יו"ר איגוד הגינקולוגיה בריאיון: הנושא לא הובא לידיעתנו
(צילום: נויל האריס)

יום לאחר שהמרכז הרפואי שיבא עדכן כי הגינקולוג הבכיר, פרופ' מנחם אלקלעי, הודיע להנהלת בית החולים על יציאתו לחופשה - בעקבות תחקיר ynet ו"ידיעות אחרונות" שבו נחשפו מטופלות שהעידו על תקיפה מינית במהלך טיפול רפואי - יו"ר איגוד הגינקולוגים פרופ' רוני מימון אמר בריאיון לאולפן ynet כי "באיגוד לא הכירו שום דבר מהתלונות נגד, או מהדברים שנאמרו על ידי הנפגעות ממנו".
- הפרקליטות פתחה בחקירה נגד רופא כל כך בכיר, ולא ידעתם שום דבר? "אני מכהן בתפקיד שלי מ-2019, ואני כיו"ר האיגוד לא ידעתי. לפני זה כיהנתי בתפקידים אחרים והנושא לא הובא לידיעתנו. כשמגיע אלינו דיווח, אנחנו משתדלים לשמוע את שני הצדדים כדי לקבל תמונה מקיפה על איך שהדברים נראים, כי אנחנו כאנשי מקצוע יודעים לשאול את השאלות הרלוונטיות. אני לא רוצה להתייחס נקודתית למקרה שבו אני לא יודע את הפרטים כפי שבאים לידי ביטוי משני הצדדים".
3 צפייה בגלריה
מנחם מני אלקלעי
מנחם מני אלקלעי
"המשטרה צריכה להחליט אם לפתוח בחקירה". פרופ' אלקלעי
( מתוך אתר שיבא)
- קראת את העדויות? "קראתי ושמעתי. לא שמעתי את התגובה, ואני לא בית משפט. המשטרה צריכה להחליט אם היא תפתח בחקירה".
- כגינקולוג, כשאתה קורא את "אופי" הטיפול באותן נשים, זה טיפול הגיוני בעיניך? "אני עושה זום אאוט למקרה הזה. אנחנו חרטנו על דגלנו נוהל של בדיקה מאוד מאוד קפדנית, לא רק אנחנו, גם רופאים אחרים שמתעסקים באיברים אינטימיים. הנוהל שלנו הפך להיות חלק מהמסמך האתי של ההסתדרות הרפואית. כתבנו את הנוהל בצורה מאוד מפורטת, גם עם נשים ששייכות לאוכלוסיית המטופלות. הנוהל מגדיר במפורש כיצד צריכים לגשת לפני הבדיקה, מה צריך לומר, מידת ציפיות והתאמה וכיצד צריכה להתרחש הבדיקה עצמה.
"אם יש בדיקות באיברים שלא קשורים לאיבר הספציפי שנבדק, צריך להגיד מראש ולבקש את הסכמתה של הנבדקת לבדיקת האיבר הנוסף. צריך להסביר כל דבר, להימנע מכאב שלא לצורך ובדיקות שלא לצורך, ובתום הבדיקה לקיים שיחת הסבר עם המטופלת כשהיא לבושה ובגובה העיניים. אנחנו נמצאים כרגע בסטנדרט מאוד קפדני, הטלנו על עצמנו סטנדרט מהמובילים בעולם בכל מה שקשור באינטרקציה בין מטופלות למטפלים.
3 צפייה בגלריה
 שבע נשים כבר העידו
 שבע נשים כבר העידו
שבע נשים כבר העידו
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יובל חן)
- יכול להיות שב-2021 צורת הטיפול צריכה להשתנות? יכול להיות שחלק מהגינקולוגים מתייחסים בצורה לא נאותה לפציינטיות? "קודם כל התשובה היא כן, יכול להיות כל דבר, יכול להיות גינקולוג, יכול להיות רופא מערכת העיכול ששמענו לא מזמן שהורשע על מעשים מגונים, יכול להיות נשיא מדינה ויכול להיות איש מאוד בכיר בצבא. הדבר הזה יכול להגיע לכל האוכלוסיות. אנחנו מבחינתנו עושים את כל מה שאנו יכולים גם כדי להעלות את הסטנדרט, גם כדי להיות מודעים וגם כדי להיות שותפים. ברגע שנשים פונות אליי בתלונות ומשתפות, אנחנו מביאים את זה לדיון בגופים הגבוהים ביותר.
"נושא שביעות הרצון של היחס בין המטופלת למטפל או למטפלת נמצא בראש מעיינינו, ואנו עושים כל מה שאנו יכולים כדי שהדברים האלה יהיו בסטנדרט שאנו רוצים שהם יהיו. אתמול הייתי שותף לפורום של עשרות אם לא מאות רופאים, וכולם היו נסערים, כי בסופו של דבר היוצא מן הכלל אינו מעיד על הכלל. הכלל בא לעשות עבודתו בצורה מקצועית ולתת לאישה להרגיש שכשהיא מגיעה למרפאה היא מגיעה למקום הכי בטוח ומכיל עבורה, וכולנו כואבים על כל דיווח שבו ישנה אישה שמלינה על טיפול לא הולם או לא ראוי לדעתה".
אחת הנשים לאולפן ynet: "אלך להתלונן במשטרה, אסור לו להיות רופא"
(צילום: שחר גולדשטיין, נויל האריס)

שלשום נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי מספר תלונות על תקיפות מיניות הוגשו נגד פרופ' מנחם (מני) אלקלעי, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה בבית החולים שיבא בתל השומר וגינקולוג בכיר. ארבע נשים שונות סיפרו על הטיפול שעברו אצל אלקלעי, ובעקבותיהן הגיעו נוספות. בשבת התווספה נטע, והבוקר היו אלה שתיים נוספות, דנה ותמר.
למשרד הבריאות הוגשו בעבר כמה תלונות נגדו, ושתיים מהמטופלות הגישט נגד אלקלעי תלונה במשטרה. אחת התלונות נסגרה על ידי הפרקליטות מפאת חוסר ראיות, אך לאחר שאחת הנפגעות הגישה ערר והוגשה במשטרה תלונה של נפגעת נוספת, התיק נפתח מחדש בחודש ספטמבר.
3 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא בתל השומר
(צילום: נדב אבס)
עם פרסום העדויות נגדו, מטעמו של אלקלעי נמסר כי "מדובר ברופא גינקולוג ותיק ומוערך שטיפל באלפי מטופלות במסירות ובמקצועיות. עבודת הגינקולוג רגישה ואינטימית, ומטעם זה חשוף העוסק בה לתלונות יותר מכל תחום רפואי אחר. הרופא לא ביצע מעולם מעשים מגונים במטופלותיו. חשוב להבין כי התלונות בתחום זה הינן בדרך כלל תלונות סרק או כאלה הנובעות מחוסר הבנה של הנבדקות, ולא ממעשים פסולים של הרופא המטפל. רוב התלונות המוזכרות כאן נחקרו כבר ונגנזו וזה יהיה קרוב לוודאי גורלה של התלונה האחרונה".
גם אחרי שנחשף כי פרופ' מנחם אלקלעי הוא הגינקולוג הבכיר שאליו מתייחסות העדויות , במשרד הבריאות ובית החולים שיבא איפשרו לו לקבל מטופלות נוספות - עד שהוא עצמו הודיע על "יציאה לחופשה". בשיבא ציינו כי "הטיפולים המתוכננים לו בוטלו ויבוצעו על ידי רופאי האגף".
בפרקליטות המדינה סירבו להתייחס לשאלה מדוע לא איפשרו למשרד הבריאות לפתוח בהליך משמעתי נגד פרופ' אלקלעי – צעד שיכול היה להפסיק את עבודתו, והתייחסו רק לעניין סגירת התיק: "התיק הגיע לפרקליטות ונסגר מחוסר ראיות. לאחרונה נפתח מחדש וכעת מצוי בהשלמות חקירה לצד בדיקתן של התלונות הנוספות. לאחר סיום החקירה - יועברו הממצאים לפרקליטות שתגבש את עמדתה".