(צילום: אסף חן)

התוכנית הלהט"בית החדשה בצה"ל צוברת תאוצה - ועשויה להתרחב אל מעבר לגבולות אגף המודיעין. פחות מחודש לאחר שהושקה בפרופיל נמוך בצבא, לתוכנית "אח בוגר - אחות בוגרת" של הפורום הלה"טבי באמ"ן נרשמו כבר כ-70 משתתפים המשרתים ביחידות האגף, כ-50 מהם כחונכים והיתר כחניכים.
מארגני הפרויקט לא ציפו להיענות נרחבת יחסית בפרק זמן קצר, ולא פוסלים מענה שיינתן במסגרת התוכנית גם לחיילים מחוץ לאמ"ן, כמו מיחידות קרביות, שנאלצים להיות בארון ולספוג קשיים נפשיים במהלך שירותם. בפורום הלה"טבי "בי" של אמ"ן יש כבר מאות משתתפים פעילים, בהם קצינים, חיילים ואנשי קבע.
התוכנית החדשה, פרי יוזמה של חיילים, מיועדת להעניק תמיכה אישית לחיילים להט"בים על-ידי חיילים מנוסים ובהם קצינים ואנשי קבע, באופן שיותאם ויוגדר על ידי שניהם - בין אם במפגשים פרונטליים או על-ידי שיחות בוואטסאפ וקשר טלפוני, באופן דיסקרטי, קבוע ובטוח.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: gettyimages)
לחונכים יינתנו כלים מקצועיים כיצד לתמוך בחניכים, בכל הקשור לסוגיות של הטרדות מיניות על רקע להט"בי, יציאה מהארון, קבלה אישית וקשיים שחיילים מתמודדים עימם בבסיס, בבית ובסביבה האזרחית. בימים הקרובים יחלו ראיונות קבלה למשתתפים בתוכנית החדשה, ובאמ"ן מדגישים כי יינתן מענה גם לחיילים שמשרתים מחוץ לחיל, כמו לוחמים מגדודים ומיחידות קרביות, אם אלו יפנו ליוזמי התוכנית.
כיום יש תוכניות תמיכה חזקות בצה"ל בחיילים להט"בים רק בחיל האוויר ובאמ"ן, שנחשבים למקומות פתוחים ומקבלים בלאו הכי. דווקא בזרוע היבשה, שכוללת יחידות קרביות וסגורות רבות, אין פרויקטים דומים, אך כאמור, "אח בוגר - אחות בוגרת" של אמ"ן נגישה גם לחיילים מחוץ לאגף. באמ"ן מקווים כי לאור הביקוש גם בזרועות אחרות בצה"ל ירימו את הכפפה במהלכים דומים.

פעילויות באופן דיסקרטי

הפורום הלהט"בי באמ"ן זוכה לתמיכה נרחבת של בכירי האגף, בהם של מפקדי יחידות כמו 8200 וקצינים בדרגות אלוף-משנה רבים שחלקם בעצמם מחוץ לארון ומגיעים להרצות לחיילים ולקורסי פיקוד, כיצד להתמודד וללוות חיילים להט"בים שחווים קשיים. הפורום, שמובל בהתנדבות על-ידי קצינים וקצינות, ארגן ביוני השנה אירוע גאווה לחיילי אמ"ן, ומעת לעת גם הרצאות של גורמי רפואה באשר לחיסונים והגנה ממחלות מין לצד הרצאות של גורמים חיצוניים מהקהילה הגאה שמרצים בתוך הצבא גם בימים אלו לחיילים וכן מפגשי תמיכה קבועים בבסיסים.
הפעילויות מתרחשות בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב לאחר יום העבודה ובאופן דיסקרטי. באמ"ן אומרים כי גם ביחידות האגף יש חיילים שבארון אשר מתמודדים עם קשיים רבים, וחיילי מודיעין שמשרתים בגדודים וזקוקים לתמיכה. הרישום לתוכנית מתבצע דרך טופס מיוחד בפורטל הפנים-צבאי של אמ"ן ועד כה הגיעו אליו חיילים בעיקר מפה לאוזן ודרך חבריהם המשרתים באמ"ן. עוד הוסיפו באמ"ן כי יוזמה זו ואחרות צומחות מהשטח, מלמטה, ונובעות מצורך בתמיכה שקיים גם היום, עם קשיים בשירות ותחת מטרה לאפשר שירות בטוח ונעים לכל חיילת וחייל. המנטור "באח בוגר - אחות בוגרת" ילווה את החייל לאורך שירותו ומעבר לכך, לפי הצורך, ויכלול ליווי לכל אוכלוסיות הלהט"ב בצבא, בהם לסביות וטרנסג'נדרים.