הבית הלבן מסר הערב (ב') כי הוא רואה סימנים לכך שרוסיה ואיראן מהדקות את שיתוף הפעולה הצבאי שלהן - מגמה שלפי הממשל האמריקני מסכנת את שכנותיה של איראן במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
ולדימיר פוטין ונשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: EPA, AP)
מוסקבה העמיקה את הקשרים עם טהרן מאז שפלשה לאוקראינה ונענשה בסנקציות קשות מצד מדינות המערב. ג'ון קירבי, היועץ לביטחון לאומי, כינה את שיתוף הפעולה "חסר תקדים" ואמר כי הוא מאפשר לרוסים להאריך את המלחמה באוקראינה ולהגדיל את מספר ההרוגים האוקראינים.
שיתוף הפעולה בין הצדדים, לפי קירבי, מעמיד בסכנה את שכנותיה של איראן ומאפשר לה לאגור ציוד צבאי. "השותפות בין רוסיה לאיראן מאפשרת לאיראן לבצע פעולות שמערערות את היציבות במזרח התיכון, ומהווה איום לא רק על אוקראינה אלא גם על שכנותיה של איראן", הדגיש קירבי.
3 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
שרידי כלי טיס איראני שיורט באוקראינה
(צילןם: רויטרס)
אשתקד פרסם הממשל של ג'ו ביידן תצלומי לוויין ומידע מודיעיני שמעידים על כך שאיראן מכרה לרוסיה מאות כטב"מים "מתאבדים" שישמשו אותה במלחמה. בחודשים האחרונים ידוע כי הכוחות הרוסיים עושים שימוש נרחב בכטב"מים, שנושאים חומרי נפץ, בתקיפות ברחבי אוקראינה.
לפי קירבי, מאוגוסט קיבלה מוסקבה מטהרן יותר מ-400 כטב"מים. היא השתמשה ברובם, ורוצה לרכוש כלי טיס נוספים. הוא הוסיף כי הרוסים מעוניינים לרכוש כלי טיס מתקדמים וקטלניים יותר.
קירבי הציין כי אספקת הכטב"מים מהווה את עיקר הסיוע הצבאי של טהרן למוסקבה. לפי ארה"ב, במסגרת הידוק שיתוף הפעולה איראן שואפת לקבל ממוסקבה ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים. איראן רוצה לרכוש ממנה בין השאר מסוקים למטרות תקיפה, מכ"מים ואת מטוס האימון YAK-130. בחודש שעבר הודיעה איראן כי היא סיכמה לרכוש מרוסיה מטוסי קרב מדגם סוחוי-35.
3 צפייה בגלריה
כבאים מול בניין בקייב, שהותקף על ידי מל"ט
כבאים מול בניין בקייב, שהותקף על ידי מל"ט
כבאים מול בניין בקייב, שהותקף על ידי כטב"מ איראני
(צילום: רויטרס)
בחודשים האחרונים פורסם כי בארה"ב מאמינים שטהרן שוקלת למכור למוסקבה מאות טילים בליסטיים - אך לפי שעה לוושינגטון אין הוכחה לעסקה בין הצדדים בנושא הזה.
בחודש שעבר דיווח העיתון וול סטריט ג'ורנל כי רוסיה העבירה בחודשים האחרונים כמויות גדולות של פגזי ארטילריה מאיראן, כדי לאפשר לכוחות הרוסיים באוקראינה לחדש את מלאי התחמושת שלהם. גורמים רשמיים במזרח התיכון אמרו לעיתון כי בחצי השנה האחרונה העבירו ספינות משא רוסיות דרך הים הכספי יותר מ-300,000 פגזי ארטילריה ומיליון קליעים מאיראן לרוסיה.
הבית הלבן ציין כי רוסיה תלויה לא רק באיראן, אלא גם בצפון קוריאה, ופנתה אליה כדי שתעביר לה ארטילריה. לפי קירבי, התלות של רוסיה במדינות שנתונות לבידוד בינלאומי מעידה על מצוקתה.