דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביחס לשליטה ישראלית על ציר פילדלפי, מהדהדים במצרים: העיתונאי וחבר הפרלמנט המצרי מוסטפא בכרי, צייץ הבוקר (ראשון) ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) בתגובה לדברים: "כשנתניהו אומר שאזור ציר פילדלפי בגבול מצרים צריך להיות בשליטה ישראלית, מדובר בהתקפה בוטה על הסכם השלום בין שתי המדינות. אל תתקרב, גבול מצרים הוא קו אדום. נראה כי אתה לא יודע את היכולת ועוצמת הצבא שלנו".
1 צפייה בגלריה
הצהרת נתניהו: "אנו ממשיכים להילחם עד חיסול החמאס ושחרור כל חטופינו"
הצהרת נתניהו: "אנו ממשיכים להילחם עד חיסול החמאס ושחרור כל חטופינו"
"ציר פילדלפי חייב להיות בידינו". הצהרת נתניהו
(צילום: לע"מ)
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
בציוץ נוסף כתב בכרי: "על החוצפה של נתניהו באיום כיבוש ציר פילדלפי יש להגיב בנחישות. הדבר מהווה הפרה של הסכם השלום בין שתי המדינות, תקיפה של הריבונות המצרית. הוא חונק את עזה והופך אותה לכלא גדול ומטיל עליה מצור קבוע, וזה פותח את הדרך לכיוון עקירת פלסטינים למצרים. דרושה כאן הפגנת כוח בזמן הזה, שתיקה לא תהיה אפקטיבית. אנחנו בטוחים שההנהגה והצבא לא יאפשרו לאויב להוציא לפועל את תוכניותיו".
את הדברים בעניין ציר פילדלפי אמר נתניהו אמש במהלך מסיבת עיתונאים: "ציר פילדלפי, או יותר נכון הסוגר הדרומי, חייב להיות בידינו וחייב להיות סגור. כל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנו רוצים וחייבים להבטיח".
לפני כשבועיים פירסם העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" מאמר שעוסק כולו בפעילות הצבאית על ציר פילדלפי מאז 7 באוקטובר. הציר מהווה הלכה למעשה אזור חיץ בין רצועת עזה למצרים וכולל גם את מעבר רפיח, והפעולות בו מובילות למתיחות הולכת וגוברת ביחסים בין ישראל ומצרים, ואף מערערות הסכמים קודמים.
לפי המאמר, עיקר המחלוקת קשור בחשש הישראלי מפני הימצאות של מנהרות טרור המחברות בין עזה ובין סיני, שנמצאות תחת ציר פילדלפי ועלולות לשמש להימלטות בכירי חמאס מהרצועה אל סיני. בקהיר לעומת זאת, מתעקשים שהאזור נקי לחלוטין ממנהרות וכי הדבר לא אפשרי. לדברי מקור מצרי, לפני חידוש הפעילות הצבאית ברצועת עזה בתחילת דצמבר, בפגישה שהתקיימה עם רונן בר במצרים, ישראל העלתה את החששות האלה ובכירים מצרים אמרו כי אם ישראל תמצא מנהרות כאלה בין מצרים לעזה - "שתפציץ אותן" (במטרה להראות עד כמה בקהיר משוכנעים שאין מנהרות כאלה).