ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (רביעי), בהתייעצות הביטחונית שקדמה לישיבת הקבינט, כי "משא ומתן יהיה אך ורק תחת אש" - אבל הבוקר דווח ברשת "סקיי ניוז" כי לפי בכירים בממשל האמריקני, הפסקת אש עם חיזבאללה צפויה להיכנס לתוקף בשעות הקרובות. ראש הממשלה נמצא כעת במטוס כנף ציון, בדרכו לניו יורק, שם ינאם מחר באו"ם - ומלשכתו טרם נמסרה תגובה לדיווח.
מ-15:30 אתמול לא נשמעו אזעקות בצפון - עד השעה 10:46 הבוקר, אז נשמעו אזעקות באזור עכו. 45 רקטות שוגרו במטח הכבד, ובתיעוד דרמטי נראה רצף נפילות בים - מול חופי עכו. שניים לקו בחרדה בעקבות המטח. לאחר הירי הזה, ועל רקע צפי למטחים נוספים, הועברו לתושבים בצפון הגולן, בגליל העליון ובקריית שמונה הנחיות לשהות ליד מרחבים מוגנים.
תיעוד דרמטי: רצף הנפילות מול עכו

תקיפות צה"ל בלבנון, הלילה
(צילום: דובר צה"ל )

צה"ל, בינתיים, המשיך בתקיפות. אתמול בערב דווח על תקיפות בלבנון, הלילה על תקיפות באל-בקאע - והבוקר תקף צה"ל בצור. בהודעה רשמית מצה"ל נמסר כי הותקפו כ-75 מטרות במהלך הלילה, והיום בצהריים דווח על תקיפת רכב בכפר שובא ועל מטוסי קרב ששוברים את מחסום הקול מעל אזורים שונים בלבנון, גם מעל ביירות והדאחייה.
הבכירים האמריקנים ציינו כי הפסקת האש תימשך 21 ימים, כפי שנטען הלילה בהצהרה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון, שאליה הצטרפו גם אוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, גרמניה, איטליה, יפן, סעודיה, איחוד האמירויות וקטאר.
"במהלך 21 הימים הללו הצדדים יקיימו משא ומתן. אנחנו מייחלים לפתרון שישיב את האזרחים בשתי המדינות לבתיהם", אמרו הבכירים האמריקנים. הם הוסיפו כי "ההסכם יהיה תקף רק בלבנון, אבל הוא יקנה זמן גם למשא ומתן עם חמאס בעזה. אפשר להשיג פתרון דיפלומטי".
(צילום: אסף חן)

נתניהו ממריא לניו יורק, הלילה
(צילום: עומר מירון, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מתנגדים להפסקת אש. סטרוק וסמוטריץ'
(צילום: נדב אבס)
גורם ישראלי אמר ל-CNN כי השיחות בנוגע להפסקת אש פוטנציאלית וזמנית עם חיזבאללה היו הסיבה העיקרית לטיסתו של נתניהו לניו יורק. הוא ציין כי נתניהו לא הכחיש את הדיווחים על הפסקת אש קרובה, ואמר כי המסר בתדרוכים מישראל אתמול היה: "ישראל מעדיפה פתרון דיפלומטי".
הדיווח הזה הוביל לתגובות סוערות במערכת הפוליטית. השר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "המערכה בצפון צריכה להסתיים בתרחיש אחד - ריסוק חיזבאללה ושלילת יכולותיו לפגוע בתושבי הצפון. אסור לתת זמן לאויב להתאושש מהמכות הקשות שחטף ולהתארגן מחדש להמשך המלחמה אחרי 21 יום. כניעה של חיזבאללה או מלחמה, רק ככה נחזיר את התושבים והביטחון לצפון ולמדינה".
גם השרה אורית סטרוק תקפה: "אין מנדט מוסרי להפסקת אש. לא ל-21 יום וגם לא ל-21 שעות. חיזבאללה הפך את לבנון לחבית חומר נפץ. 1701 הפך את תושבי הצפון לבני ערובה, ולגולים בארצם. לא חוזרים על טעויות עבר. לא עוצרים עד שמתקנים".
הדיון במועצת הביטחון - וההצעה להפסקת אש
(צילום: רויטרס )

4 צפייה בגלריה
"ציר פילדלפי לא באמת מטריד אותו, אלא ציר בן גביר סמוטריץ'" - תגובתו של יאיר לפיד למסע"ת נתניהו
"ציר פילדלפי לא באמת מטריד אותו, אלא ציר בן גביר סמוטריץ'" - תגובתו של יאיר לפיד למסע"ת נתניהו
לפיד: "הפסקת אש? רק ל-7 ימים"
(צילום: עידו רימון)
שר התרבות והספורט מיקי זוהר הוסיף כי "הפסקת האש בלי כל תמורה משמעותית מצד חיזבאללה - שגיאה חמורה שמסכנת הישגים ביטחוניים גדולים של ישראל בימים האחרונים. ‏אני מאוד מקווה שהדיווחים אינם נכונים, אנחנו חייבים להמשיך בכל הכוח עד להכרעה ברורה בצפון".
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר: "‏אז עכשיו פתאום העולם לוחץ להפסקת אש עם חיזבאללה. ‏זה פשוט לא עובד ככה. באיחור גדול ישראל הגיבה והתחילה להשמיד בהדרגה את חיזבאללה. ‏אז פתאום, העולם מחליט שעכשיו זה הזמן להפסקת אש? ‏זו ההגדרה של חוצפה. ‏ישראל חייבת להסיר את חיזבאללה כאיום על משפחותינו. ‏אם חיזבאללה רוצה שהאש תיפסק, שיתכבד להתפרק מנשקו ולהתרחק 15 ק"מ מגבול ישראל".
בניגוד לדברים אלו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי ישראל "צריכה להודיע הבוקר שהיא מקבלת את הצעת ביידן-מקרון להפסקת אש, אבל רק לשבעה ימים, כדי לא לאפשר לחיזבאללה לשקם את מערכות הפיקוד והשליטה שלו. לא נקבל שום הצעה שאינה כוללת הרחקת חיזבאללה מגבולנו הצפוני".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
יכנס "ישיבה דחופה" עם סיעתו. בן גביר
(צילום: יריב כץ)
יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, שהיה מועמד לשר הביטחון של נתניהו, הגיב ללפיד - שעימו הסתכסך בשבוע האחרון: "הפוך גוטה הפוך. מהפסקת אש זמנית - רק חיזבאללה ירוויח".
בסיעת עוצמה יהודית מסרו כי יתכנסו בשעות הקרובות ל"ישיבה דחופה" על רקע הדיווחים על מגעים להסכם הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה.
גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי שבגליל המערבי, אמר כי "אני מקווה ומאמין שעל הממשלה להמשיך את המלחמה ואפילו ביתר שאת, עד להכרעה שתביא סוף-סוף ביטחון לתושבי הצפון. אני מזכיר שהממשלה קבעה כאחת ממטרות המלחמה להחזיר את תושבי גבול הצפון לבתיהם בביטחון".
4 צפייה בגלריה
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
קוראים להפסקת אש מיידית של 21 יום. מקרון וביידן
(צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)
בהצהרה שפרסמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא צרפת עמנואל מקרון הלילה הם קראו להפסקת אש מיידית של 21 יום בין ישראל לחיזבאללה. "הגיע הזמן להסדר בגבול ישראל-לבנון שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם בביטחון", נכתב בהצהרה. "אנחנו קוראים לתמיכה רחבה ומיידית של ממשלות ישראל ולבנון״. גורמים בכירים בבית הלבן רמזו כי ישראל ולבנון מכירות את ההסכם - ואף הסכימו לו.
גורמים בכירים בבית הלבן אמרו כי "לבנון וישראל מכירות את ההסכם, וניתן להן לדבר בשם עצמן ולקבל אותו בשעות הקרובות". לדבריהם, ״זאת פריצת דרך, ננסה להשתמש בזמן כדי להגיע להישגים בכל החזיתות, כולל עזה. 21 יום זאת תקופה מספיק ארוכה כדי לאפשר מגעים מעשיים ולהגיע להסכם מורכב מאוד. זו לא איזו נוסחת קסם, אבל חשבנו שזה מתאים. ניהלנו מגעים בחודשים האחרונים, ואנחנו מקווים להשתמש ב-21 הימים האלה כדי להשיג הסכם קבוע שיאפשר לאזרחים לחזור לבתיהם - זאת המטרה. הפסקת האש תהיה לאורך הקו הכחול, ובמהלכה ידונו הצדדים על הסכם מקיף שיאפשר לאזרחים לחזור - הן מהצד הישראלי והן מצד לבנון.
"זהו מאמץ כביר שנעשה במהלך 48 השעות האחרונות. הנשיא ויועציו עסקו בכך עם מדינות מסביב לעולם. לבנון וישראל עבדו ללא לאות להגיע לרגע הזה, ואנחנו מוקירים את שיתוף הפעולה שלהן", הוסיפו הבכירים. לשאלה מדוע שחיזבאללה יסכים להפסקת האש, השיבו: "אנחנו מתנהלים מול ממשלת לבנון והמנהיגות הריבונית שלה - הם אחראים על מה שקורה בצד שלהם בגבול, עם מי הם מתנהלים זה עניין שלהם. אבל ברגע שהם הסכימו - אז ניתן להבין שחיזבאללה מעורבים״.
פורסם לראשונה: 09:01, 26.09.24