אוסטריה הגבירה את הפיקוח על גבולותיה בתגובה להחלטתה של הונגריה לשחרר מבתי הסוהר שלה מאות זרים שהורשעו בהברחת בני אדם. ההחלטה החריפה את המתיחות בין בודפשט לאיחוד האירופי, אחרי שורת עימותים בין הצדדים בשלל נושאים. בווינה ובבריסל דורשים כעת הסברים מהממשלה הלאומנית של ויקטור אורבן, ראש הממשלה שנחשב ל"אויב המהגרים" באירופה.
הונגריה טוענת כי בבתי הסוהר שלה נמצאים בסך הכול כ-2,000 מבריחי מהגרים, שמהווים יותר מ-13% מכלל האסירים במדינה. בחודש שעבר פרסמה ממשלתו של אורבן צו שמאפשר להונגריה לשחרר אזרחים זרים שהורשעו בהברחת בני אדם – בתנאי שאותם מבריחים יעזבו את הונגריה בתוך 72 שעות מרגע השחרור. במסגרת הצו נקבע כי עד 700 מבריחים זרים ישוחררו מהכלא.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
עימות נוסף בין ממשלת אורבן לאיחוד האירופי
(צילום: רויטרס )
אוסטריה, שגובלת בהונגריה, רואה בשחרור המבריחים איום ביטחוני. מסתננים רבים מגיעים דרך ארצות הבלקן להונגריה, כדי להמשיך ממנה לאוסטריה, לגרמניה ולמדינות עשירות אחרות באיחוד האירופי. ההגעה להונגריה, שחברה באיחוד, מאפשרת מעבר חופשי בין גבולותיהן של המדינות החברות באמנת שנגן. "הנתיב ההונגרי" נותר פופולארי למרות צעדים שנקטה הונגריה אחרי משבר המהגרים באירופה ב-2015, שכוללים סיורים מוגברים של משטרת הגבולות והקמת גדר בגבול.
שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שלנברג אמר כי הצעד ההונגרי מעביר מסר "שגוי לחלוטין". בשיחה עם כתבים, לקראת כינוס האיחוד האירופי בבריסל, אמר שלנברג כי הוא דורש הבהרות מבודפשט.
אורבן, שנמצא בשלטון משנת 2010, מקדם מדיניות נוקשה נגד מהגרים והקשיח את התנאים שמאפשרים לפליטים לקבל מקלט מהונגריה. מדיניות ההגירה של אורבן מעמידה לעיתים קרובות את בודפשט בעימות עם האיחוד האירופי וסוכנות הפליטים של האו"ם.
שר החוץ ההונגרי, פטר סיירטו, הגן על שחרור המבריחים ואמר שמדובר בהחלטה של הונגריה בלבד. "אנחנו מסגירים פושעים זרים - ועדיף שהם יעזבו את המדינה", אמר אחרי ששוחח עם שלנברג.
3 צפייה בגלריה
מהגרים שהגיעו לאוסטריה מהונגריה ב-2015 - שנת המשבר באירופה
מהגרים שהגיעו לאוסטריה מהונגריה ב-2015 - שנת המשבר באירופה
מהגרים שהגיעו לאוסטריה מהונגריה ב-2015 - שנת המשבר באירופה
(צילום: gettyimages)
בהתייחסות לעימות הנוכחי הטיל משרד הפנים ההונגרי את האחריות על האיחוד האירופי, ואמר כי שחרור המבריחים היה הכרחי מכיוון שהאיחוד "מסרב לתרום לפיקוח הגבולות". בודפשט טוענת שהאיחוד חייב לה 1.5 מיליארד אירו בתמורה לצעדים שנקטה להגנה על גבולות האיחוד האירופי.
לפי נתוני המשטרה ההונגרית, בחודש החולף נעצרו או גורשו מדי שבוע יותר מ-2,000 מהגרים לא חוקיים, שנתפסו לאורך הגבול הדרומי של הונגריה עם מדינות הבלקן.