סערת בר-לב והמסמך הסודי בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

השר היוצא לביטחון הפנים עמר בר-לב חשף במהלך הדיון על העברת הסמכויות מהמשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר "מסמך סודי" על התנהלות המשטרה ושב"כ בהר הבית.
בר-לב ציין כי לא יקריא חלקים מהמסמך, וגם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ביקש ממנו לעשות כך. מהדברים שהקריא הובן כי לא צריך להשתמש ברימוני הלם ובירי רוגר בהתפרעויות בהר הבית. הוא הוסיף כי מישהו הדליף את המסמך הזה גם לבן גביר. "מכיוון שזה סיכום שלי, אני מרשה לעצמי להקריא כאן את הסיכום שלי, כלשונו. לא את כולו, את חלקו הנוגע לטענות המופרכות המצביעות על אי הבנה של מגיש ההצעה, מה זה מדיניות ומה קשור למדיניות", אמר בר-לב.
השר המיועד בן גביר עצמו, יש לציין, הקריא אתמול במליאת הכנסת חלק מהמסמך המדובר - שהיום טען שהוא מסווג.
1 צפייה בגלריה
תנ"צ שמעון נחמני
תנ"צ שמעון נחמני
שבתאי ובר-לב
(צילום: יואב דודקביץ', עידו ארז)
לדבריו, "השר הוא זה שחתום על המסמך, ולכן מותר לו להקריא חלקים ממנו. בן גביר הוציא מהמסמך דברים שקריים ומנותקים מהקשרם, אחרי שהודלף לו. לכן היה חשוב לבוא לכנסת ולהראות שהציטוטים הם שקריים, ולהציג את הדברים בצורה מדויקת ונכונה - שהם דוגמה קלאסית למדיניות ואסטרטגיה".
בכירים במשטרה הביעו תרעומת על העיסוק במסמך, ואמרו כי עצם החשיפה מתוך מסמך סודי היא הבעיה - ולא משנה מה התכנים הכתובים בו. לטענתם, "בר-לב יכול היה להקריא שם הנחיות מודיעין שלא רוצים שהציבור, ובפרט זה שבהר הבית, ידע. הכלל הוא שמידע סודי לא נחשף. יש הגדרות מאוד חמורות ונוקשות לאופן שבו מחזיקים מסמך סודי ומי רשאי לעיין בו. קצינים בעבר הודחו בשל חשיפה רשלנית של מסמך סודי".
לדבריהם, "במהות לא נגרם נזק. מבחינת האמצעים לפיזור הפגנות שנחשפו - זה דבר שכולם מכירים. ועדיין רצוי להשאיר באופן סודי כל התנהלות מבצעית של המשטרה, בפרט בהר הבית, ואת המדרג המבצעי בשטח".