר הוגש בכנסות קודמות על-ידי חברי כנסת רבים, חלקם היום גם יושבים באופוזיציה. זה לא חוק שנמצא בקווי השבר הרגילים של קואליציה-אופוזיציה.
"הסיבה שהחוק הזה הונח על שולחן הכנסת מאוד פשוטה, והיא קשורה לרפורמה המשפטית. בפניות שקיבלתי נאמר 'אנחנו נרדפים על-ידי הארגון המקצועי שלנו. אנחנו תומכים בך, הצבענו לך, אבל בא אלינו ראש הארגון ואומר תשביתו את העבודה כי משנים את הוועדה לבחירת שופטים'. ואני אומר - סליחה, עם כל הכבוד, ארגוני עובדים נועדו להגן על זכויות עובדים".
אז בוא נחסום להם בכלל את הזכות לשבות גם בהמשך? למשל במחאה על שכר, רק כי הם רוצים עכשיו למחות נגד הרפורמה המשפטית? "לא. מדברים על הגבלות. תתפלאו, אפילו שמעתי גם את אנשי ההסתדרות מדברים על הדבר הזה, אנשים שבאים ואומרים 'בוודאי שאסור להשבית את ארגון הפרקליטים בגלל שמקדמים פסקת התגברות'".
וכשאומר יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד "זה לא יקרה". "זה חוק שכולל חבילה מלאה. אפילו ציינתי בדברי ההסבר שזה לא חוק מקורי שלי, זה חוק שהונח בכנסות קודמות. הוא עוסק בסוגיות רבות. עמדותיי בנוגע להסתדרות ידועות וכך גם עמדותיי הכלכליות. אני איש ימין כלכלי בהרבה מאוד מובנים. אני חושב שאמצא שותפים רבים בכל חלקי המערכת הפוליטית. אני לא חושב שלגיטימי להשתמש בארגוני עובדים ככלי למנוע שינוי ורפורמה במערכת המשפט.
"ברור ששביתה בנוגע לתנאי עבודה זו זכות יסוד, אף אחד לא מנסה לגעת וגם הצעת החוק לא מנסה לפגוע בזה. היא כן באה ואומרת, זה החלק המשמעותי מבחינתי, וזו הסיבה שהיא מונחת על שולחן הכנסת, זה שלא ייתכן שארגון עובדים, בגלל שיו"ר הארגון רוצה לעשות קמפיין פוליטי, יחזיק את כל העובדים שלו, שרובם אגב תומכים ברפורמה, גם סטטיסטית וגם פרסונלית, והוא תוך שימוש בכוח הארגוני של ארגון המשפטנים או ארגון הפרקליטים יבוא ויגיד להם 'תצאו להפגין נגד הרפורמה בגלל שאני רוצה לעשות קמפיין פוליטי אישי'".
רוטמן סיכם: "אם יהיה שימוש בארגוני עובדים ככלי למנוע את הרפורמה המשפטית, אז בוודאי ובוודאי הצעת החוק הזאת והחלקים האלו הנוגעים לעניין גם יקודמו, אני מאוד מאוד מקווה שגם ארגוני העובדים, וגם ההסתדרות יבינו שמאבק על יחסי עבודה במשק לחוד ומנהלים אותו במקום אחר. במאבק על הרפורמה המשפטית לא משתמשים לרעה בכוחם של ארגוני עובדים".