2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
מאמץ אמריקני ובריטי לחזק את היחסים עם הרשות הפלסטינית. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
רכבת דיפלומטית ומודיעינית בכירה צפויה להגיע ביומיים הקרובים למוקטעה ברמאללה. היום ייפגש ראש המודיעין הבריטי (MI-6), ריצ'רד מור, עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן כשהוא מלווה בפמליה דיפלומטית בכירה, ומחר יגיע למוקטעה ראש ה-CIA וויליאם ברנס, לפגישה עם אבו מאזן - אחרי שנועד עם ראש הממשלה נפתלי בנט - וינחת ברמאללה במסוק מירדן.
שני הביקורים הללו, יום אחרי יום, של שני גורמים בכירים בממשל האמריקני ובממשל הבריטי מצביעים על מאמצים גדולים של ארה"ב ובריטניה לחדש ולחזק את היחסים עם הרשות הפלסטינית ועם ההנהגה הפלסטינית ובראשה אבו מאזן. מי שצפויים גם הם לחסות תחת מטריית התמיכה הזאת הם ראש המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פרג', ובכיר פתח חוסיין א-שייח – שני האנשים הקרובים ביותר לאבו מאזן.
ההשתתפות שלהם במפגשים מקרינה תמיכה אמריקנית ובריטית בימים שבהם חווה הרשות הפלסטינית חולשה פנימית, ובשל ההאשמות שהופנו נגד השניים בפרשת הריגתו של פעיל האופוזיציה הפלסטיני, ניזאר בנאת.
2 צפייה בגלריה
המקורבים ביותר לאבו מאזן. מאג'ד פארג' וחוסיין א-שייח
המקורבים ביותר לאבו מאזן. מאג'ד פארג' וחוסיין א-שייח
המקורבים ביותר לאבו מאזן. מאג'ד פארג' וחוסיין א-שייח
ברמאללה שבעי רצון משינוי המדיניות האמריקני כלפי הרשות הפלסטינית מאז כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד, ורואים בכך איתות להתייחסות הרצינית של הממשל הנוכחי בוושינגטון כלפי הרשות. הציפייה של הרשות הפלסטינית אינה רק למחוות מדיניות אמריקניות - כי אם גם לסיוע כספי אמריקני משמעותי בשל המשבר הכלכלי שהיא שרויה בו מאז הפסקת הסיוע האמריקני בימי ממשל טראמפ. משבר שהחמיר עוד יותר עם פרוץ משבר הקורונה.
התמיכה האמריקנית ברשות הפלסטינית מגיעה במקביל למאמצים ישראלים לבצע מחוות כלכליות כלפי הרשות הפלסטינית – האחרונה שבהן היא הגדלת מכסת העובדים הפלסטינים בישראל, אך ישנן תוכניות נוספות על הפרק שמטרתן לחזק את הרשות הפלסטינית אחרי חודשים של שפל בתמיכה מאז ביטול הבחירות לפרלמנט בזמן מבצע שומר החומות.
בנט בפגישה עם ראש ה-CIA
(צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: ניר שרף, לע"מ)

אלא שבמקביל לתמיכת המערב ברמאללה, איראן מהדקת ומחזקת את קשריה ויחסיה עם ארגוני ההתנגדות הפלסטיניים ובראשם חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בשבוע שעבר הגיעו מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה לביקור רשמי בטהרן. מטרת הביקור הרשמית היתה להשתתף בהשבעת נשיא איראן איבראהים ראיסי, אולם הביקור כלל גם פגישות עם בכירים בממשל האיראני שנועדו לדיון ומסקנות בנוגע למבצע שומר החומות, להצלחות של חמאס, לחקר ביצועים על מערכת כיפת ברזל ולבקשה בתמיכה איראנית בזרוע הצבאית של חמאס של הג'יהאד האיסלאמי כדי לחזקן מחדש אחרי נזקי המבצע. בזמן ביקורם של הנייה ונחאלה באיראן שהה במדינה גם סגן מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם.
במהלך הביקור הבהיר הנייה כי ההתנגדות הפלסטינית תעמוד לצד איראן בהתמודדות נגד כל איום ישראלי או אמריקני כחלק מציר ההתנגדות ובכך רמז כי מערכה מול איראן או חיזבאללה תלווה בפתיחת חזית נוספת מרצועת עזה. הנייה ציין לפני ימים ספורים כי הוא חזה בתמיכה חזקה של ההנהגה האיראנית בהתנגדות הפלסטינית. "איראן מסוגלת להתמודד עם האיומים הישראליים והאמריקניים. גם אנחנו כחלק מציר ההתנגדות נעמוד לצידה".