כ-50 עצורים מינהליים פלסטינים מיהודה ושומרון שוחררו אמש (חמישי) במפתיע מכלא עופר. לפי דיווחים פלסטיניים, כולם נעצרו אחרי 7 באוקטובר. לאחר שעות של שתיקה, דובר צה"ל ודוברות שב"כ הסבירו הלילה בהודעה משותפת כי הצעד נעשה "בהתאם להערכת מצב של כלל גופי הביטחון - בדגש על מצוקת המקום בבתי הכלא".
שחרור העצורים המינהליים מכלא עופר

2 צפייה בגלריה
שחרור העצורים הפלסטיניים מכלא עופר ישראל
שחרור העצורים הפלסטיניים מכלא עופר ישראל
"צריך לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר". עצורים ששוחררו אמש
עוד נמסר כי העצורים ששוחררו היו צפויים "לסיים את מעצרם בחודש הקרוב", וכי השחרור התבצע "על מנת לפנות מקום לעצורים ברמת איום גבוהה יותר". בתקופה האחרונה אף היו מעצרים שבוטלו בעקבות חוסר במקומות כליאה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען בהודעה שיצאה מלשכתו כי "העצורים לא שוחררו בשל מצוקת מקום בבתי הסוהר, אלא בשל הנחיה ישירה של ראש שב"כ כ'מחווה" לקראת הרמדאן. לשירות בתי הסוהר אין שום שיקול דעת בנושא". עוד נמסר כי "מדאיג כי ביום שבו נרצחו שני יהודים, בוחר ראש שב״כ להעניק מחוות למרצחים, וזאת יום לאחר שלבקשת השב״כ הוארך מעצר מנהלי למתיישב יהודי בפעם השנייה".
מנגד, גורמי ביטחון סתרו את דבריו של בן גביר, והבהירו כי "בשבוע האחרון צה"ל ושב"כ נאלצו לבטל מעצרים מתוכננים לקראת תקופת הרמדאן עקב מצוקת מקומות כליאה על רקע המלחמה". הגורמים הדגישו כי לא הייתה כוונה להאריך את מעצרם של העצורים ששוחררו, וכי "אין מדובר במחוות. העניין אף הובהר במסגרת הדיון בקבינט הלילה. נציין כי שב"כ וצה"ל מתריעים מזה זמן על מצוקת מקומות הכליאה והשפעתה על מעצרים וסיכולים. המל"ל אף נדרש לנושא והנחה זה מכבר את המשרד לביטחון לאומי לפעול למציאת פתרונות".
בתחילת החודש הסנגוריה הציבורית פרסמה דוח על תנאי הכליאה בישראל, וממנו עולה כי אסירים במדינה כלואים בתנאים בלתי אנושיים, כולל אסירים פליליים - עקב מצוקת מקומות כליאה מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר.
נכון לזמן פרסום הדו"ח, לבתי הכלא נוספו עוד 3,400 אסירים ביטחוניים מתחילת המלחמה - מחבלי חמאס מעזה, בהם מאות מחבלי נוחבה, ומפירי סדר ומחבלים מיהודה ושומרון. מתחילת המלחמה ועד היום, נעצרו כ-5,500 פלסטינים בסך הכול. לכן הכריזו בשב"ס על "מצב חירום כליאתי" שמאפשר פגיעה בזכויות הבסיסיות של כליאת אסירים. כך, למשל, אלפי אסירים פליליים ישנים על מזרן שמונח על רצפה בתאי כליאה צפופים בבתי כלא ברחבי הארץ.
2 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
אסירים פליליים וביטחוניים כלואים בתנאים בלתי אנושיים. בית הסוהר מגידו, ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
בביקור של נציגי הסנגוריה הציבורית במתקני הכליאה ברחבי הארץ התגלתה תמונה קשה של כליאת אסירים פליליים וביטחוניים בצפיפות בלתי נסבלת, תנאים תברואתיים ירודים, מצב היגייני גרוע, בעיית מזיקים, תנאי אוורור בלתי נאותים, מחסור בציוד בסיסי לאסירים ועוד.
ככלל, נציגי הסנגוריה הציבורית התרשמו כי הגברת הצפיפות במתקני הכליאה נושאת עמה משמעויות והשלכות ניכרות לא רק מבחינת הכלואים, אלא גם מבחינת שב"ס. צפיפות רבה יותר, במצב שבו גם כך הכלואים נתונים בלחץ ובחרדה, עלולה להביא לחיכוכים מיותרים בין הכלואים לבין עצמם ובינם לבין הסגל, ולפגיעה בהישגים טיפוליים ושיקומיים שהושגו בעמל רב.