הריאיון המלא עם השר אליהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחמק כבר כמה פעמים מתשובה לשאלה האם יציית לפסיקת בג"ץ במקרה שבית המשפט יפסול את ביטול עילת הסבירות, אך הבוקר (יום רביעי), שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) תקף ב-ynet Live כי "לבג"ץ אין בכלל סמכות להתערב בחקיקת יסוד. זו עבירה על החוק". השר הדגיש: "חד וחלק, הדיון הקרב בבג"ץ לא חוקי. השאלה היא הפוכה: מה קורה כששופט עובר על החוק?".
אליהו אמר כי "אני כשר המורשת לא יכול לעשות משהו שלא קיבלתי עליו סמכות מהממשלה. בג"ץ, שהכוח שלו נובע מחוק יסוד השפיטה, יכול להחליט שהוא עכשיו משרד המורשת? איזה מין דבר זה? בג"ץ עובר על החוק, הוא לא מכבד את בחירת הציבור".
1 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
"כן, גם עם מודל פורטו ריקו יהיה גירעון דמוקרטי מסוים". עמיחי אליהו
(צילום: משה מזרחי)
בהמשך התייחס השר אליהו למצבה של הרשות הפלסטינית, והביע התנגדות נחרצת לחיזוקה במסגרת הסכם נורמליזציה עם סעודיה. "הרשות לא מכבדת זכויות אזרח, היא גם פוגעת בפלסטינים, יש שם הרבה מאוד שחיתות. אני מדבר ונפגש עם פלסטינים היום ואני חושב יחד איתם כיצד לפתור את הבעיות האזרחיות שלהם בצורה שלא תאיים על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר.
השר הוסיף כי "אני גם בקשר עם מדינות מוסלמיות נוספות, ואני אומר בוודאות שהקשרים שלנו עם מדינות ערב אינם תלויים בחיזוק הרשות הפלסטינית. הם בהחלט דואגים לאחיהם הפלסטינים, אבל זה לא קשור לקשר עם גוף שלטוני כזה או אחר. זה קשור לזה שכולנו, כולל אנשי הימין, רוצים שיהיו תנאי חיים נורמטיביים לערביי ישראל, וגם לערבים שגרים ב'ישראל הגדולה' מה שנקרא, בתוך תחומי הקו הירוק".
אתה אומר שהם חלק מישראל הגדולה - הפתרון הוא לתת להם תעודות זהות? "יש בארה"ב מודל שנקרא 'פורטו-ריקו', זה מודל שלא נותן להם אפשרות להצביע לבתי הנבחרים. הם לא מצביעים בבחירות, אבל הם בהחלט מנהלים את הזכויות האזרחיות שלהם בצורה עצמאית. אני מציע לכולם עכשיו להיכנס לגוגל לחפש את המודל הזה. אנחנו לא רוצים שהפלסטינים ישפיעו על צביונה היהודי של מדינת ישראל. מה שטוב לארה"ב במשך כמה עשורים טובים יכול להתאים גם לנו".
הבדל קטן, לארה"ב אין עימות דמים עם פורטו ריקו. "כן, זה באמת הבדל. כשאנחנו הגענו לארץ שלנו לא רוצים לתת לנו לחיות כאן, והמודל שלנו אומר דבר פשוט: מי שמתנגד אלינו ופוגע בנו - דמו בראשו. הוא צריך למצוא את עצמו או מחוץ לגבולות המדינה או בעומק המדינה".
אתם מבקשים לקדם את המודל הזה באופן רציני? "בהחלט. אני כשר בממשלה מדבר עליו גם בארץ וגם בעולם, למרות שאני לא עוסק בייצוג המדיניות של ממשלת ישראל. זה מודל רציני, למרות שכן, בסופו של דבר יהיה איזה גירעון דמוקרטי מסוים בכך שהפלסטינים לא יוכלו לבחור ולהיבחר לכנסת, אך זה בגלל שאנחנו מדינה יהודית מתגוננת, כמו שיש דמוקרטיה מתגוננת. זה דבר שהוא מוכר בעולם. אבל, אנחנו אומרים במפורש שאנחנו רוצים לשמור על הזכויות שלהם, שהם יחיו יותר טוב מרוב המדינות שנמצאות סביבנו, אפילו בתוך הרשות הפלסטינית".
גם ח"כ אוהד טל מהציונות הדתית התייחס למהפכה המשפטית, ולדיון שיתקיים בחודש הבא בבג"ץ בעניין ביטול עילת הסבירות. "בוודאי שאנחנו מכבדים את בג"ץ, אנחנו חיים במדינת חוק שבה כולם צריכים להיות כפופים לחוק, גם הממשלה, גם הכנסת - אבל גם בית המשפט העליון", הוא אמר. "החקיקה חוקקה כהלכה, לפי כל הכללים של מדינה דמוקרטית בכנסת ישראל מבחינת ההליכים הראוים, ברוב חסר תקדים לתיקון של חוק יסוד. אם בית המשפט יחליט שהוא, ללא כל סמכות וללא כל תקדים, ייקח חוק יסוד ויבטל אותו - זו מציאות שאנחנו לא רוצים להיות בה. אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון יחליט בחוסר סמכות לעשות דבר שאין לו שום יכולת לעשות. הרי אסור לו, אין לו סמכות".
הוא הוסיף: "אנחנו עוד לא יודעים מה יגידו שופטי העליון כשהדבר יובא בפניהם, אבל יש לי יסוד סביר להניח ששופטי העליון לא יעשו מעשה שאין להם סמכות לעשות, ולא יביאו את מדינת ישראל למשבר חוקתי שטרם נראה כמותו. לכן אני מקווה וגם נוטה להאמין אנחנו לא נמצא את עצמנו בסיטואציה הזו בכלל ושבית המשפט העליון לא יגרור אותנו למשבר חוקתי שלא היה כדוגמתו מעולם".