ממבט הרחפן: תורי הענק לבדיקות בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)

חולים בגן, בבית הספר, במשרד, במוזיאון. מספר המאומתים לקורונה עולה במהירות ואיתו גם מספר הנדרשים לבידוד - ומספר הבדיקות. התוצאה היא המתנות אינסופיות בתורים לבדיקות, הן בדיקות האנטיגן והן בדיקות ה-PCR. בתל אביב, ירושלים, קיסריה, הרצליה, נתניה ויישובים רבים אחרים עמדו היום (א') הנבדקים בתורים שנמשכו שעתיים ואף יותר, במתחם הבדיקות ברוקח מכוניות חיכו על הכביש מחוץ לחניון עקב התור הבלתי נגמר, גם ליד מתחם הבדיקות בספורטק בהרצליה נרשמו עומסים כבדים - והמשטרה ביקשה מנהגים להשתמש בדרכים חלופיות. צפו בסרטונים בכתבה: כך זה נראה.
שירלי, תושבת תל אביב, הגיעה למתחם הבדיקות ליד מוזיאון תל אביב. היא סיפרה שחיכתה עם בתה התינוקת שעה בתור ועדיין לא הגיעה אל ביתן הבדיקות: "התור ארוך מאוד אבל אין לנו ברירה כי הגננת של הילדה נמצאה חיובית, אז אנחנו מחכות בסבלנות. אבל זה לא מתנהל בצורה מסודרת, אנשים נכנסים לתור מהצד, אין מספר, אין בקרה וזו גם דרך פשוט להידבק כאן כשמחכים בתור עם מאות האנשים האלה״, סיפרה. במתחם עצמו, שבו שלוש עמדות, הייתה בחלק מהזמן רק דוגמת אחת.
מחכים בתורי הענק בתל אביב
(צילום: שחר גולדשטיין, נויל האריס)

עומסים כבדים במתחמי בדיקות ברחבי הארץ
(צילום: נופר רוזנברג ורטנפלד, רן רימון, אלי מנדלבאום, סיון חילאי, גלעד כהן, נמל תל אביב)

שעתיים עד הבדיקה, בירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום, נויל האריס)

10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בכפר סבא
עומס במתחם בדיקות קורונה בכפר סבא
התור שלא נגמר, במתחם הבדיקות בכפר סבא
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בכפר סבא
עומס במתחם בדיקות קורונה בכפר סבא
(צילום: יאיר שגיא)
איתי מתל אביב נדהם כשהגיע: "התור ארוך ומאוד מבולגן. אני כאן כבר 45 דקות ועוד רחוק מהביתן. יצאתי לבלות בסוף השבוע וגיליתי שהיה לידי חולה מאומת אז באתי להיבדק. אני מאמין שנראה את התור הזה ארוך יותר ויותר כי אנשים היו בהרבה מסיבות בסילבסטר וזה ניכר גם בבדיקות".
ענבל הגיעה להיבדק לאחר שהתגלה מאומת במשרד: "ידענו שיהיה תור ארוך, לא ידענו עד כמה. לקחנו מקדם ביטחון וזה יותר ממה שחשבנו. אתמול חיכינו שעה וחצי בתור לבדיקות מהירות". מאיה הסבירה כי הגיעה למקום לאחר ש"קצת לא חשה בטוב. אין סימפטומים, אבל אני מעדיפה לא לקחת סיכון". היא סיפרה כי נכחה במסיבת סילבסטר: "זו הייתה מסיבה סופר מצומצמת של 20 איש ועשינו בדיקות ביתיות בכניסה. נזהרנו".
10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בנתניה
עומס במתחם בדיקות קורונה בנתניה
ממבט הרחפן: העומס העצום בדרך למתחם הבדיקות בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בנתניה
עומס במתחם בדיקות קורונה בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
10 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות תל אביב
מתחם בדיקות תל אביב
בתור לבדיקה בתל אביב
( צילום: סיון חילאי)
10 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה דרייב אין גני יהושע תל אביב
מתחם בדיקות קורונה דרייב אין גני יהושע תל אביב
ממתינים על הכביש בשדרות רוקח בתל אביב
(צילום: רן רימון)
אישה אחרת שעמדה עם בנה בתור הארוך ברחוב שאול המלך סיפרה: "יש ילדה חיובית בכיתה של הבן שלי שבכיתה ד', אז שלחו את כל הכיתה לבידוד ובדיקות. הוא היה אמור להתחסן היום, קיוויתי כבר לשים לזה סוף. נצטרך לדחות את זה לאחרי הבידוד".

ממתינים בירושלים: "תראו איזה פקקים"

גם בירושלים חיכו יותר משעה, במתחם הדרייב אין בג'בל מוכבר - וגם שם במקרים רבים זה היה עקב מאומתים במערכת החינוך. דניאלה הגיעה עם בתה, בת שנתיים: "אתמול קיבלתי הודעה מהגננת שהיא חיובית לקורונה, הגן נסגר עד שיהיו הנחיות ברורות ממשרד הבריאות. כרגע אני לא יכולה ללכת לעבודה, אני מחכה לראות מה יהיו תוצאות הבדיקה ומה הגננת תגיד".
אבישי סיפר כי תלמידות מהשכבה של אחד מילדיו נדבקו ובבית הספר עברו ללמוד בזום: "תראה איזה פקקים. הייתי פה לפני שבוע עם הבן שלי, לקח דקה. אני חושב שנהיה פה לפחות עוד שעתיים". חייל שחיכה סיפר כי המתין שעתיים ועדיין לא נבדק. "עושים בדיקה כללית לכולם כדי לוודא. אני צריך לעשות בדיקה לקראת החזרה לבסיס", הסביר.
ולא רק לבדיקות ה-PCR היו תורים בלתי נגמרים. גם לבדיקות האנטיגן, שלפי המתווה החדש מחוסנים נדרשים לעשות כדי להימנע מבידוד, המתינו המונים. בסינמה סיטי בירושלים סיפרה נוגה: "הייתי במוזיאון ביום שלישי ושלחו לי הודעה שהייתי ליד מאומת. אני מחוסנת בבוסטר, הייתי מופתעת כשהגעתי לפה וראיתי את התור".
10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה דרייב אין בירושלים
עומס במתחם בדיקות קורונה דרייב אין בירושלים
הדרייב אין בג'בל מוכבר
(צילום: גלעד כהן)
10 צפייה בגלריה
בדיקות סינמה סיטי ירושלים
בדיקות סינמה סיטי ירושלים
מחכים לבדיקות אנטיגן בסינמה סיטי ירושלים
( צילום: אלי מנדלבאום)
רעות סיפרה באותו מקום: "נחשפתי בבית ספר שלי לחולה קורונה. מה עבר לי בראש כשראיתי את התור? 'הצילו'. אבל בסדר, לא נורא. אין לי כבר כוח להגיב לכל זה, אני פשוט זורמת".

מחכים בקיסריה: "נשמתי כמעט יצאה ממקומה"

חדווה אלרואי עמדה יותר משעה במתחם הבדיקות שבאזור התעשייה שבקיסריה. "זה סיוט גדול. יש כאן הורים עם ילדים קטנים, אנשים שחגגו במסיבות הסילבסטר. עד שהגעתי לבדיקה במתחם האוהלים הלבנים נשמתי כמעט יצאה ממקומה", היא אמרה בכעס.
10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
מחכים לבדיקה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
10 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות בראשל"צ
עומס במתחם בדיקות בראשל"צ
במתחם בדיקות אנטיגן בראשון לציון
התורים הארוכים השתרו לאורך קילומטרים. "שעה ועשרים לעמוד פה בתור זה גיהינום, הילדים כבר משתגעים. אחותי אמרה לי שגם במתחם ליד האצטדיון שבנתניה יש תורים ארוכים, אז למה לא פותחים כאן מתחמי בדיקות באזור?", שאל אהרון רחמים.
רעות שהגיעה להיבדק מפרדס חנה: "זה פשוט גיהינום, ואומרים שהמצב רק יחמיר בימים הקרובים. למה כל כך הרבה אנשים ורק שני אוהלי בדיקה? זה הגיוני?".

בנט: "יהיו עשרות אלפי מאומתים ביום"

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בפתח ישיבת הממשלה לעלייה במספר המאומתים ולהשפעותיה: "כולנו כבר מרגישים את העלייה בהידבקות, ואנחנו צפויים לראות הכפלה, ואז הכפלה של הכפלה, כבר בימים הקרובים. ככה זה עובד. שיהיה ברור - גם אם יש מי מאיתנו שמעדיף להדחיק, בקרוב מאוד הוא כבר לא יוכל. יהיו עשרות אלפי מאומתים ביום, כבר בזמן הקרוב".
בנט: "יהיו עשרות אלפי מאומתים ביום"
(צילום: לע"מ)

"מערכת הבריאות, בעבודה עם שאר מערכות המדינה, נערכת לגל הזה תוך מעקב צמוד אחר ההתנהגות של וראינט האומיקרון בדרום אפריקה, בארצות הברית ובאירופה", הוסיף בנט. "אנחנו מסתכלים עליהם ולומדים. אנחנו לומדים יותר כל יום, ומיישמים לקחים גם מניסיונם של אחרים, מלונדון ועד ניו יורק. זה מה שהזמן שהרווחנו קנה לנו - אפשרות לראות את העתיד. המטרה שלנו היא תמיד אותה מטרה: לאפשר כלכלה מתפקדת ככל האפשר, תוך שמירה על הפגיעים ביותר שבתוכנו".
"המדיניות והצעדים שננקוט יותאמו למצב התחלואה וליכולת הספיקה של בתי החולים", הוסיף בנט. "במקביל לעומס הצפוי בבתי החולים, צריך לזכור שגם מצב של עשרות אלפי מאומתים ביום הוא קשה מאוד לניהול מבחינה לוגיסטית. אלה מספרים שהעולם לא הכיר, וגם אנחנו לא הכרנו. לכן, אנחנו רואים, למשל, עומס כבד בבדיקות ואנחנו פועלים ברגעים אלה, למצוא פתרונות. לסיכום, הסערה מגיעה אלינו בימים אלה ממש. יהיה קשה, אבל בהתנהגות נכונה ואחראית ביחד, אנחנו נצלח אותה".
4,197 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-92,500 בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 4.57% - הגבוה מאז ספטמבר. בסך הכול אובחנו בשבוע החולף 26,857 חיוביים לנגיף לעומת 9,081 בשבוע שהחל ב-19 בדצמבר. כלומר זינוק של פי 3 במספר המאומתים. במקביל, מקדם ההדבקה ממשיך לנסוק והוא עומד על 1.84.
מספר המאושפזים בבתי החולים ממשיך לעלות והוא עומד הבוקר על 200 חולי קורונה, 110 מהם במצב קשה. ביום שני בשבוע שעבר היו מאושפזים 83 חולים קשים ומדובר בעלייה של כ-33% במספר הקשים בפחות משבוע. לפי נתוני משרד הבריאות כ-78% מהחולים הקשים אינם מחוסנים בכלל.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה