יותר מחמישה עשורים לאחר טביעת הצוללת אח"י דקר, מבקשת ליזה חסון, אהובתו ואם בנו היחיד של רופא הספינה סגן ד"ר יעקב מאור (פולרביץ) להכיר בה כאלמנת צה"ל. "כל השנים הייתה לי תקווה שהוא יחזור", היא מספרת, "מאז לא הצלחתי לשקם את חיי".
חסון (77) הייתה בתחילת שנות ה-20 לחייה כשהכירה את מאור, עולה מליטא, בן יחיד לאב שהיה אסיר ציון. "הכרנו במסיבה בתל אביב", נזכרת חסון, שמתגוררת כיום בבית אבות סיעודי באור יהודה. "הוא ביקש את מספר הטלפון שלי, ולמחרת הוא צלצל וקבענו להיפגש".
3 צפייה בגלריה
אלמנתו של ד"ר יעקב מאור אורלביץ שנהרג באסון אח"י דקר
אלמנתו של ד"ר יעקב מאור אורלביץ שנהרג באסון אח"י דקר
"כל השנים הייתה לי תקווה שהוא יחזור". ליזה חסון עם בנה יעקב, שנקרא על שם אביו
(צילום: טל שחר)
השניים היו בני זוג במשך כשנתיים. מאור, שהתגייס לצה"ל שנה אחרי שעלה ארצה ב-1966, שירת כרופא שייטת הצוללות. כשהצוללת אח"י דקר יצאה להפלגה, הוחלט ברגע האחרון להוציא את מאור במקום רופא אחר. "יעקב אמר שהוא יוצא למשימה ושהוא ישוב", מספרת חסון. "לצערי הוא לא שב".
חסון הייתה אז בתחילתו של היריון שעליו מאור לא ידע, ושבעה חודשים לאחר שנעלמו עקבותיה של הצוללת וכל אנשי צוותה הוגדרו כחללים נעדרים, נולד בנה היחיד שנקרא על שם אביו, יעקב מאור. יעקב הבן הוכר כיתום צה"ל בשנת 1972 בעקבות פסק דין בהרכב דיינים שבראשו עמד הרב שלמה גורן, אז הרב הצבאי הראשי לצה"ל ולימים הרב הראשי לישראל. אלא שחסון לא הוכרה מעולם כאלמנת צה"ל. "כל הזמן דיברנו על חתונה ועל זה שנקים משפחה יחד", היא מספרת. "זה משהו שהיה אמור לקרות אחרי אותה משימה שממנה לא חזר. הוא היה אהבת חיי".
על פי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) תש"י-1950, אלמנת צה"ל היא "מי שהייתה אלמנתו של הנספה ביום מותו, ובכלל זה אישה שלפני מות הנספה גרה יחד עימו וביום מותו הייתה ידועה בציבור כאשתו".
3 צפייה בגלריה
אלמנתו של ד"ר יעקב מאור אורלביץ שנהרג באסון אח"י דקר
אלמנתו של ד"ר יעקב מאור אורלביץ שנהרג באסון אח"י דקר
חסון ובנה יעקב
(צילום: טל שחר)
3 צפייה בגלריה
ברק קדם
ברק קדם
עו"ד ברק קדם
(צילום: אישי חזני)
קצין התגמולים לא מצא לנכון להכיר בחסון כאלמנת צה"ל כיוון שהשניים לא התגוררו יחד, וכעת, 54 שנים אחרי האסון, הגישה חסון תביעה לבית המשפט. "אני רוצה לשמר את כבודי", היא אומרת. "במשך השנים ניסיתי לשקם את החיים אבל לא הצלחתי. ילדים נוספים לא הבאתי לעולם. הייתי כל הזמן בציפייה שיעקב יחזור ולקח לי המון שנים להבין שזה לא יקרה. בחיל הים התייחסו אליי תמיד כאל אלמנה. הוזמנתי והגעתי לכל טקסי הזיכרון והקשר איתם נשמר לאורך השנים".
הבן יעקב, היום אב לעשרה שמתגורר בירושלים, סבור כי בשם הצדק יש להכיר באמו כאלמנת צה"ל. "כל חייה היא חיה בצל האסון. היא גידלה אותי לבד ועבדה בכמה עבודות במקביל כשהיה צריך. אני שלם עם המאבק הזה כי זה הכבוד של אמא שלי ומגיע לה להזדקן בכבוד".
עו"ד ברק קדם, המייצג את ליזה חסון, אמר כי "ניסיונו של משרד הביטחון להיאחז בנקודות ופסיקים על מנת למנוע הכרה מבת זוגו ואם בנו של סגן ד"ר מאור חוטאת לחוב המוסרי הכביר שאנו חבים לו ולחבריו. אני מקווה שהמשרד ישקול שנית את עמדתו, ואם לא – נמתין להחלטת בית המשפט".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון בחן לעומק את בקשתה של הגב' חסון, אך לצערנו במכלול המסמכים והראיות שהובאו בפנינו, לא מלאו התנאים להכרה בה כידועה בציבור של החלל, כפי שדורש החוק. כל ראיה חדשה שתוצג לנו תיבחן".