דרמה של ממש במערכת המשפט - עם עיכובם לחקירה של שופט בכיר בדימוס שפרש לפני ארבע שנים, ושל מי שהיה ראש לשכת עורכי הדין: היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עיכבה הבוקר (שלישי) לחקירה את נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ואת ראש לשכת עורכי הדין בעבר אפי נוה, בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים.
יאח"ה פתחה בחקירה בעקבות הפרסום ב"הארץ" לפני כחודשיים. הבוקר הגיעו בלשי היחידה לבתיהם של החשודים, ערכו חיפוש - והם הובאו לחקירה במשרדי יאח"ה בלהב 433. כרגע השניים מוגדרים על ידי היחידה כמעוכבים, ובתום החקירה יוחלט האם לבקש להאריך את מעצרם או לשחררם תחת תנאים. במידה ויוחלט להאריך את מעצרם, הם יובאו לבית משפט השלום בראשון לציון.
הבוקר - עו"ד עמית בכר בריאיון ל-ynet: "ידענו על מעלליו של נוה"
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
איתן אורנשטיין אפי נוה
איתן אורנשטיין אפי נוה
איתן אורנשטיין אפי נוה. הבלשים הגיעו לביתם הבוקר
עו״ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין, מסר בתגובה לחקירת אורנשטיין ונווה: "אין מקום לפשרות במאבק על טוהר המידות. לא בכדי לשכת עורכי הדין בישראל הוקיעה מתוכה נורמות פסולות של הטבות תמורת מינוי. התקופה הזו תמה, ונמשיך לפעול בשקיפות וניקיון כפיים כדי שהתנהגויות כאלה לא יחזרו לעולם".
בריאיון ל-ynet אמר הבוקר בכר: "לאור הדברים ששמענו מנוה בהקלטות, לאור השחיתות לכאורה שנראה שהוא ביצע בוועדה לבחירת שופטים, קראנו מהרגע הראשון ליועצת המשפטית לממשלה לחקור. בעניינו של השופט אורנשטיין, טוב שגם הוא הוזמן לחקירה, כדי שהציבור יידע שמערכת המשפט לא עושה הנחות לאף אחד, גם אם הוא לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי, הדברים צריכים להיחקר".
על פי הפרסום, השיחות בין השניים התקיימו בין מרץ לאוגוסט 2016 - כלומר, בזמן שבו פעלה ועדת האיתור לתפקיד נשיא המחוזי, וגם אחרי שמונה אורנשטיין. הן חשפו לכאורה יחסי קח-תן מפוקפקים בין בכירי מערכת המשפט: מינוי נשיא לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בתמורה להזזת שופטת שנוה סלד ממנה. בהמשך, נטען, הוא השתמש ביחסים אלו כדי לקדם שופטים שבהם תמך.
עוד נכתב בפרסום כי לקראת סיום כהונתה של השופטת בדימוס דבורה ברלינר כנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ארבעה שופטים סימנו את תפקיד הנשיא: דוד רוזן, ישעיהו שנלר, דליה גנות ואורנשטיין. לנוה היו יחסים עכורים עם גנות, והוא החליט לסכל את מינויה.
"בשיחת טלפון עם אורנשטיין דיבר בגנותה ותיאר באוזניו תיק שבו היא נהגה, לדבריו, בחוסר כבוד כלפי שני הצדדים", נכתב בדיווח. "אורנשטיין הוסיף ש'היא לא באה לישיבות שופטים בכלל'". בשלב הזה אמר נוה לאורנשטיין: "אתה תקבל את תמיכת הלשכה, תגיש מועמדות ויאללה". הוא הוסיף בהמשך: "אתה נותן רק התחייבות אחת, אחת! אתה מעיף אותה (את גנות) מהתיקי נזיקין, לא מעניין אותי לאן". בתגובה, השופט אורנשטיין נשמע צוחק בקול.
אחרי שוועדת האיתור לא המליצה על גנות לנשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, בעקבות המהלכים של נוה, היא הודיעה לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור שתתפטר. בהקלטות שהתפרסמו לאחר מכן, הם נשמעו אומרים:
השופט אורנשטיין: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך".
עו"ד נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך חביבי".
לפי הדיווח, באחת השיחות בין השניים ביקש אורנשטיין מנוה: "תשמור עליי". בנוסף, מיד לאחר שנודע לאורנשטיין על מינויו מהשרה איילת שקד, התקשר אורנשטיין לנוה ואמר לו: "רק רציתי להגיד לך תודה רבה". בשיחה אחרת נוה עדכן את אורנשטיין שיבקר בלשכתו, ואילו השופט ביקש שיעשה זאת "בהיחבא".
2 צפייה בגלריה
השופטת בדימוס דליה גנות. עמדה במוקד השיחות שהוקלטו
השופטת בדימוס דליה גנות. עמדה במוקד השיחות שהוקלטו
השופטת בדימוס דליה גנות. עמדה במוקד השיחות שהוקלטו
(צילום: אתר בתי המשפט)
ההקלטות, נכתב, "מתארות איך רקם נוה את המינוי של אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי הגדול בישראל. בשביל לזכות בתפקיד אורנשטיין הבין שעליו לרצות את נוה. לשם כך הוא היה מוכן ללכת רחוק ולחצות קווים אדומים".
בשנים 2018-2017, נחשב נוה, אז יו"ר לשכת עורכי הדין, לאחד האנשים החזקים במערכת המשפט הישראלית. הוא יצר ברית פוליטית עם שרת המשפטים דאז שקד בוועדה לבחירת שופטים ושיתוף הפעולה המוצלח של השניים הוביל לשורת מינויי שופטים, שלא היו מגיעים לאותם תפקידים בעת הזו אלמלא העבודה המשותפת - כמו למשל מינויו לשופט העליון של יוסף אלרון.
נוה, זכה אז לפופולריות גדולה בלשכת עורכי הדין ומחוצה לה. הוא ניהל קשרים טובים עם היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט, עם עיתונאים רבים וגורמים בעלי כוח ונראה היה כי עתיד מזהיר לפניו. בכתבה עליו בתוכנית "עובדה" באותה התקופה, נוה תועד מסתובב בכנס לשכת עורכי הדין באילת, כשהמצלמה עוקבת אחריו והמיקרופון פתוח בזמן שהוא משוחח למצלמה עם כמה שופטים. שופטת אחת תועדה משוחחת איתו ומבטיחה שלמרות שהיא עסוקה, כשהוא מבקש ממנה להגיע להרצאה היא מיד מגיעה. הכתבה שיקפה את כוחו הרב של נוה במינוי שופטים - אך נראה שהיא גם בישרה את תחילת הידרדרות הקריירה שלו.
ב-2016 נוה תמך באורנשטיין שהיה מועמד וקידם אותו במרץ לתפקיד. ההתכתבות בין השניים כללה שיחות שלא בהכרח הולמות שיח בין שופט בכיר לנושא תפקיד בכיר בלשכה: כך למשל נוה שואל את אורנשטיין לגבי ענבל אור, שהחברה שלה עמדה בפני פירוק והשופט דן בעניינה ("נו פירקת אותה?"). נוה גם עדכן את המועמד לנשיא המחוזי: "השבוע אני אצל ועדת איתור", ואורנשטיין ביקש :"תשמור עליי", נוה השיב: "אם לא אתה לא הייתי בא לשם בכלל.. אתה הכי מתאים וראוי", והוסיף: "אתה תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו. לטובת ציבור הנזיקיסטים".
נוה, נזכיר, הוא עורך דין שעוסק בנזיקין והיה בעל אינטרס בנושא. השיחה שהתפרסמה גרמה מבוכה רבה לנשיא המחוזי. מספר חודשים לאחר מכן, אורנשטיין הודיעה שהקדים את פרישתו מכס השיפוט בשש שנים, לדבריו, "בשל עבודה מאומצת וניהול מגה תיקים בתחום הכלכלי".