בחודש דצמבר האחרון, בסרטון קצר ממגה-מנהרה באורך ארבעה קילומטרים, פורסמה לראשונה תמונה של אחת הדמויות הכי מבוקשות ברצועת עזה. מוחמד סינוואר שמו, אחיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. מאז חיסולם של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס – בהם מוחמד דף ומרואן עיסא, סינוואר האח הפך הלכה למעשה למספר 2 בצמרת ארגון הטרור בעזה, והתקדם מעלה גם באמצעות תמיכה עיוורת מצד אחיו.
מסייר ב"מגה-מנהרה", שהגיעה קרוב לגבול הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)

6 צפייה בגלריה
מוחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר, נוסע ברכב בתוך המנהרה
מוחמד סינוואר, מוביל פרויקט בניית המנהרה ואחיו של יחיא סינוואר, נוסע ברכב בתוך המנהרה
(צילום: דובר צה"ל)
מוחמד סינוואר, בן 49, הוא הבן הקטן במשפחה. הוא נולד בחאן יונס, היה מראשוני המצטרפים לחמאס ולקח חלק בפעילות טרור במסגרת האינתיפאדה הראשונה. באותה תקופה הוא נכלא במשך תשעה חודשים בישראל, ובמהלך שנותיו העביר גם שלוש שנים בכלא של הרשות הפלסטינית – עד שנת 2000, אז ברח ממנו. גורם בעזה סיפר כי הוא גדל תחת האידיאולוגיה של עבד אל-עזיז א-רנתיסי, ממייסדי חמאס.
בין מוחמד לאחיו יש הרבה מן המשותף. זה לא רק הכינוי "אבו איברהים" שמוענק לשניהם בעקבות שם בנם הראשון, על שם אביהם איברהים. הוא נחשב לאיש הסוד של מנהיג חמאס, ולאחד מבין בודדים שיודעים איפה הוא נמצא ומסייעים לו לנווט את דרכו למחבואים לאורך כמעט שנה של מלחמה. אין כל ספק שהייחוס המשפחתי העניק לו קרדיט על פני אחרים. בארגון לא חשדו או העזו לחשוב שישתף פעולה עם ישראל - ודרכו לצמרת הייתה חלקה. כך למעשה התברג בזרוע הצבאית, והצליח לפגוש את בכירי חמאס - ובראשם מוחמד דף.
תפקידו של מוחמד סינוואר נחשף על-ידי חמאס לראשונה ב-2005. הארגון פרץ את כל מסורת החשאיות שלו, וחשף את זהותם של שבעה ממפקדיו ברצועת עזה שהובילו פיגועים נגד ישראלים ונגד צה"ל. סינוואר האח היה אחד מהם – ושם גם נחשף תפקידו אז: מפקד חטיבת חאן יונס. כבר ב-2005, לפי הפרסום של חמאס אז, ניסתה ישראל להתנקש בו שלוש פעמים: באמצעות ירי צלף לביתו; באמצעות הפצצת ביתו בשני טילים במשקל רבע טונה; ובאמצעות הטמנת מטען בחומה של ביתו בחאן יונס – שאותה הצליח לחשוף.
6 צפייה בגלריה
ראשי חמאס המבוקשים בכרוז שצה"ל פיזר ברצועה
ראשי חמאס המבוקשים בכרוז שצה"ל פיזר ברצועה
300 אלף על האח הצעיר, 400 אלף על מנהיג חמאס. הכרוזים עם פרצופו של מוחמד סינוואר
אחת מהפעולות הגדולות שעליהן חתום מוחמד סינוואר היא חטיפתו של החייל גלעד שליט, והמאמצים בעסקה לשחרורו – שבה שוחרר מהכלא אחיו יחיא שלימים הפך למנהיג חמאס. ביום החטיפה, ביוני 2006, סינוואר שימש כאמור כמפקד חטיבת חאן יונס, ולאורך השנים התנה את שחרור שליט בשחרור אחיו.

"מידת הנאמנות קובעת"

"מוחמד הפך לצלע משמעותית מאוד בזרוע הצבאית של חמאס. כשיחיא סינוואר היה בכלא הישראלי, הוא סמך על זה שלאחיו מוחמד יש שליטה על שליט. היום ברור שמעמדו של אחיו הלך והתעצם בזרוע הצבאית, בשל הקרבה שלו ליחיא – שמאמין באנשים ספציפיים", מספר ד"ר יובל ביטון, לשעבר ראש חטיבת המודיעין בשב"ס, שהכיר היטב את יחיא סינוואר. "יחיא לא מסתכל על יכולות – אלא על מידת הנאמנות. היא הקובעת, ולכן מוחמד התקדם בחמאס".
6 צפייה בגלריה
ד"ר יובל ביטון ויחיא סינוואר
ד"ר יובל ביטון ויחיא סינוואר
ד"ר יובל ביטון וסינוואר. "יחיא מאמין באנשים ספציפיים"
(צילום: אלבום פרטי)
סינוואר, כך מסביר ביטון, מנסה כנראה לקרב אליו את אנשי הסוד שלו בהנהגה, כדי שיוכל לקבל החלטות אינדיבידואליות – ללא מתנגדים. "כשהתקרבנו לעסקת שליט, האחים סינוואר התנגדו – אף ששמו של יחיא היה הראשון ברשימת השחרורים. יחיא דחף את אחיו לשכנע את ההנהגה לא לקבל את העסקה, אבל סאלח אל-עארורי וחאלד משעל אמרו כן ודחפו לעסקה בניגוד לעמדת הסינווארים – וכך היה", אמר, כמה שנראה כלקח היסטורי של מי שהפך למנהיג ארגון הטרור אחרי חיסול הנייה.
בישראל ניסו להתנקש בחייו של סינוואר האח שוב ושוב לאורך השנים. ב-2012, במבצע "עמוד ענן", הופצץ ביתו – וכך גם בשנת 2014, במבצע "צוק איתן", אבל הוא לא היה שם. בעיצומו של אותו מבצע, נפוצו תמונות ודיווחים לפיהם סינוואר כן נהרג. לפרסומים, שבראשם גם עמוד פייסבוק שלא זכה לתהודה רבה, צורפה תמונה שבה הוא נראה מת לכאורה. מאז ועד חודש מאי בשנת 2022, שמו של מוחמד סינוואר כמעט ולא עלה – וברשת "אל-ג'זירה" אף נטען שהוא לא הגיע להלוויית אביו בינואר 2022. בחלק מהרשתות הערביות הוא תואר כ"החוזר מהמתים".
סינוואר האח ב-2022: "אנחנו יודעים איך לזהות את נקודות הכאב של הכיבוש"

במאי 2022, כאמור, הופיע סינוואר האח בריאיון קצר בן כחצי דקה ברשת אל-ג'זירה בדמות צללית, בדומה למנהגו של מוחמד דף לאורך השנים. "כשאנו מזהירים את הכיבוש או מפנים מסר, אנו מתכוונים לכך שכל אות וכל מילה יש להן משקל והשפעה בשטח", הוא נשמע אומר. "נעשו מאמצים מדויקים וממוקדים כדי לבסס זאת, ונוסחו משוואות מאזנות ומשמעותיות. כאשר אנו אומרים זאת, אנו יודעים כיצד לזהות את נקודות הכאב של הכיבוש וכיצד ללחוץ עליו. הצלחנו לבסס משוואות חשובות, והאויב עושה את חשבונותיו בהתאם להן היטב".

"אנשים הסתכלו על הרצפה אם הוא עבר לידם"

סינוואר, שכונה כאמור "החוזר מהמתים", הספיק להטיל אימה לא אחת על תושבים בעזה. ברצועה מספרים על דמות כריזמטית, אבל קשוחה מאוד ומאיימת. "הוא ידוע כאדם שרוחשים לו הרבה כבוד. המשפחה הזו נחשבת לבעלת מזג חם, ובמיוחד מוחמד - איש מפחיד, שמסוגל להרוג אדם בלי למצמץ", סיפר גורם ברצועה.
6 צפייה בגלריה
מוחמד שתיווי, שחמאס הוציא להורג ב-2016. עינויים קשים
מוחמד שתיווי, שחמאס הוציא להורג ב-2016. עינויים קשים
מוחמד שתיווי, שחמאס הוציא להורג ב-2016. עינויים קשים
אחרי שהאח יחיא שוחרר מהכלא בעסקת שליט, מוחמד זכה ליותר ויותר מעמד. "יחיא סינוואר מבין רק בכוח. זו המורשת שלו וכך גם מוחמד. הוא השתתף בלא מעט הוצאות להורג (של משת"פים, כמו אחיו - ע"ח), התעללויות ואכזריות בבתי הכלא של חמאס", אמר הגורם על הימים שלפני המלחמה. "מוחמד הגיע למצב שאם הוא גוער במישהו - הוא מת מפחד. הוא מהלך אימים על כולם. אף אחד לא מתעסק איתו ברצועה".
לדברי הגורם, "יש אנשים שאפילו חששו להביט לו בעיניים - כי אי-אפשר לדעת איך הוא יפרש את זה. אנשים הסתכלו על הרצפה אם הוא היה עובר לידם". לסינוואר האח גם מיוחסים עינויים קשים בכלא חמאס, יחד עם אחיו יחיא. בין השאר נטען כי הוא היה אחראי לעינויים קשים שעבר מג"ד זייתון לשעבר בחמאס, מוחמד שתיווי, שהוצא להורג בפברואר 2016 בשל עבירות מוסר.
שתיווי, כך נטען בעבר, היה מעורב אולי בשיתוף פעולה עם ישראל ובמסירת מידע שהביא לניסיון חיסול של מוחמד דף. גרסה אחרת, שהציג פעיל חמאס אחר, סוברת ששתיווי חוסל כי הגיש דוח ביטחוני שבו כתב כי יחיא סינוואר עשה טעויות היערכות שהביאו לחיסול בכירים בחמאס - ואז הואשם בניהול רומנים עם נשות ההרוגים. כך או כך, שתיווי חוסל בהוראת האחים סינוואר - כאמור אחרי עינויים קשים שעבר.

בג'יפ, במנהרת הענק

מעורבותו של מוחמד סינוואר במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר הייתה משמעותית. הוא נחשב לאחד המבוקשים הבולטים, בגלל חלקו - אחד מאדריכלי הטבח. כעת, אחרי שככל הנראה ירש את מוחמד דף, המטרה שעל גבו התחדדה עוד יותר.
6 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל בהערכת מצב בזמן התקיפה בתימן עם חברי פורום המטה הכללי
הרמטכ״ל בהערכת מצב בזמן התקיפה בתימן עם חברי פורום המטה הכללי
הרמטכ"ל עם רשימת היעדים. מוחמד סינוואר לא שם
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
סימן שאלה על יחיא סינוואר במסך מאחורי הרמטכ״ל בהערכת מצב בזמן התקיפה בתימן עם חברי פורום המטה הכללי
סימן שאלה על יחיא סינוואר במסך מאחורי הרמטכ״ל בהערכת מצב בזמן התקיפה בתימן עם חברי פורום המטה הכללי
(צילום: דובר צה"ל )
בחודש דצמבר, חודשיים לאחר פרוץ המלחמה, חשף צה"ל תיעוד נדיר שבו נראה מוחמד סינוואר נוסע בג'יפ עם שומרי ראש בתוך מנהרת ענק שנחשפה מאות מטרים ממושב נתיב העשרה וממעבר ארז. הוא קיבל במנהרה סקירה מצוות מהנדסים וחופרים מיוחדים שהובאו מחאן יונס לפרויקט הדגל, ונסע לאורכה ובפיתוליה.
הצבא גם הספיק לפזר כרוזים ברצועה, שבהם שם על ראשו של סינוואר האח 300 אלף דולר - 100 אלף פחות מאחיו יחיא. בכרוז הופיעו גם מח"ט חאן יונס המחוסל ראפע סלאמה, ומוחמד דף. שניהם חוסלו בתקיפה בחודש יולי האחרון. על סלאמה היה פרס של 200 אלף דולר, ועל ראשו של דף 100 אלף. כוחות צה"ל גם הספיקו לפשוט על משרדו של מוחמד סינוואר במוצב "אל-קאדסיה" בחאן יונס בחודש פברואר האחרון, והשמידו אותו כליל יחד עם המוצב כולו.
"נגיע למוחמד סינוואר וגם ליחיא": גלנט בציר נצרים, בחודש שעבר
(צילום: אלעד מלכה)

לפי שעה, כשגורלו של אחיו מוצג בסימן שאלה על-ידי צה"ל, גם גורלו של מוחמד סינוואר - שהלכה למעשה נמנה עם המעגל הקרוב ביותר של אחיו וכנראה גם יודע את מיקומו, אינו בהכרח ברור. הרמטכ"ל הרצי הלוי לא סימן אותו ברשימת הבכירים שלו, אבל בתחילת החודש שעבר, בביקור בציר נצרים, שר הביטחון יואב גלנט סימן אותו - אפילו לפני אחיו, מנהיג חמאס. "נחסל את חמאס, וגם נגיע למוחמד סינוואר וגם ליחיא סינוואר. לכל האנשים האלה, המחבלים הארורים האלה, אנחנו נגיע", אמר גלנט. "כל מי שחושב אחרת שיסתכל על מרואן עיסא, על מוחמד דף. גם הם חשבו שהם חסינים והם לא איתנו היום. הם עשו את הטעות שלהם, גם הוא יעשה את הטעות שלו, אנחנו נבצע את המשימה שלנו".