חוות הדעת המייעצת של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שפורסמה היום (שישי) - היא התרחיש שממנו הכי חששו בישראל. המשפטנים העריכו שהסיכוי שבית הדין יאשים את ישראל בביצוע פשע אפרטהייד הוא שולי, ואפילו סברו כי הוא לא יקרא להטלת סנקציות על ישראל. אך בסופו של דבר פורסמה חוות דעת קיצונית מאוד - וכמעט הזויה במובנים מסוימים. עם זאת, הדבר עלול דווקא להקל על ישראל להתמודד עם חוות הדעת.
האג: ישראל כוח כובש גם בעזה - למרות ההתנתקות
(צילום: UN WEB TV)

החלטת האג
בשורה התחתונה הפלסטינים יצאו עם ידם על העליונה. בית הדין קבע כי ישראל צריכה לפנות בהקדם את הגדה המערבית ומזרח ירושלים. הוא אף אמר כי ישראל צריכה לפנות את כל המתנחלים ממזרח ירושלים – כאשר בפעול מדובר על מאות אלפי תושבים שמתגוררים במקום, שמבחינת ישראל לא שונים ממערב העיר, תל אביב או חיפה, והחוק הישראלי חל עליהם.
יתרה מכך, בית הדין ביקש מהעצרת הכללית של האו"ם וממועצת הביטחון להחליט על הדרכים שבה יסיימו את הנוכחות הבלתי חוקית של ישראל בהקדם. עם זאת, ארה"ב צפויה להטיל על כך וטו במועצת הביטחון - כך שלמעשה מדובר בהחלטה שתיזרק לפח האשפה של ההיסטוריה. גם ממשל דמוקרטי לא היה מסכים לצעד כזה.
מלבד הקביעה כי יש לפנות את אותם "שטחים כבושים", בית הדין האשים את ישראל באפליה על בסיס גזעי ובהפרדה גזעית בין פלסטינים ליהודים, והזכיר במפורש האשמה באפרטהייד – שהיא האשמה חמורה מאוד במשפט הבינלאומי. כמו כן, הוא קרא לכל המדינות החברות באו"ם לשתף פעולה ביישום ההחלטה, לא להכיר בשינויים שביצעה ישראל בשטחים ולא לסייע לה. כעת, לדבריו, ישראל נדרשת להשיב את האדמות כולל הנכסים - וכן לשלם פיצויים לפלסטינים.
2 צפייה בגלריה
קארים חאן
קארים חאן
ההחלטה מהווה רוח גבית לקארים חאן, שביקש להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט
(צילום: בית הדין הפלילי הבינלאומי)
בשורה התחתונה מדובר בהחלטה אומללה - שבוודאי תגרום נזק תדמיתי קשה לישראל. יתרה מכך, מדינות שונות צפויות לתת להחלטה פרשנות משלהן וייתכן שנראה גם סנקציות בהתאם לכך. ההחלטה ללא ספק תיתן רוח גבית גם לתנועת ה-BDS ולהליכים משפטיים שמתנהלים במדינות שונות, בסוגיית איסור מכירות נשק לישראל. זאת למרות שביה"ד לא דיבר בשום אופן על אמברגו נשק על ישראל – אם כי אמר שמדינות העולם מחויבות לא לסייע לישראל בנוכחותה בשטחים. אך לא ברור שהפרשנות לכך היא אמברגו נשק.
כמו כן, ההחלטה מהווה רוח גבית גם לתובע הראשי של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, קארים חאן - למהר ולהוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, כפי שביקש כבר לפני חודשיים. בשלב זה, לא מן הנמנע שמדינות שונות יגישו בקשה לתובע הראשי להעמיד לדין גם בכירים ישראלים שאחראים למדיניות ההתנחלויות והעקירה הכפויה של אוכלוסייה פלסטינית.
עוד קבע בית הדין כי יש להעניק לפלסטינים זכות הגדרה עצמית, ועל האו"ם לפעול להקמת מדינה פלסטינית עצמאית שתחיה בשלום לצד ישראל. המשמעות לכך בפועל היא ביטול הסכמי אוסלו, וכעת למעשה - אין עוד שום צורך במו"מ ובהסכמה של הצדדים. הפלסטינים קיבלו לכאורה את מה שדרשו מביה"ד, ונשאלת השאלה האם ישראל תגבה מחיר מהרשות הפלסטינית שעומדת מאחורי כל המהלך.
2 צפייה בגלריה
סביר להניח שנתניהו יתפלל שטראמפ ינצח - ויעביר חקיקה נגד בתי הדין בהאג
סביר להניח שנתניהו יתפלל שטראמפ ינצח - ויעביר חקיקה נגד בתי הדין בהאג
סביר להניח שנתניהו יתפלל שטראמפ ינצח - ויעביר חקיקה נגד בתי הדין בהאג
(צילום: עמית שאבי, EPA)
בזמן ההקראה של חוות הדעת המייעצת בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ישבו באולם שר החוץ הפלסטיני ושגריר אש"ף באו"ם - וניכר כי הם התרגשו מאוד "מהמעמד ההיסטורי". כעת, ישראל לא יכולה לעבור על כך לסדר היום, ומבחינתה - הרשות הפלסטינית שברה סופית את הכלים.
חוות הדעת המייעצת כללה גם כמה קביעות אבסורדיות, בהן זו שישראל ממשיכה לשלוט על עזה והעובדה שישראל ניצלה את משאבי הטבע של השטחים הפלסטינים לטובתה בלבד. בנוסף, חוות הדעת התעלמה לחלוטין מהטרור הפלסטיני, ואף קראה לפירוק החומה – שנבנתה בכלל בעקבות פיגועי טרור.
למרות כל זאת, ההחלטה של בית הדין עלולה להשיג תוצאה הפוכה - ולגרום להקצנה של ישראל ולחוסר אמון מוחלט באו"ם ובמוסדותיו. יתרה מכך, היא עלולה לגרום לממשלת ישראל לנקוט צעדים הפוכים. ההחלטה הזאת היא גט כריתות של ישראל מבית הדין הבינלאומי הפלילי ומבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. סביר להניח שנתניהו יתפלל כעת שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ינצח בבחירות - ויעביר חקיקה נגד בתי הדין הבינלאומיים בהאג שתכלול סנקציות נגד עובדיו.
לכל החלטות בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג התנגדה, פעם נוספת, ג'וליה סבוטינדה, השופטת מאוגנדה. זו לא הפעם הראשונה שהיא תומכת באופן חד-משמעי בישראל, וגם בדיון על צווי הביניים בחודש ינואר האחרון היא התנגדה לכל ההחלטות. אך הפעם יש חידוש לטובת ישראל, ומלבד סבוטינדה התנגדו שופטים נוספים להחלטות נגד ישראל. מדובר בהחלט בבשורה חשובה, לפיה לא הייתה תמיכה מלאה בהחלטות בבית הדין, וכמה שופטים נעמדו לצד ישראל.