גורמים במערכת הביטחון, שבקיאים במשא ומתן שעבר מקטאר למצרים להשגת הפסקת אש באזור ועסקת חטופים, לא מזהים בשלב זה סימנים אופטימיים להגעה להסכם - ולכן הם סבורים שצריך למצוא את הדרך להתקדם להסדר. הכיוון הרצוי מבחינתם: שינוי מטרות המלחמה ובניית הכוח לאפשרות של עימות מול חיזבאללה בלבנון.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
ראש הממשלה נתניהו ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
ראש הממשלה נתניהו ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
(צילום: יאיר שגיא)
"ידנו על העליונה בתזמון הזה", אמר גורם ביטחוני. "ציר פילדלפי הוא נושא מדיני יותר מאשר ביטחוני, וההסכם שנרקם כעת הוא להשבת חטופים ולא ליום שאחרי וסיום המלחמה. תמיד נוכל לחזור ולהשתלט על הציר ברגע שנחליט. מה בדיוק יקרה בשישה עד שמונה שבועות של הפסקת אש? בחמאס יחפרו מנהרות? לא. הוויתור הוא זמני כדי להחזיר חטופים בחיים. אם העסקה הזאת תפוספס, מה נגיד לעצמנו? שבזבזנו הזדמנות בגלל הפסקה של כמה שבועות בלחימה?".
גורם ביטחוני אחר סבור כי צריך לנצל את הזמן הנוכחי כדי להיערך כאמור לשינוי מטרות המלחמה (מיטוט שלטון חמאס, השמדת יכולתו הצבאית, הסרת איום הטרור מרצועת עזה על ישראל ושחרור החטופים), ולבנות את הכוח לאפשרות של מלחמה מול חיזבאללה. בישראל מבינים כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לא יוותר על נקמה בישראל בעקבות חיסולו של פואד שוכר בדאחייה של ביירות, ואירוע כזה עלול לגלוש מ"פינג-פונג" של תגובות הדדיות למלחמה רחבה.
"כמה חודשים עוד ניתן למשוך את תושבי הצפון מחוץ לבתים שלהם?", אומרים הגורמים הביטחוניים שמצדדים בשינוי מטרות המלחמה. "בראייה אסטרטגית אומרים שארה"ב לוחצת להסכם שמשרת את ישראל בהפחתת הלחץ מול איראן וחיזבאללה. הקלף הכי חשוב שאנחנו מזיקים ביד הוא החזרה ללחימה, ואנחנו מתכוונים לעמוד בזה כמו שהיה בעסקת החטופים הקודמת בנובמבר".
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

בישראל מעריכים כאמור כי חיזבאללה יתקוף בקרוב, ורק מחכה למשבר במשא ומתן על הפסקת אש ועסקת חטופים. עוד מעריכים בישראל שארגון הטרור השיעי יבצע ירי נרחב לשטח ישראל, ולראשונה במלחמה יכניס למעגל השיגורים גם את תל אביב. כך נסראללה לא ייראה כמי שפוצץ את העסקה, אבל מבחינתו תהיה לו הצדקה לתקוף. מדובר בהערכה עדכנית, אך ישראל בהחלט נערכת גם לתרחיש הזה.
בעוד העיניים נשואות להמשך המשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים, גורמי ביטחון בכירים הזהירו בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה ביום חמישי כי הנקמה האיראנית או של חיזבאללה על חיסול פואד שוכר בביירות ואיסמעיל הנייה בטהרן לא חייבת לכלול מתקפת טילים וכטב"מים, אלא גם ניסיונות להתנקש בשרים, חברי כנסת, קצינים בכירים בצה"ל בעבר ובהווה ובכירים לשעבר במוסד ובשב"כ.
בעקבות החשש להתנקשות בבכירים ישראלים, הגביר שב"כ את הכוננות שלו ובמקביל הוריד הנחיות מחמירות לכל הגופים הרלוונטיים. בהתאם להעלאת הדריכות בעקבות החיסולים בלבנון ובאיראן, קיימת הערכה שפגיעה בבכיר ישראלי תיחשב להישג עצום. ההמלצה לכל המאוימים הפוטנציאליים היא להגביר ערנות.
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )

המגעים לעסקה עברו כעת כאמור לקהיר, ומשלחת ישראלית בדרגי עבודה יצאה לבירת מצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצהריים בפתח ישיבת הממשלה לנושא: "אנו מקיימים משא-ומתן, ולא מתן-ומתן. יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם".
נתניהו הדגיש: "אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים. לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל. חמאס, עד לרגע זה, דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחא. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, לא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, זו הדרך להשגת שחרור חטופינו".