בצל המשבר החריף בין ישראל לממשל ביידן, שר הביטחון יואב גלנט המריא הלילה (בין שבת לראשון) לביקור מדיני בארצות הברית, שם יקיים סדרת פגישות על מנת לדון בקידום עסקת חטופים, היום שאחרי בעזה, ההסלמה בצפון ומשבר החימושים. גלנט ייפגש, בין היתר, עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, ראש ה-CIA ביל ברנס, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבאן ויועציו של ביידן ברט מקגורק ועמוס הוכשטיין. "יש לפגישות הללו חשיבות מכרעת לעתיד המלחמה", אמר גלנט טרם המראתו. "אנחנו ערוכים לכל פעולה שתידרש, גם בלבנון".
במקביל, חיזבאללה פרסם הלילה סרטון לוחמה פסיכולוגית, בהמשך לנאום האיומים בשבוע שעבר של חסן נסראללה, שבו איים גם על קפריסין. "אם המלחמה תיכפה על לבנון, ההתנגדות תילחם ללא מגבלות, ללא כללים וללא סייגים", צוטט בו נסראללה, בסרטון שכלל כתוביות בעברית - וגם תמונות לוויין ונקודות ציון של אתרים אסטרטגיים בישראל, גם בים. בסרטון מוצגות תמונות לוויין, בין היתר של מפרץ חיפה, כולל המפעלים הפטרוכימיים ובתי הזיקוק, וכן נמל אשדוד והכור בדימונה.
גלנט: "לפגישות חשיבות מכרעת לעתיד המלחמה"
(צילום: שחר יורמן)

נקודות ציון ואיומים בעברית: סרטון האיומים של נסראללה

אחד הנושאים המרכזיים שיעלו בדיונים בוושינגטון בין גלנט לאמריקנים הוא סוגיית החימושים והעיכוב במשלוח של פצצות כבדות. בימים האחרונים מתקיים שיח אינטנסיבי בין שתי המדינות במטרה לנסות להגיע לפתרון בסוגיה זו. בהמשך גלנט ייפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים בממשל בכל הנושאים האסטרטגיים המרכזיים. הוא ידון בנושא האיום האיראני וההתקדמות המדאיגה שאיראן עושה בתוכנית הגרעין, וגם על המאמצים שאיראן עושה באמצעות שליחיה בלבנון ובים האדום.
כמו כן, גלנט ידון על הפעילות ברפיח, על סיום המלחמה העצימה והמעבר לשלב שלישי, שעשוי להשפיע גם על האינטרסים של ישראל להביא להסדרה בצפון, על סוגיית החטופים ועל היום שאחרי ברצועת עזה. ישראל מעוניינת לנצל את המעבר לשלב השלישי לקידום עסקת חטופים. גלנט יציג את עמדתו ביחס לאיך צריך להיראות היום שאחרי בעזה, וסוגיה זו נדונה גם על ידי ראש המל"ל צחי הנגבי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, בפגישותיהם עם סאליבן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
3 צפייה בגלריה
חיזבאללה מפרסם סרטון איום
חיזבאללה מפרסם סרטון איום
תמונות הלווין, בסרטון חיזבאללה
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט ממריא לוושינגטון
יואב גלנט ממריא לוושינגטון
גלנט, לפני ההמראה
(צילום: שחר יורמן)

נושא מרכזי נוסף בפגישות יהיה כאמור המצב בצפון. בתוך כך, האמריקנים מתכננים להעביר לים התיכון את נושאת המטוסים רוזוולט, שתחליף את נושאת המטוסים אייזנאואר שנמצאת ביום סוף. מטרת שליחתה היא להגביר את ההרתעה ולשלוח מסר מאיים למזכ"ל חיזבאללה נסראללה ולאיראנים, לבל יתפתו לפתוח במלחמה נגד ישראל. האינטרס של האמריקנים הוא להגיע להסדרה בצפון, להוריד את גובה הלהבות ולמעשה לסגור את הסיפור. האמריקנים מבינים שישראל חייבת הסדרה או פעולה צבאית כדי להחזיר את התושבים המפונים לבתיהם, ולמעשה בנושא הזה הצדדים רואים עין בעין.
לפני עלייתו למטוס אמר גלנט: "אני יוצא לארצות הברית בהזמנתו של מזכיר ההגנה לויד אוסטין. ארצות הברית היא בעלת הברית החשובה והמרכזית ביותר שלנו והקשרים בינינו חשובים במיוחד בימים אלה, אולי יותר מאי פעם. אפגוש בארצות הברית את מזכיר ההגנה, את מזכיר המדינה ובכירים נוספים בממשל האמריקני. בפגישות האלה אדון על הקורה בחזית עזה, בחזית לבנון - יש להן חשיבות מכרעת בעת הזאת לעתיד המלחמה. אנחנו ערוכים לכל פעולה שתידרש – גם בעזה, גם בלבנון וגם במקומות נוספים".
לדברי גלנט, "למעבר לשלב ג' ברצועת עזה יש חשיבות גבוהה. אדון עם בכירי הממשל האמריקני על המעבר הזה, על האופן שבו הוא יכול לאפשר גם דברים נוספים, ואני יודע שאנחנו נגיע לשיתוף פעולה הדוק בין ישראל לבין ארצות הברית גם בנושא הזה".
הביקור מתקיים כאמור בצל ההסלמה בצפון והחשש ממלחמה, וזהו ביקורו השני של גלנט בוושינגטון מאז פרוץ המלחמה ובכלל מאז כניסתו לתפקיד. גלנט נתפס על ידי האמריקנים כמבוגר האחראי בישראל, וכאדם ישר ואמין שאפשר לסמוך עליו. החשיבות שהאמריקנים מייחסים לגלנט עלתה במיוחד לאחר פרישת גנץ-איזנקוט שנתפסו בארה"ב כמאזנים.
נתניהו בביקורת על הממשל האמריקני
(צילום: דוברות רה"מ)

המתיחות בין ישראל לארה"ב החריפה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת על הממשל האמריקני, והאשים אותו בעיכוב משלוחי הנשק לישראל. בבית הלבן ביקרו בחריפות את הסרטון, ודובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי, אמר כי "הסרטון של נתניהו היה תמוה, בלשון המעטה".
"לא ידענו שהסרטון הזה יתפרסם, וההצהרות שנאמרו בו מטרידות ומאכזבות את ארה"ב, במיוחד בהתחשב בכך שאף מדינה אחרת לא עושה יותר מאיתנו כדי לעזור לישראל להגן על עצמה מפני האיום של חמאס", הוסיף קירבי. "האמירות של נתניהו על אספקת הנשק היו לא נכונות. ישראל לא תיפגע מסדר העדיפויות החדש שלנו". מחלקת המדינה מסרה כי בניגוד לדברי ראש הממשלה, "אין צוואר בקבוק" במשלוחים.
זמן קצר לאחר מכן פרסם נתניהו הודעה משלו, שבה כתב: "אני מוכן לספוג התקפות אישיות, ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".
במקביל, על רקע המשבר, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי נפגשו עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן ועם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בפגישות הללו לא השתתפו אנשי צבא או ביטחון ישראלים - אחרי שהאמריקנים החליטו למנוע את הגעתם של נציגי צה"ל, במחאה על הסרטון של נתניהו.
ממחלקת המדינה נמסר לאחר הפגישות כי בלינקן הדגיש בפני דרמר והנגבי את "החשיבות של הימנעות מהסלמה נוספת בלבנון והשגת פתרון דיפלומטי". עוד נמסר כי בלינקן הדגיש את הצורך לנקוט צעדים נוספים להכנסת סיוע הומניטרי לעזה, ולתכנן את היום שאחרי המלחמה מבחינת ממשל וביטחון ברצועה ושיקומה.
פורסם לראשונה: 23:00, 22.06.24