5 צפייה בגלריה
אלי כהן וג'יימס קלברלי
אלי כהן וג'יימס קלברלי
דנו בעיקר בגרעין האיראני. כהן וקלברלי
(צילום: סטיוארט מיטשל)
שר החוץ אלי כהן נפגש אמש (שלישי) עם עמיתו הבריטי ג'יימס קלברלי בלונדון. השניים דנו במאבק בתוכנית הגרעין האיראנית וחתמו על הסכם שיתוף פעולה. קלברלי הבטיח בשיחה כי יסייע בקידום הנורמליזציה בין ישראל לעומאן, שכן לבריטניה השפעה רבה על הנסיכות שבמפרץ הפרסי.
בשבוע שעבר שוחח כהן עם שר החוץ של עומאן, בן חמד אל-בוסיידי, לאחר שזו התירה מעבר של טיסות ישראליות מעל שטחה. בעקבות ההחלטה, בירושלים זיהו פוטניציאל חדש לחימום היחסים, ולכן ביקש כהן מעמיתו הבריטי לסייע בנושא. ישראל כבר החלה בעבר תהליך לנרמול היחסים עם עומאן, שכלל ביקורי בכירים ישראלים שם. אולם, התהליך נבלם עם חילופו של הסולטן.
רוב השיחה בין כהן וקלברלי התמקדה בנושא הגרעין האיראני. שרי החוץ ציינו כי המשך העשרת האורניום של איראן לרמות אסורות ומסוכנות יביא להשלכות חמורות על הקהילה הבינלאומית. השניים הסכימו שנדרש לפעול באופן מיידי נגד איראן, לפני שזו מגיעה לסף גרעיני. הבריטים גם מסכימים עם העמדה הישראלית באשר לפעולות בזירה המדינית, בעיקר בחבר הנאמנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כדרך להחלת סנקציות במועצת הביטחון של האו"ם.
5 צפייה בגלריה
אלי כהן וג'יימס קלברלי
אלי כהן וג'יימס קלברלי
כהן וקלברלי. חותמים על הסכם שיתוף פעולה כלכלי-טכנולוגי
(צילום: סטיוארט מיטשל)
5 צפייה בגלריה
אלי כהן וג'יימס קלברלי
אלי כהן וג'יימס קלברלי
(צילום: סטיוארט מיטשל)
השרים חתמו על מסמך "מפת דרכים", הסכם שיתוף פעולה כלכלי-טכנולוגי, שיעגן ויעמיק את יחסי ישראל-בריטניה בעשר השנים הקרובות. במקביל, פתח כהן פסגה כלכלית בין חברות ישראליות מתחום טכנולוגיות הפיננסים (פינטק) לבין חברות מסקטור הבנקאות בבריטניה. להערכתו, שדרוג הסכם הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה, יאפשר כניסה של בנקים וגופים פיננסיים בריטיים לישראל.
כהן אמר כי "שוחחתי עם עמיתי על האתגרים המשותפים לכולנו, ובראשם איראן הגרעינית. ישראל ובריטניה מסכימות שאסור לאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני ועל הקהילה הבינלאומית להרחיב את הסנקציות ולהציג איום צבאי אמין על מנת לעצור את המרוץ האיראני לגרעין".
על הפסגה הכלכלית, אמר כהן: "עדכנתי את השר על המשלחת הכלכלית שאני מוביל בביקור זה, בדגש על טכנולוגיות פיננסיות, לטובת מימוש הפוטנציאל הכלכלי בין המדינות. הסכם 'מפת הדרכים' שעליו חתמנו ירחיב את שיתוף הפעולה בתחומי הטכנולוגיה והבריאות עם אחת מידידותינו הטובות ביותר לעוד שנים רבות קדימה".
5 צפייה בגלריה
אלי כהן וג'יימס קלברלי
אלי כהן וג'יימס קלברלי
קלברלי, כהן וחוטובלי
(צילום: סטיוארט מיטשל)
5 צפייה בגלריה
אלי כהן, ציפי חוטובלי, הלורד אחמד ומשפחת ארגוב
אלי כהן, ציפי חוטובלי, הלורד אחמד ומשפחת ארגוב
כהן עם השר הבריטי לנושאי מזרח תיכון ומשפחתו של השגריר לשעבר שלמה ארגוב
(צילום: סטיוארט מיטשל)
קודם לכן, השתתף כהן בטקס זיכרון לציון 20 שנה למותו של השגריר שלמה ארגוב שנפצע באורח קשה בפיגוע טרור ביוני 1982, בעת שכיהן כשגריר ישראל בבריטניה. השגריר ארגוב נורה בניסיון התנקשות בלונדון, נותר משותק ומת ב-2003. כהן נפגש עם בני משפחתו של השגריר, שהיו אורחי כבוד בטקס, והדגיש את פועלו כאחד מנציגיה הטובים של מדינת ישראל ומשרד החוץ.
כהן אמר בטקס כי "השגריר שלמה ארגוב היה דיפלומט למופת שנרצח בידי מחבלים בני עוולה. הטרור אורב לנציגנו ברחבי העולם, אך ידינו לא ירפו. אנחנו נמשיך לעמוד בנחישות נגד הרשע והטרור למען מדינת ישראל". לורד טאריק אחמד, השר הבריטי לנושאי מזרח תיכון, ייצג את ממשלת בריטניה בטקס.
ציפי חוטובלי, שגרירת ישראל בבריטניה, אמרה בטקס: "יותר מ-40 שנה לאחר ניסיון ההתנקשות ו-20 שנה למותו הטראגי, מורשת השגריר שלמה ארגוב ממשיכה. מתוך הכרה בקשר הבלתי מעורער בינה לבין ישראל, יצר השגריר ארגוב ידידות קרובה עם הקהילה היהודית הבריטית. למרות שהרצח שלו היה אחד האירועים הטראומטיים ביותר בהיסטוריה הדיפלומטית של ישראל, מורשתו של השגריר ארגוב ממשיכה להציב את הסטנדרט הגבוה ביותר לכל דיפלומט ישראלי".