שר הביטחון מבהיר כי "רצף הפעולות שלנו יימשך", לאחר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שבו אמר כי רצף פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון "יכול להיקרא הכרזת מלחמה". בכירים בישראל העריכו במקביל שחיזבאללה יגיב ואמרו כי יש היערכות "לחילופי מהלומות שכמותן לא נראו מתחילת המלחמה".
השר יואב גלנט קיים הערב (חמישי) דיון מערכתי על האפשרויות השונות להתפתחות המערכה נגד חיזבאללה בגבול הצפון, שבו השתתפו גם הרמטכ"ל הרצי הלוי, בכירי צבא, סגן ראש השב"כ וגורמים בכירים במוסד. בפתח הדיון אמר גלנט: "אנו מקיימים בימים האחרונים סדרה של דיונים חשובים. זהו שלב חדש במלחמה, יש בו הזדמנויות משמעותיות, אך גם סיכונים כבדי משקל".
גלנט: רצף הפעולות שלנו יימשך
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט בדיון המערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון
 יואב גלנט בדיון המערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון
גלנט והרמטכ"ל הלוי, הערב. "יש הזדמנויות משמעותיות, אך גם סיכונים כבדי משקל"
(צילום: שירה קינן)
3 צפייה בגלריה
 יואב גלנט בדיון המערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון
 יואב גלנט בדיון המערכתי על ההתפתחויות המבצעיות בצפון
(צילום: שירה קינן)
לדבריו, "חיזבאללה נמצא בתחושה של נרדפות ורצף הפעולות הצבאיות שלנו יימשך. היעד שלנו הוא להחזיר את תושבי הצפון אל בתיהם בביטחון. ככל שחולף הזמן חיזבאללה ישלם מחיר הולך וגובר. במקביל, נמשיך ונקיים את המאמץ להשיב את החטופים אל בתיהם ולמוטט את חמאס".
בנאומו הראשון אחרי מתקפות פיצוצי הביפרים ומכשירי קשר, הודה נסראללה כי "ספגנו מכה קשה, חסרת תקדים", וכינה זאת "רצח עם". הוא הבהיר לצד זאת כי הלחימה לא תיפסק עד להפסקת המלחמה בעזה, ופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "גם מלחמה כוללת לא תוביל לחזרת תושבי הצפון".
נסראללה גם התרברב ואיים שאם ישראל תפתח בתמרון בלבנון, תהיה זו "הזדמנות היסטורית" לכאורה עבור חיזבאללה - והזכיר את פעולות הגרילה בעבר נגד כוחות צה"ל ברצועת הביטחון, ממנה נסוגה ישראל בשנת 2000. נסראללה הבטיח בנאומו עונש "צודק", אך לא פירט: "זה יגיע ממקום צפוי, או לא צפוי".
נסראללה על פיצוצי הביפרים: "אפשר לקרוא לזה הכרזת מלחמה"

3 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני ממטוסים בשמי ביירות בזמן נאום חסן נסראללה
תיעוד לבנוני ממטוסים בשמי ביירות בזמן נאום חסן נסראללה
לבנונים צפו בנאום נסראללה בבתי קפה - ובשמיים חגו מטוסי קרב ישראליים
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מציין כי בדבריו נמנע למעשה נסראללה מאיום חריף והשתמש במילים חלשות ככל האפשר. כך או כך, בישראל נערכים לתגובה קשה ומצהירים על העברת המיקוד במלחמה לגזרה הצפונית, תוך הבטחה לממש את יעד המלחמה של החזרת תושבי הצפון לבתיהם - אחרי 11 חודשי לחימה. אתמול, העביר צה"ל לצפון אוגדה נוספת, אוגדה 98 המובחרת.
ברקע גם חשש מהתערבות של איראן - ששגרירה בלבנון נפצע קשה במתקפת הביפרים, ושמבחינתה "החשבון" על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן עדיין לא נסגר. ממש במקביל לנאום, מפקד משמרות המהפכה האיראניים חוסיין סלאמי הצהיר כי הודיע לנסראללה שישראל תעמוד בפני "תגובה מכרעת מציר ההתנגדות". הוא אמר כי "מעשים פליליים מסוג זה באים מהייאוש של הישראלים מהתבוסות", ואיים: "התגובה תהיה מכרעת".

תקיפה במקביל לנאום: המסר הישראלי - "מטפסים, לא עוצרים"

רגע לפני שנסראללה החל לנאום, צה"ל הודיע שפתח בגל תקיפות בלבנון. "צה"ל תוקף כעת מטרות חיזבאללה בלבנון לפגיעה ולגריעת יכולות טרור ותשתיות צבאיות של הארגון", נמסר בהודעה שפורסמה 15 דקות לפני תחילת הנאום. בין היתר דווח על הפצצות בכפרים אל-מנסורי, מרוחין, פרון, אל-קסיר וקבריחא שבדרום המדינה.
מתקפה בשתי מכות
מטוסי קרב תועדו גם חגים בשמי ביירות, מעל תושבים שצפו בנאום דרך מסכי טלוויזיה בבתי קפה. בומים על-קוליים תרמו שם לבהלה שממילא קיימת אחרי מתקפת פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר - שבה נהרגו לפחות 37 בני אדם וכ-3,000 נפצעו, רובם פעילי חיזבאללה שנשאו את מכשירי הקשר. בישראל מעריכים כי מספר ההרוגים בקרב ארגון הטרור גבוה יותר, וכי כוח רדואן ספג מכה משמעותית. את המכשירים, כך לפי דיווחים זרים, המוסד מלכד בפעולה נועזת ומתוחכמת. ישראל לא קיבלה אחריות על המתקפה.
עיתוי התקיפות של צה"ל, במקביל לנאום, אינו מקרי. המסר שישראל העבירה הוא סוג של "עסקים כרגיל" וכי אין כוונה לחכות למוצא פיו של נסראללה - ולהמשיך מבלי לחפש דרך "לרדת מהעץ". או כהגדרתו של גורם ישראלי: "אנחנו מטפסים, לא עוצרים". בכיר ישראלי הוסיף, תוך התייחסות למתקפות הכטב"ם והנ"ט הבוקר שבהן נפלו שני לוחמים בגזרה הצפונית: "אנחנו במוד יוזמה. גם אם חטפנו בבוקר התקיפות יתגברו ויתרחבו".
בישראל הקדישו גם תשומת לב לעובדה שנסראללה ניפק איום זהיר למדי, ונמנע מלהכריז על מלחמה - אף שטען כאמור שמעשיה של ישראל (ששותקת כאמור לגבי מתקפת הפיצוצים) יכולים להיקרא הכרזת מלחמה. המשמעות לכאורה, לפי דברי נסראללה, היא שאף שישראל הכריזה מלחמה הוא עצמו לא עושה זאת עדיין. "זה נאום של השפלה, לא של היהירות הרגילה שלו", אומרים בישראל. "הוא השפיל את עצמו. אף אחד לא הכריח אותו לנאום".
לציבור הישראלי, כך מסבירים גורמים ישראלים, צריכים להיות שני מדדים בנוגע לשאלה לאן הולכים - לפני שאנשים נכנסים לפאניקה: הנחיות פיקוד העורף שלא השתנו; והעובדה ששר הביטחון גלנט עדיין בתפקיד שר הביטחו, ולא הודח כפי שראש הממשלה בנימין נתניהו תכנן לפני ההתפתחויות בימים האחרונים.