כמעט חודש אחרי האופטימיות ששררה בעקבות פסגת פריז הראשונה, שוב ניצנים של תקווה לעסקת חטופים, אחרי שובה של המשלחת הישראלית מדיונים שנערכו פעם נוספת בבירת צרפת. גורם מדיני עדכן שבמהלך השיחות הושג מתווה מוסכם לפתיחת משא ומתן מול חמאס, והמשלחת חזרה לארץ עם אופטימיות זהירה.
לאחר שורה של דיווחים, אישר בכיר מדיני כי חמאס ויתר על חלק מהדרישות שלו. "עדיין רחוקים מעסקה אבל חמאס ירד מחלק מדרישותיו בעקבות הקשחת העמדות של ראש הממשלה", אמר הבכיר.
גורם בחמאס אמר כי לפי המתווה שעל הפרק, תמורת שישה שבועות של הפסקת אש ושחרור 200 עד 300 אסירים פלסטינים הכלואים בישראל, ישוחררו בין 35 ל-40 חטופים. 134 ישראלים נמצאים בשבי בעזה, לפחות 32 מהם אינם בחיים.
מחאת משפחות חטופים, אתמול
(צילום: חגי דקל )

ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב שלפי גורמים מצריים, האתגר העיקרי של המתווכות - מצרים וקטאר - הוא לייצר הסכם שבמסגרתו חמאס יהיה משוכנע שניתן יהיה להגיע בסופו של דבר ולאחר ההפוגה ההומניטרית אל הפסקת אש קבועה, בזמן שישראל נמנעת מלתת כל התחייבות כזו. בעיתון נכתב כי כמו בישראל, גם גורמים אמריקניים אמרו שפסגת פריז עשויה להוביל לפריצת דרך. בכל מקרה, לא פורסמו כלל הודעות רשמית מטעם קטאר, מצרים או ארצות הברית.
גורם ישראלי אמר ל-NBC ניוז כי "הייתה התקדמות מסוימת בפריז, אבל עדיין מוקדם לומר אם היא תוביל לפריצת דרך". לדבריו, קבינט המלחמה יתכנס הערב, בין היתר כדי לדון בשיחות. הגורם המדיני אמר עוד לפני כן כי המתווה יובא לאישור קבינט המלחמה ואחריו לקבינט המורחב.
לדבריו, השלב הבא בשיחות יכלול את שמות החטופים והאסירים הפלסטינים שישוחררו, המפתחות שלפיהם תתבצע העסקה, והתנאים להפסקת האש. כל אלה עדיין לא סוכמו, ולכן הדרך לעסקה עוד ארוכה. אלו כמה נקודות מרכזיות במתווה:

מספר האסירים שישוחררו

מקורות יודעי דבר בחמאס אמרו לערוץ "א-שרק" הסעודי כי ארגון הטרור מגלה גמישות בעמדותיו בשלוש נקודות, ובהן היקף הנסיגה הישראלית, משך הפסקת האש - ומספר האסירים הפלסטינים שישוחררו מבתי הכלא בארץ תמורת שחרור החטופים. ל"וול סטריט ג'ורנל" אמרו נציגי המתווכות דברים דומים.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
משתתפי הפסגה בפריז
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
לאחר פסגת פריז הראשונה, דיווחה רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית כי העסקה תכלול בשלב הראשון שחרור 35 ילדים, נשים, קשישים ופצועים ישראלים מהשבי בעזה בתמורה לשחרור של כ-100 עד 200 אסירים פלסטינים בתמורה לכל חטוף. בישראל הכחישו אז מיד כל סיכום בנוגע למספר האסירים שישוחררו ואמרו כי "העסקה המדווחת כוללת תנאים שאינם מקובלים על ישראל".
הפעם, לפי הדיווחים לפחות, מדובר כאמור על שחרור 200 עד 300 אסירים פלסטינים בסך הכול, תמורת שחרור 35 ל-40 חטופים. גורמים מצריים טענו כי ישראל הסכימה בפריז כי בין הפלסטינים המשוחררים יהיו גם כאלה הכלואים על עבירות ביטחון. חמאס, מנגד, ממשיך לדרוש את שחרורם של אלו המרצים עונשי מאסר ארוכים, ולפי עמדתו - שחרור נוסף של חטופים, אחרי 40-35 הראשונים, יהיה תלוי בהתקדמות השיחות לסיום המלחמה.

הפסקת הלחימה

לאחר עסקת פריז הראשונה דווח כי במסגרת העסקה תהיה בשלב הראשון הפסקת לחימה למשך 45 ימים. גם הפעם מדובר על הפסקת אש למשך שישה שבועות, למעשה אותו מספר ימים.
2 צפייה בגלריה
קידוש וארוחת שבת כמו בשבי בכיכר החטופים - רבע פיתה וכף גבינה
קידוש וארוחת שבת כמו בשבי בכיכר החטופים - רבע פיתה וכף גבינה
בכיכר החטופים: קידוש וארוחת שבת "כמו בשבי" - רבע פיתה וכף גבינה
(צילום: דנה קופל )
היום אמר גורם בחמאס כי הנהגת ארגון הטרור לא שוללת רגיעה גם לשישה שבועות בכל אחד מהשלבים הבאים, "אם הדבר יסייע למתווכים להביא הסכם שיביא לעצירת הלחימה בשלב הסופי". במתווה הקודם משך הפסקת האש בשלב השני והשלישי היה נתון למשא ומתן. כעת המטרה היא להשתמש במודל מפסגת פריז הקודמת, כך ששישה שבועות הפסקת האש יוארכו לכדי הפסקת אש קבועה.
אבל המוקש הגדול הוא עדיין הפסקת המלחמה. לפי הדיווחים, חמאס אמנם מסכים לוותר על דרישתו להפסקת אש קבועה, אבל עדיין דורש ששיחות על כך יתקיימו במועד מאוחר יותר כדי להגיע ליעד זה. בישראל, מנגד, מסרבים לתת כל התחייבות לסיום המלחמה.

נסיגה מהרצועה

באשר לנסיגה הישראלית בעזה, אותו גורם שצוטט בעיתון "א-שרק" אמר כי לפי שעה חמאס מוותר על הדרישה לנסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה, אך עומד על נסיגה ממרכזי הערים, על מנת לאפשר לעקורים לשוב לבתיהם.
לטענתו, המתווכים המצריים העבירו לחמאס במהלך השיחות בקהיר את הסכמתה של ישראל לחזרת הפליטים לצפון הרצועה ולהסרת החסימות בין צפון הרצועה לדרומה. עם זאת, ב"וול סטריט ג'ורנל" צוין שלפי שעה בישראל מסרבים לאפשר לתושבי צפון הרצועה לחזור לבתיהם.
במסגרת הפסגה נפגש ראש המוסד דדי ברנע לשיחות נפרדות בארבע עיניים עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בנוסף, התקיימו פגישות מורחבות בהשתתפות חברי המשלחת הישראלית, שעימה נמנים ראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון, עם נציגי שלוש המדינות המתווכות שפועלות מול חמאס.