ארה"ב חוקרת כמה מהתקיפות האוויריות שביצע צה"ל ברצועת עזה במהלך המלחמה, שבהן נהרגו אזרחים פלסטינים, וכן תקיפות בלבנון שבהן נעשה שימוש בחימושים עם זרחן לבן. כך דווח היום (רביעי) ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים אמריקנים בכירים, לאחר שאמש הצהיר דובר מחלקת המדינה, מת'יו מילר, כי ארה"ב בוחנת דיווחים לפיהם ישראל פגעה באזרחים בעזה, במסגרת הנחיות שמטרתן להבטיח שמדינות המקבלות נשק אמריקני יפעלו בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
החקירה - ברקע התבטאויות ביקורתיות של הנשיא ביידן
(צילום: EPA/SHAWN THEW)
מילר אמר אמש בתדרוך לעיתונאים כי "אנחנו מבקשים להעריך ביסודיות דיווחים על פגיעה באזרחים על ידי גורמים שמשתמשים בכלי הגנה שסופקו על ידי ארה"ב ברחבי העולם". התחקיר האמריקני מגיע ברקע ביקורת מקרב מצביעי וחברי המפלגה הדמוקרטית, שמתנגדים לתמיכתו הגורפת של הנשיא ג'ו ביידן בישראל מאז פרוץ המלחמה, כאשר גם הנשיא, בהתאם, משמיע לאחרונה ביקורת הולכת וגוברת על ישראל ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
אחת מהתקיפות האוויריות שמחלקת המדינה חוקרת בוצעה ב-31 באוקטובר אשתקד במחנה הפליטים ג'באליה, ובה נהרגו יותר מ-125 בני אדם, אמרו הגורמים האמריקנים. במקביל, בישראל הדגישו כי התקיפה בוצעה נגד מפקד בחמאס שהתחבא במנהרה מתחת לבניין רב-קומות. חוקרי כלי נשק חושדים כי חיל האוויר הטיל בתקיפה פצצה במשקל 2,000 פאונד (כ-907 ק"ג), שייתכן כי סופקה לצה"ל על ידי ארה"ב.
משרד זכויות האדם של האו"ם טען כי בתקיפה נהרגו אזרחים רבים, וכי ייתכן כי היא מהווה פשע מלחמה. מנגד, גורמים בכירים בישראל סירבו לאשר איזה נשק שימש עבור התקיפה ב-31 באוקטובר, אך הדגישו כי נעשו מאמצים למזער את כמות ההרוגים האזרחים בתקיפה על ידי שימוש בפתיל השהיה, שאיפשר לחימושים להתפוצץ מתחת לפני הקרקע.
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
הפצצת חיל האוויר בעזה בחודש הראשון למלחמה
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
3 צפייה בגלריה
התמרון הקרקעי מתרחב: 300 מטרות הותקפו, קרבות ברצועה עם חוליות נ"ט ומקלעים
התמרון הקרקעי מתרחב: 300 מטרות הותקפו, קרבות ברצועה עם חוליות נ"ט ומקלעים
כוח צה"ל ברצועה בתחילת התמרון הקרקעי
(צילום: דובר צה"ל)
החקירה שבה פתחה ארה"ב מבוצעת כאמור כחלק מתהליך חדש במחלקת המדינה, שנועד לתת ממשל כלים נוספים שיאפשרו לו להגביל סיוע צבאי למדינות שעשו שימוש לרעה בכלי נשק מתוצרת ארה"ב. אם החוקרים יקבעו שישראל אכן עשתה שימוש לרעה בכלי הנשק האמריקנים, הם עלולים להמליץ על הפסקת הסיוע הצבאי לצה"ל, או להציע להטיל מגבלות על השימוש בחימושים ובכלי הנשק.
עם זאת, הדובר מילר ציין אמש כי תהליך הבדיקה עוצב כך שלא יבוצע במהירות, ומטרתו אינה לגרום לשינוי פתאומי במדיניות ארה"ב. "לא מדובר במנגנון תגובה מהירה", אמר. "להפך, התהליך עוצב כדי להעריך באופן סיסטמטי את הפגיעה באזרחים בתקריות, ולפתח את התגובות המדיניות בהתאם, כדי למזער את הסיכון לתקריות נוספות בעתיד".
בוול סטריט ג'ורנל דווח כי צה"ל סירב למסור תגובה על חקירת ארה"ב, ולא ציין אם ישתף פעולה עמה.