1 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מירי רגב
משה בן זקן, מירי רגב
משה בן זקן והשרה מירי רגב
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
הממשלה החליטה בצהריים (ראשון) לדחות בשבוע את מינויו של משה בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה לבקשת גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, על מנת להגיע להסכמות עם השרה מירי רגב. בדיון שהתקיים בישיבת הממשלה, חרף חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי למשרדה, אמרה רגב: "משרות אמון קריטיות להצלחת שר שרוצה להצליח במשרד ממשלתי". ראש הממשלה בנימין נתניהו חיזק אותה ואמר: "מינוי פוליטי הוא ראוי ואפילו חובה".
רגב הוסיפה: "בן זקן הוא האיש הנכון והמתאים. תם עידן הפקידים. תמוהה הייתה החלטת הוועדה (של נציבות שירות המדינה - א"א) שחזרה בה מאישור מינויו לתקופה של חצי שנה בתפקיד המנכ"ל". רגב אמרה כי הוועדה ציינה בפניה שבן זקן מתאים לתפקיד של מנכ"ל משרד בינוני, ולכן הציעה חצי שנת ניסיון. "מנכ"ל תפקידו לסייע לשר לממש את תפקידו בצורה הטובה ביותר. אין ראוי מבן זקן ואני סומכת עליו. אחרי התקציב נחליט שוב. לאורך כל ההתייעצויות עם הגורמים המשפטיים לא נאמר לרגע שהוא לא כשיר".
בבקשת הדחייה ציין לימון כי הוא מבקש לבחון חזרה להסדר המקורי עם רגב - לפיו בן זקן ימונה לחצי שנה, ואז יתקיים דיון נוסף במינויו.לימון הבהיר כי הוא רוצה להסדיר את המינוי בהסכמה, ולכן ביקש דחייה של שבוע. לפי ההערכות, בן זקן ימונה בעוד שבוע לחצי שנה.
בחוות הדעת שפרסמה הבוקר היועצת המשפטית למשרד התחבורה עו"ד יעל כהן היא כתבה כי יש מניעה משפטית למנות את משה בן זקן המקורב לשרה רגב. בחוות הדעת כתבה כהן כי "הממשלה היא הגורם המחליט בדבר המינוי, ושיקול הדעת הסופי בעניין זה נתון לה. עליה להפעילו באופן עצמאי. עם זאת, בהיעדר פגם מנהלי בחוות דעת הגורם המייעץ, נדרשים טעמים מיוחדים ונסיבות חריגות כדי להצדיק סטייה מחוות דעתו, כשבעל הסמכות הוא שהקים את הגוף המייעץ, והסמיכו לבצע את תפקידו".
גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה הבוקר חוות דעת בנושא. "לאחר שוועדת המינויים בחנה את העניין ושמעה את השרה, היא מצאה כי המועמד אינו כשיר למילוי התפקיד, ומינויו עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות. לפי הדין, החלטת הוועדה היא בעלת משקל רב במיוחד, כמעט מכריע, ורק בהימצא טעם מיוחד בעל משקל מהותי, תהיה הצדקה לסטות ממנה", כתבה בהרב-מיארה בחוות הדעת.
ריאיון עם מקורבם של רגב ובן זקן
(צילום: שמוליק דודפור)

בהרב-מיארה הוסיפה כי "לאחר שהוועדה נדרשה לנושא בשנית, בהמשך לפנייה נוספת של שרת התחבורה, ולא הוצבע על טעם מהותי לשינוי עמדתה, הרי שאין בסיס משפטי המאפשר את המינוי בניגוד לעמדתה. לפיכך, סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי יש מניעה משפטית לאישור המינוי".
לפני ארבעה ימים פסלה וועדת המינויים של נציבות שירות המדינה את מינויו של בן זקן לתפקיד. בחוות הדעת של הוועדה נקבע כי "המועמד אינו כשיר, בשלב זה, לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. הוועדה סבורה כי מינויו של המועמד לתפקיד בעל השפעה כה דרמטית על חיי היום יום של כלל אזרחי ישראל, אשר הנושאים העומדים לפתחו הינם בעלי השלכות מקרו כלכליות כבדות משקל, עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות. לפיכך הוועדה ממליצה לממשלה שלא למנותו".
רגב הודיעה כי מינויו של בן זקן יעלה לאישור הממשלה בכל מקרה, והבטיחה שתדרוש גם את ביטול הוועדה. בשיחות סגורות טענה השרה כי הוועדה "עושה איפה ואיפה בין מועמדים".