הממשלה אישרה היום (רביעי) את תוכנית קו המטרו M2, אשר עתיד להתחיל במחלף יוספטל שבחולון ולעבור בערים תל אביב, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה. הקו, אשר אורכו יעמוד על כ-25 קילומטרים, צפוי להסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה בפתח תקווה.
רגב ביולי 2023: "המטרו ישוחרר אם יהיה קו בין קריית שמונה לאילת, אמרתי את זה חד וחלק ואני עומדת במילתי"

מדובר בתוכנית הרביעית שאושרה מתוך חמש תוכניות של המטרו בסך הכול, כאשר היחידה שטרם אושרה – בשל התנגדות תושבים – היא זו של המקטע השלישי בקו M1, אשר צפוי לעבור דרך גלילות, רמת השרון, הרצליה, הוד השרון, כפר סבא ורעננה.
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה בשנה שעברה את התוכניות, לאחר שהצליחה להגיע להסכם עם עיריית בני ברק על קיום העבודות בשבת בשל סכנת החיים הטמונה בהפסקת מכונת הכרייה (TBM) שצריכה לעבוד 24/7.
1 צפייה בגלריה
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן (אילוסטרציה)
המטרו הוא פרויקט תשתית התחבורה הגדול ביותר המקודם כיום בישראל, והוא עתיד להסיע כשני מיליון נוסעים ביום. הפרויקט כולל שלושה קווים (M1 – שמחולק כאמור לשלושה מקטעים, M2 ו-M3), אשר צפויים להרחיב ולהשלים את מערכת הסעת ההמונים במרכז הארץ, לצד קווי הרכבת הקלה, ולעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 קילומטרים ובשטחן של 24 רשויות מקומיות. מדובר בפרויקט התשתית הגדול ביותר שנעשה בישראל, ועלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל.
לצד ההתממשקות עם קווי מטרו השלום (M1) וכפר גנים (M3), הקו שאושר צפוי להתחבר גם עם תחנות רכבת ישראל (השלום ופתח תקווה סגולה) ועם תחנות הרכבת הקלה (החשמונאים בקו האדום, כיכר הבימה בקו הירוק ואלנבי, בר אילן וכפר גנים בקו הסגול).
כעת, נותר כאמור אישור המקטע האחרון של התוכניות, שטרם עבר בממשלה. ואולם, חלק מרכזי נוסף שמעכב את תחילת הבנייה (אם כי לא את שלבי התכנון והפקעת הקרקעות שכאמור מתקדמים), הוא אישור התיקון לחוק המטרו שמתעכב בכנסת כבר יותר משנתיים.
הוועדה לתשתיות לאומיות מסרה כי "השלמת התכנון של קווי המטרו מאפשרת לפתח ראייה תכנונית כוללת ועדכנית למרחבים שבהם תהיה עדיפות לתחבורה ציבורית בראייה סביבתית מקיימת, ותאפשר התניידות קלה ונוחה ברחבי המטרופולין ללא תלות ברכב הפרטי. פרויקט המטרו הוא הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".
עוד נמסר כי "קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ויהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ולקצר את מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין".