25 ימים בדיוק אחרי מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן הגיעה התגובה הישראלית - ועשרות רבות של מטוסי קרב וכלי טיס תקפו מתחמים צבאיים, מערכות הגנה אוויריות, מתקני ייצור טילים ומשגרי טילי קרקע-קרקע במחוזות טהרן. אך לתגובה הישראלית, שכוונה כאמור נגד מתקנים אסטרטגיים, היה פוטנציאל לדחוף את המזרח התיכון ל"התלקחות אזורית כוללת" - והאמריקנים פעלו למנוע זאת. כך צוטטו גורמים רשמיים בממשל ביידן בסוכנות הידיעות רויטרס.
2 צפייה בגלריה
 חשש מ"התלקחות אזורית כוללת"? ביידן ביקש למתן את התגובה באיראן
 חשש מ"התלקחות אזורית כוללת"? ביידן ביקש למתן את התגובה באיראן
חשש מ"התלקחות אזורית כוללת"? ביידן ביקש למתן את התגובה באיראן
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP)
התקיפות באיראן

הנשיא האמריקני פעל למיתון התגובה, וניסה לעודד ולשדל את הממשלה והעומד בראשה "לקחת נשימה". על פי אותם גורמים, בארה"ב ביקשו מישראל להימנע מפגיעה באתרי גרעין רגישים: "הלחץ היה חשוב ביותר", אמר ג'ונתן פאניקוף, לשעבר סגן המודיעין הלאומי של ארה"ב במזרח התיכון. "אילו ביידן לא היה נוקט באמצעים כדי לדחוף את ישראל לא לפגוע באתרי גרעין או נפט קבלת ההחלטות בישראל הייתה שונה בהרבה", אמר.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אומנם הכחיש כי פעל בהתאם ללחץ אמריקני, אך הגורמים ציינו כי מיד לאחר התקיפה האיראנית ב-1 באוקטובר, בארה"ב כבר פעלו למיתון התגובה. "הבטחנו שההשלכות על איראן יהיו חמורות", אמר בכיר בממשל האמריקני, וגורם אחר הוסיף: "ידענו שישראל מתכננת לעשות משהו, אוסטין שוחח עם גלנט ודחף שזה יהיה פרופורציונלי". הגורמים ציינו גם את ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל.
לפי הגורמים, גם ההחלטה להעביר לישראל את מערכת ההגנה האווירית THAAD נועדה לצמצם את היקף התקיפה באיראן. העברת הסוללה נעשתה לבקשת ישראל מהאמריקנים, גם כדי להקרין עוצמה באמצעות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור. הסוללה מופעלת בארץ על-ידי חיילים אמריקנים, כשלפי דיווחים בתקשורת בארה"ב מספרם עומד על כ-100. מדובר במערכת הגנה אווירית משמעותית שצפויה להוות "מכפיל כוח" אל מול האיומים השונים שמקיפים את ישראל, ובראשם האיום האיראני - שייתכן ויגיבו לתקיפה בשטחם.
2 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
אחת הדרכים למיתון התגובה: פריסמת מערכת THAAD בישראל
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
עם זאת, בארה"ב ביקשו לדעת מהן תוכניות התקיפה של ישראל באיראן, והגורמים אמרו לסוכנות הידיעות כי הדרישה הוצבה כתנאי להעברת הסוללה. לפני יותר משבוע אמר ביידן כי "אנחנו יודעים איך ומתי ישראל תגיב למתקפה האיראנית", ובשבוע שעבר אף פורסמו דיווחים נוספים לפיהם נתניהו הודיע לוושינגטון שישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין או הנפט באיראן.
הגורמים הדגישו כי גם התקיפות האמריקניות בתימן - ובפרט השימוש במפציץ האסטרטגי B-2 ספיריט - נועדו להעביר מסר לאיראן, אך גם לישראל, ובכך אולי למתן את התגובה למתקפת הטילים הבליסטיים. המשמעות, כך אמרו הגורמים, הייתה הדגמה ליכולתו של הפנטגון לפגוע במתקנים שקשה להגיע אליהם. "אם בטווח הארוך ישראל רוצה עזרה מארה"ב כדי להרוס מטרות כאלו, היא צריכה להגיב באופן מדוד", הסביר פאניקוף.