בפעם השלישית בפחות מיממה הופיע הלילה (בין ראשון לשני) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפני העם האמריקני, שעדיין נמצא בהלם בעקבות ניסיון ההתנקשות במועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "אנחנו צריכים להנמיך את הלהבות. למרות שאנחנו עשויים לא להסכים, אנחנו לא אויבים. זו מערכת בחירות חשובה מאוד, אבל היא לא יכולה בשום אופן להפוך אלימה. הפוליטיקה לא יכולה להפוך לאזור מלחמה", אמר.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בהצהרה לאומה, לאחר הירי
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
הכותרת
על הכוונת: מי רצה לרצוח את טראמפ?
21:46
הוא הדגיש כי "אמשיך להתבטא בחריפות למען הדמוקרטיה שלנו, לעמוד על החוקה שלנו ושלטון החוק, לקרוא לפעולה בקלפי - אין אלימות ברחובותינו. כך צריכה לפעול הדמוקרטיה. אין מקום באמריקה לסוג כזה של אלימות". לאחר מכן הזכיר את מקרי האלימות שעיצבו את מערכת הבחירות הקודמת, ורמז לתומכיו של טראמפ: "אלימות מעולם לא הייתה התשובה. בין אם זה ירי בחברי מפלגות, המון אלים שתוקף את הקפיטול, כמו בשישה בינואר, או המתקפה האכזרית על בן זוגה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי".

ביידן פנה לאומה מתוך החדר הסגלגל בבית הלבן, תפאורה ששמורה בדרך כלל לאירועים חשובים במיוחד. הוא התייחס לירי בעצרת הרפובליקנית: "המניע של היורה עדיין לא ידוע", ולאחר מכן הוסיף כי "באמריקה אנחנו פותרים חילוקי דעות בקלפי - לא באמצעות כדורים. אני מבקש מכל אזרח אמריקני להתחייב, כאן באמריקה מתייחסים לכולם בכבוד. אנחנו שכנים, חברים, עמיתים לעבודה, אזרחים, והכי חשוב - אנחנו אמריקנים.
"אל תאמינו לדיסאינפורמציה, אל תיתנו לכוחות זרים להפריד בינינו וללבות את להבות הפילוג. נשיא לשעבר נורה, אזרח נהרג תוך שהוא פשוט מממש את חירותו לתמוך במועמד שבחר. אסור לנו ללכת בדרך הזו באמריקה. אנחנו לא יכולים לאפשר נורמליזציה של האלימות הזו. הכוח לשנות את אמריקה צריך להיות תמיד בידי העם, לא בידיו של מתנקש".
תיעוד: הירי בטראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה - והפינוי
(מתוך Fox News)

כמה שעות לאחר הירי אתמול בעצרת הבחירות בפנסילבניה מסר ביידן הצהרה קצרה מביתו דלאוור, אחריה שב לבית הלבן בוושינגטון. מוקדם יותר מסר הצהרה קצרה אחרת, הפעם בליווי סגניתו קמלה האריס והתובע הכללי מריק גרלנד. הנשיא אמר כי הוא אסיר תודה על כך שטראמפ מרגיש טוב, והורה לבחון את אבטחת טראמפ אחרי הירי בו. "הייתה לנו שיחה קצרה וטובה", אמר ביידן.
הוא הדגיש כי "ניסיון התנקשות עומד בסתירה לכל מה שאנחנו מאמינים בו", והוסיף: "אסור לנו להעלות השערות בנוגע למניע שלו, או בנוגע להשתייכותו לקבוצה מסוימת".