העיתונאי פוריה זראאתי, שמנחה את תוכנית הטלוויזיה "המילה האחרונה" בערוץ "איראן אינטרנשיונל", כלי תקשורת בבעלות בריטית שמשודר בשפה הפרסית ומזוהה עם האופוזיציה למשטר האיראני, ואף ראיין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כשנה, נדקר אתמול (שישי) מספר פעמים על ידי שני אלמונים מחוץ לביתו בלונדון. כך דיווח "איראן אינטרנשיונל" עצמו. לפי הדיווח, מצבו של זראאתי יציב, אך הוא עדיין מאושפז בבית החולים. לפי העיתון הבריטי "דיילי מייל", דובר של משטרת המטרופולין של לונדון הודיע כי לא נשקפת סכנה לחייו של זראאתי.
2 צפייה בגלריה
פוריה זראאתי כתב של ערוץ איראן אינטרנשיונל שראיין בעבר את נתניהו והותקף ב לונדון
פוריה זראאתי כתב של ערוץ איראן אינטרנשיונל שראיין בעבר את נתניהו והותקף ב לונדון
זראאתי מראיין את נתניהו, בשנה שעברה
עוד דיווח ה"דיילי מייל" כי גבר ניגש לזראאתי וניסה לדבר איתו מחוץ לביתו, ובאותו זמן גבר נוסף הגיח מאחוריו ודקר אותו באמצעות סכין. לפי הדיווח, שני הגברים ברחו לאחר מכן מהזירה במכונית, שבה נהג חשוד שלישי. לפי "איראן אינטרנשיונל", משטרת המטרופולין פתחה בחקירה, אך המניע עדיין לא ידוע.
עם זאת, המתקפה מגיעה כמה חודשים לאחר שנחשפה תוכנית של המשטר האיראני להתנקש בחייהם של שני עיתונאים אחרים של "איראן אינטרנשיונל". לפי ה"דיילי מייל", המשטרה עצרה בסך הכול 15 תוכניות, שקשורות למשטר האיראני, לפגיעה בעיתונאים ביקורתיים.
בהצהרה מטעם המשטרה נמסר כי "לאור עבודתו של הקורבן כעיתונאי בכלי תקשורת דובר פרסית שממוקם בבריטניה, לצד העובדה שלאחרונה הופנו מספר איומים כלפי קבוצת עיתונאים שעובדת בכלי התקשורת הזה, התקרית הזו נחקרת על ידי מומחים משטרתיים ללוחמה בטרור". עוד נמסר כי סוכנות הביון הבריטית MI5 עודכנה בתקיפה.
2 צפייה בגלריה
פוריה זראאתי כתב של ערוץ איראן אינטרנשיונל שראיין בעבר את נתניהו והותקף ב לונדון
פוריה זראאתי כתב של ערוץ איראן אינטרנשיונל שראיין בעבר את נתניהו והותקף ב לונדון
"הדקירה האכזרית הזו בוודאות תעורר פחדים בקרב העיתונאים - שהם לא בטוחים בביתם ובדרך לעבודתם". זראאתי
בדיווח של "איראן אינטרנשיונל" על דקירתו של זראאתי צוינו שורה של גינויים לתקיפה, בהם זה של מזכ"לית ארגון העיתונאים הבריטי הלאומי מישל סטניסטריט. "המתקפה הפחדנית הזו היא מזעזעת, ומחשבותינו איתו, עם משפחתו ועם כל הקולגות שלו מהערוץ", ציינה סטניסטריט. "הדקירה האכזרית הזו בוודאות תעורר פחדים בקרב העיתונאים של 'איראן אינטרנשיונל' ושל ה-BBC בפרסית - שהם לא בטוחים בביתם ובדרך לעבודתם".
גינוי נוסף שהוזכר הוא זה של יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הבריטי אליסיה קירנס, שאמרה כי התקיפה "מטרידה עמוקות". לדבריה, "אמנם אנחנו לא יודעים את נסיבות המתקפה, אבל איראן ממשיכה לצוד את אלו שהיו אמיצים מספיק כדי לצאת נגד המשטרה. אני לא משוכנעת שלנו ולבעלות בריתנו יש אסטרטגיות ברורות בשאלה איך נוכל להגן על תושבינו מפני המשטר האיראני".
תיעוד מ"מחאת החיג'אב" באיראן

הערוץ "איראן אינטרשיונל" עלה מזמן על הכוונת של המשטר האיראני, במיוחד מאז שהחל לסקר באינטנסיביות את המחאות הנרחבות שפרצו במדינה בעקבות מותה של הצעירה מהסא האמיני בספטמבר 2022. באמצעות שידור לווייני, ניתן היה לצפות בערוץ גם באיראן עצמה. לפי ה"דיילי מייל", איראן אף כינתה את הערוץ בדצמבר האחרון "ארגון טרור".
באותו חודש בדיוק פרסמה רשת הטלוויזיה הבריטית ITV את התוכנית של משמרות המהפכה האיראניים לחסל ב-2022 שני מגישי טלוויזיה של "איראן אינטרנשיונל", סימה סאבט ופארדאד פרחזאד, באמצעות תקיפות סכין מחוץ לבתיהם - בדיוק באותה דרך שבה הותקף אתמול זראאתי. לפי הדיווח של ה"דיילי מייל", הוצע למתנקשים יותר מ-150 אלף פאונד תמורת הרצח של השניים - אך התוכנית נכשלה לאחר שאחד מהם החל לתפקד כסוכן כפול.
לפי "איראן אינטרנשיונל", התוכנית לרצוח את שני המגישים נקראה בשם הקוד "החתונה", וסאבט ופרחזאד כונו "הכלה והחתן". עוד ציין הערוץ כי התוכנית אושרה על ידי מוחמד ריזא אנסארי, מפקד במשמרות במהפכה שאחראי על התנקשויות מחוץ לאיראן.
עם זאת, הערוץ ציין בדיווח כי התוכנית להתנקשות בשני המגישים הייתה רק ההתחלה של מסכת איומים על העיתונאים שלו. בנובמבר 2022, משטרת לונדון אבטחה את המשרדים של "איראן אינטרנשיונל", בהסתמך על מידע מודיעיני על איומים לפגיעה בשני עיתונאים שלו. בינואר אשתקד, הערוץ אף נאלץ לסגור זמנית את פעילותו בלונדון, ולהעביר את שידוריו לוושינגטון הבירה. רק בחודש ספטמבר האחרון, הערוץ שב לעבוד ממיקום חדש בלונדון.