"ב'יד ושם' ראינו את הרוע והסבל שהיו בשואה, שאין שני להם. ובכל זאת, התמונות של הגירושים והשלט 'אין כניסה ליהודים' שראינו במוזיאון עשו לנו אסוציאציות למה שראינו בימים האחרונים. הדברים ששמענו מנוצרים פלסטינים מהדהדים באוזנינו. הביקור ב'יד ושם' גרם לנו להיות מודעים יותר לאמירה 'לעולם לא עוד'". כך כתבו חברי ארגון ה-PKN, הכנסייה הפרוטסטנטית בהולנד, בדוח שפורסם לאחר ביקור בנובמבר ב"פלסטין וישראל", כלשונם.
2 צפייה בגלריה
הכנסיה הפרוטסטנטית ההולנדית
הכנסיה הפרוטסטנטית ההולנדית
התמונה שמופיעה בדוח שעורר סערה
בדוח המיוחד השוו חברי המשלחת בין השואה לבין היחס של ישראל לפלסטינים. הם אף הגדילו לעשות, ופתחו אותו בתמונה של אנה פרנק, כדי ליצור את הרושם שמה שהנאצים עשו לפרנק - ישראל מבצעת כיום בפלסטינים.
במקביל, לדברי הרב הראשי של הולנד, בנימין יעקובס, ארגון ה-PKN הודיע שיקיים בעוד כמה שבועות דיון מיוחד שבו יבחן מחדש את היחס שלו למדינת ישראל ולעם היהודי, לאור מה שראו בשטחים הכבושים.
2 צפייה בגלריה
הכנסיה הפרוטסטנטית ההולנדית
הכנסיה הפרוטסטנטית ההולנדית
חברי המשלחת ההולנדית
פרסום הדוח חולל סערה בקהילה היהודית בהולנד, ובעקבותיו ארגון הגג של הקהילות היהודיות פרסם הודעה שלפיה הוא בהלם מההשוואה הלא מקובלת שעשה הארגון הפרוטסטנטי. הרב יעקובס תקף את הדוח: "מיליוני נוצרים בהולנד הולכים בעקבות הארגון הזה. להשוות בין ההשמדה השיטתית של יהודים לבין מדינת ישראל זה דבר בלתי מתקבל על הדעת. זה עלול לעודד אנשים בהולנד לפגוע ביהודים. זה פשוט דוח אנטישמי".
שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים, ציין שהדוח חמור מאד והוסיף כי “אנו עדים למגמה מדאיגה של עלייה באנטישמיות”.