2 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
שולץ
(צילום: Sean Gallup/ gettyimages)
בן (10) ואלנה (12) הנה, ילדים לאם ישראלית ואב גרמני, מתגוררים בארץ. אתמול (יום שני), בזמן שהם נמצאים בברלין למטרת חופשה, החליטו לעלות על אוטובוס ולנסוע ל"יום פתוח במשרדי הממשלה" - פורום המתקיים פעם בשנה בהשתתפות השרים והקנצלר, המקיימים שיח של שאלות ותשובות עם הציבור. בדרך לשם, החליטו האחים לשאול את הקנצלר אולף שולץ על המהפכה המשפטית בישראל - וקיבלו ממנו תשובה מנומקת.
"שמענו על האירוע והחלטנו ללכת", סיפר בן, "באוטובוס, בדרך, בחרנו איזה שאלות לשאול את הקנצלר". אלנה הוסיפה: "זה היה ממש מגניב כי זה היה ספונטני. לא היינו בטוחים שהוא יענה לנו, ובסוף הוא ענה וזה אפילו הגיע גם לתקשורת בגרמניה, אז ממש שמחנו שזה הצליח".
הלנה הייתה זו שהציגה את השאלה לקנצלר: "שלום, אני הלנה, אנחנו גרמנים-ישראלים. כפי שאתה יודע, הדמוקרטיה הישראלית נמצאת כעת בסכנה, ואני רוצה לדעת - מה דעתך על כך, ואיך אתה כקנצלר גרמניה יכול לסייע לדמוקרטיה?".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מתחמק מראיונות לתקשורת הישראלית. נתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
בזמן שבארץ ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתחמק מלהעניק ראיונות לתקשורת הישראלית, הקנצלר הגרמני השיב להלנה: "כולנו כבר הבענו דעה, דיברתי עם ראש ממשלת ישראל וגם עם נשיא מדינת ישראל. אמרתי בבירור שאני חושב שרוב לא יכול לקבוע לגבי מיעוט, ושבדמוקרטיה במדינה מתוקנת המיעוט תמיד צריך להיות מסוגל כל החיים לחיות ללא פחד".
הוא הוסיף: "כך אנחנו קבענו בחוקה הגרמנית בדרכים רבות בעקבות הניסיון הנורא שהיה לנו. יש חוקה שאפשר לשנות רק ברוב של שני שלישים. כשאנחנו בוחרים שופטים ושופטות, אנחנו בוחרים אותם ברוב גדול - לא סתם ברוב רגיל".
הקנצלר ציין כי "כל אזרח יכול אפילו לתבוע את השלטון לבית דין ולהילחם בו באמצעים חוקתיים. מי שבוחן מדינות דמוקרטיות אחרות יכול לראות, ברובן זה בערך אותו דבר. לא אחד לאחד, אבל בערך. לכן אנחנו עדיין מקווים שחוקי היסוד של הפרדת הרשויות, שמירה על מיעוטים ויציבות החוקה שאי אפשר יהיה לשנותה ברוב רגיל ושמעמדו היציב של בית המשפט, כל אלו ימשיכו להתקיים בעתיד גם בישראל".