בלחימה בג'נין, המוקד המרכזי של המבצע נגד הטרור בצפון השומרון, נהרג סמ"ר אלקנה נבון, בן 20 מפתח תקווה, מפקד כיתה בגדוד 906 בחטיבת ביסל"ח. קצין לוחם מאותו גדוד נפצע קשה בהיתקלות עם המחבלים. מלבדו נפצעו עוד שני חיילים באורח קל, ופונו לבתי החולים העמק בעפולה ורמב"ם בחיפה.
4 צפייה בגלריה
סמ"ר אלקנה נבון ז"ל
סמ"ר אלקנה נבון ז"ל
סמ"ר אלקנה נבון ז"ל
(צילום: דובר צה"ל )
ההיתקלות שבה נהרג הלוחם אירעה ב-6:00 הבוקר. כוח מקורס מ"כים התקרב ליעד - בית במחנה הפליטים ג'נין ובו מחבלים - ונתקל בשני פעילי חמאס בולטים בגזרה שהיו אחראים לפיגועי מטענים וירי באזור. בהיתקלות מטווח קצר חוסלו שני המחבלים. ארבעה לוחמים נפגעו בקרב, בהם המ"כ שנהרג ועוד 3 שנפצעו.
בצה"ל הודו כי הופתעו מהכמות הגדולה של עשרות מטענים שהמחבלים פרסו בצירים סביב ובתוך ג'נין. לשני המחבלים היו וסטים וציוד רב.
הכוח מביסל"ח הגיע לתגבר את גזרת השומרון למשך שבועיים, ולאחר מכן יוחלף בקורסים אחרים. מטרת המבצע היא ליצור לחץ על ארגוני הטרור בגדה לקראת חגי תשרי ועל רקע החמרה באיומים ובהתרעות שחלקן מומשו.
הרמטכ״ל בג'נין
(צילום: דובר צה"ל )

תיעוד מהפעילות בג'נין ובנור א-שמס
(צילום: דובר צה"ל )

ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג מסר בעקבות ההודעה על נפילתו של אלקנה ז"ל: "אנו מרכינים ראש על נפילתו של גיבור נוסף מבני עירנו, ומחבקים את המשפחה בשעתה הקשה. יהי זכרו ברוך". אלקנה היה תלמיד ישיבת ההסדר בקריית שמונה, ושם מסרו כי הוא תלמיד הישיבה הרביעי שנופל מתחילת המלחמה.
הרב אריאל ברקאי, ראש ישיבת ההסדר בקריית שמונה, ספד: "אין מילים לבשורה הקשה כל כך שנפלה עלינו בצאת שבת קודש. אלקנה האהוב, כולך מלא חיים ושמחה, עם נוכחות של טוב ונתינה. קשה לדמיין שהחיוך הענק והטוב שלך כבר לא איתנו. רצית כל כך לתרום ולתת, עוד לפני המלחמה. תמיד רצית לעשות את המיטב, כך בישיבה וכך בצבא וכך בחייך האישיים. משפרצה המלחמה הרגשת אחריות גדולה לקחת חלק ולהוביל, ועשית הכול תמיד בשמחה, תמיד מתוך אמונה גדולה. דמותך בלתי נפרדת מהישיבה, בלתי נפרדת מאיתנו".

הרמטכ"ל בג'נין: "נעבור מחנה-מחנה, הטרור לא ירים ראש"

אלקנה ז"ל הוא החלל ה-705 במלחמת "חרבות ברזל". הוא נפל כאמור במבצע הנרחב בצפון השומרון, שהחל ביום רביעי האחרון. מאות לוחמים המשיכו גם היום לפרק תשתיות טרור ולחשוף מטענים שמוטמנים לצד צירים או מתחתיהם. עד כה כ-30 מחבלים חוסלו במבצע, אם כי הפלסטינים הודיעו באופן רשמי רק על 23 הרוגים. המוקד הוא בג'נין, שבה לפי צה"ל מספר המחוסלים עומד על 14. גם כוחות מג"ב ושב"כ מעורבים במבצע באזור ג'נין, והושמדו שם עשרות מטענים. הפשיטות נערכות באזורים נוספים כמו מחנה הפליטים נור א-שמס בטול כרם וכן בבקעת הירדן.
עם צאת השבת הודיע צה"ל כי הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בג'נין וערך שם הערכת מצב לצד מפקד פיקוד המרכז אבי בלוט וקצינים בכירים נוספים. "אנחנו מפרקים את הטרור שיוצא ממחנות הפליטים ביהודה ושומרון", אמר הלוי. גורמי ביטחון אומרים כי מטרת פיקוד המרכז היא להחרים 2,000 כלי נשק השנה ממחבלים בשומרון. בצה"ל מזהים ניסיונות לעורר מבחוץ את איו"ש ולהפוך אותו לזירה פעילה יותר, כשברקע ניסיונות ההברחה של נשק וכסף לאזור על ידי חמאס ואיראן.
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
כוחות צה"ל בג'נין, היום
(צילום: AP / Majdi Mohammed)
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
4 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: RONALDO SCHEMIDT / AFP)
הרמטכ"ל הזכיר בדבריו את שני רכבי התופת שיצאו אמש לגוש עציון מחברון, בדרום הגדה המערבית, בפיגוע כפול שסוכל הן בזכות מזל והן בזכות תושייה. "תסתכלו על הפיגוע הזה, מה שאתם עושים כאן, הכניסה לתוך מחנות הפליטים זה בדיוק הרעיון שהמחבלים לא יוכלו להטעין את חומר הנפץ על רכב התופת ולצאת ולעשות פיגוע ביישוב, על כוחות צה"ל או בכל מקום אחר. מפה הרעיון ההתקפי הזה של ללכת ולהיכנס לטרור, למקומות שבהם הוא בונה את יכולות החבלה, זה דבר מאוד חשוב", הלוי.
לדברי הרמטכ"ל, "אין לנו שום כוונה לתת לטרור באיו"ש להרים את הראש, ולכן היוזמה לעבור עיר-עיר, מחנה פליטים-מחנה פליטים, עם מודיעין מצוין, עם יכולות מבצעיות טובות מאוד, עם מעטפת מודיעינית אווירית חזקה מאוד, ובעיקר עם לוחמים ומפקדים ערכיים ונחושים מאוד. אני רואה בדיוק את הדבקות במשימה, אנחנו בדרך הזו נגן על אזרחי ישראל, בדיוק ככה".
המבצע בצפון השומרון מגיע בצל החשש מהסלמה בגזרת איו"ש – חשש שניכר גם באזורים אחרים בגזרה: הלילה סוכלו כאמור שני פיגועים עם מכוניות תופת בגוש עציון. אחת מהן התפוצצה כנראה בגלל "תאונת עבודה", והמחבל שיצא מהרכב בתחנת דלק בצומת הגוש חוסל כשהתנפל על הכוחות שהוקפצו לשם. המכונית הממולכדת השנייה התפוצצה אחרי שחדרה ליישוב הסמוך כרמי צור, וסייר הביטחון שם התנגח בה עם רכבו ופתח באש לעבר המחבל השני - שחוסל גם הוא.