נועה ארגמני, ששוחררה משבי חמאס ב"מבצע ארנון", אמרה לראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (שני) בפגישה שקיים עם קרובי החטופים בוושינגטון כי נשברה כשאמר שהמלחמה תהיה ארוכה. לדבריה, זה הקשה עליה. הוא הגיב בפנים חתומות, ונועה התפרקה בבכי ומצאה נחמה באחת האימהות שנכחו בפגישה.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם החטופים שחולצו בשיבא תל השומר
בנימין נתניהו עם החטופים שחולצו בשיבא תל השומר
נתניהו עם נועה ויעקב ארגמני
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
"הרגע הכי קשה שלי בשבי היה כששמעתי אותך אומר שהמלחמה עוד ארוכה. זו הייתה נקודת שבר. אתם חייבים לשחרר אותם עכשיו", אמרה ארגמני לראש הממשלה. עוד היא אמרה לו: "הם סובלים ומתים שם וצריך להחזיר אותם כמה שיותר מהר. אני לא רוצה להיכנס לוויכוח פוליטי. ראיתי את המוות בעיניים. יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי נהרגו לידי".
בני משפחה שנכחו בפגישה עם נתניהו הגדירו אותה כ"מזעזעת". דניאל נאוטרה, אחיו של החטוף עומר נאוטרה, סיפר: ״ראש הממשלה נמנע משאלות בנוגע לתנאים או לעיתוי שבו יקבל עסקה. הוא דיבר באריכות על הסכנה הקיומית שישראל ניצבת בפניה. רבים מהאנשים שטסו עמו דיברו עליו בשבחים ואמרו לו להתעלם מחברי הממשלה והצבא שאומרים שזה הזמן להפסקת אש, בטענה שאותם גורמים הם גם האחראים לכשל המודיעיני ב-7 באוקטובר".
הוא הוסיף: "נתניהו גם הדגיש כי התעלם מהלחץ האמריקני ופלש לרפיח, וכי רק בכך הצליח לדחוף לעסקה טובה יותר. נתניהו הביע את מחויבותו להחזיר את כולם הביתה, אבל התייחס באופן רופף להיבטים בעסקה שהוא לא יכול להסכים להם, במיוחד מספר החטופים שישוחררו בשלב הראשון, שלדבריו אינו יכול לחלוק. הוא הצביע ללא הרף על חשיבות ההרס של חמאס. הוא אמר שאנחנו קרובים יותר לעסקה מאי פעם, אבל הוא לא עשה את הרושם שהוא מוכן לקבל עסקה תוך ימים ספורים".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 11 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב וושינגטון 11 ביולי
ביידן. ייפגש השבוע עם משפחות חטופים
(צילום: AP /Jacquelyn Martin)
המסר הראשון של ביידן אחרי ההודעה על הפרישה: "נפעל להחזרת החטופים"
(צילום: מתוך NBC)

נתניהו נפגש אתמול עם משפחות החטופים שהגיעו איתו מישראל במלון ווטרגייט שבו הוא שוהה. "אנחנו נחושים להחזיר את כולם. התנאים להחזיר אותם מבשילים, מן הטעם הפשוט שאנחנו מפעילים לחץ מאוד חזק על חמאס. אנחנו רואים שינוי מסוים, ואני חושב שהשינוי הזה ילך ויגדל", אמר נתניהו למשפחות.
בכיר אמריקני אמר היום כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ייפגש השבוע עם משפחות של חטופים בעלי אזרחות אמריקנית. הלילה, במסר ראשון בקולו מאז שהודיע על החלטתו לפרוש מהמרוץ, אמר ביידן: "נמשיך לעבוד קשה מאוד כדי לסיים את המלחמה בעזה. אעבוד עם הישראלים והפלסטינים להשיב את כל החטופים הביתה. אני חושב שאנחנו קרובים לעשות את זה".
עוד לפני שנפגשו עם נתניהו, משפחות החטופים האמריקנים נפגשו הלילה עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ושמעו עדכון על המגעים לעסקה. סאליבן הקרין אופטימיות באשר למגעים ואמר ש"עסקה היא עניין של ימים אם תהיה מנהיגות".
3 צפייה בגלריה
נועה ארגמני ואביה בטיסה לארה"ב עם נתניהו
נועה ארגמני ואביה בטיסה לארה"ב עם נתניהו
נועה ארגמני ואביה בטיסה לארה"ב עם נתניהו
(צילום: איתמר אייכנר )
נתניהו עם משפחות חטופים בארה"ב
(צילום: דוברות רה"מ)

המשפחות התרשמו דווקא שפרישתו של ביידן מהמרוץ לנשיאות מגבירה את המעורבות האמריקנית. "ביידן יותר משוחרר מהמחויבויות האחרות להתמקד בעסקה שתהיה חלק מהמורשת שלו", אמר רובי חן, אביו של סמ"ר איתי חן שנחטף ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בעזה, שהשתתף בפגישה.
לאחר הפגישה עם נתניהו אמש קיימו המשפחות שיחה עם כ-40 סטודנטים שמתמחים במדיניות וממשל מאוניברסיטאות מובילות באמריקה. הסטודנטים תיארו את מאבקם מול גלי האנטישמיות בתקופה האחרונה, ובשיחה תיארה נועה ארגמני את החשיבות והדחיפות להצלת החטופים. במפגש נשמעו סיפוריהם של בני המשפחות הנאבקות להשבת יקיריהן, ביניהן משפחתו של סמ"ר אורון שאול שגופתו מוחזקת בעזה מאז 2014, ומשפחתו של הישאם א-סייד שמוחזק ברצועה מאז 2015.
הלילה בחצות (שעון ישראל) צפוי נתניהו להיפגש עם חברי הקהילה האוונגלית האמריקנית, וב01:30 הוא ישתתף באירוע עם הקהילה היהודית.

המתקפה על נועה ארגמני

נועה ארגמני ואביה יעקב, שהצטרפו לביקור ראש הממשלה נתניהו בארה"ב, נתונים ביממה האחרונה למתקפה בעקבות הצעד, בין היתר מאנשי תקשורת. במטה משפחות החטופים גינו את האמירות, בנוסף לגינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית.
איש העסקים רוני מאנה תקף בחריפות את ארגמני, ובציוץ שהעלה ברשת X (טוויטר לשעבר) ומחק לאחר מכן, אף כתב: "הייתי מעדיף שתישאר בשבי וזמורה ז"ל היה בחיים. למה הוא נפל, למה הוא הקריב את חייו, בשביל שאבא שלה הביביסט יוביל את נועה למטוס הראוותני של משפחת נתניהו?". לאחר הסערה, מאנה התנצל וחזר בו מדבריו.
רוטמן יצא נגד המתקפה, קריב השיב לו: "טלו קורה מבין עיניכם"
(צילום: ערוץ כנסת )

עיתונאי "הארץ" אורי משגב תקף גם הוא את ארגמני ואביה, וכתב: "נועה ארגמני ואביה צריכים להתבייש בהסכמתם לשמש תפאורה בטיסת הזוג המטורלל והמחויך הזה, בדיוק בבוקר שבו התבשרנו על עוד שני חטופים שאיתרע מזלם למות בשבי ולא לטוס לוושינגטון עם מפקיר החטופים". איש התקשורת דן מרגלית הסכים איתו, וצייץ: "חרפה לנועה ארגמני ולאביה שמשמשים מרצונם תפאורה לתצוגת ביבי בוושינגטון".
במטה המשפחות להחזרת החטופים גינו את המתקפות נגד בני משפחות החטופים, ונגד נועה ואביה בפרט. "ההחלטה לקחת חלק במשלחת רה"מ לוושינגטון היא החלטה אישית של כל משפחה. נועה ארגמני נחטפה באכזריות והוחזקה במשך 246 ימים בשבי החמאס. אל לנו לשפוט אותה על החלטתה לטוס ולזעוק את זעקתם של 120 החטופים", נכתב בהודעתם.
עוד נכתב: "עמדת מטה המשפחות להחזרת החטופים הייתה ועודנה היא שאנו נמצאים בישורת האחרונה לחתימת העסקה ומצפים לנאומו של ראש הממשלה בקונגרס בתקווה שיביא עימו בשורה על סגירת העסקה להשבת כל החטופים - החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".