3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
שר האוצר היוצא ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התבטא היום (שלישי) בחריפות בעקבות הפרסומים על תקציבים שעולים במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד ויהדות התורה וש"ס ומיועדים לחרדים. "ההערכה המינימלית של מה שהובטח להם בהסכמים עומדת על 20 מיליארד שקל. מימון המוסדות שלא מלמדים ליבה זה תקצוב של כשישה מיליארד שקל. ההבטחות האלה לחרדים יובילו למרד מיסים", אמר ליברמן ל-ynet.
עד כה נחתמו הסכמים קואליציוניים בין הליכוד ועוצמה יהודית, נעם והציונות הדתית. השיחות עם שתי המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, עדיין לא הובילו לפירוק המבוי הסתום. לדברי ליברמן, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יוצר בהסכמים המתהווים שני סוגי אנשים: אלו שלומדים, משרתים ומשלמים מיסים - ואלו שלא עובדים ולא משרתים.
"יש קבוצה בישראל שמונה 175 אלף איש נכון להיום של בני ישיבת ואברכים בגילים 16 עד 67 ו-90% מהם בטלנים ומשתמטים", אמר ליברמן. "מדובר על מיליארדי שקלים של התחייבויות עבורם שכוללות קצבאות, תלושי מזון, נושאים נוספים כמו פיצול משרד ירושלים ומורשת לשני משרדים עם תוספת של תקציבים, בניית פתרונות דיור לחרדים ובניית מוסדות חדשים".
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני
אריה דרעי, בנימין נתניהו ומשה גפני
דרעי, נתניהו וגפני
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
שר האוצר היוצא אמר עוד: "לאנשים נמאס להיות פראיירים. אם רוצים לחוקק את החוק לטובת 'תורתם אומנותם' - יהיה פה מרד מיסים איתי או בלעדיי. אני לא קורא למרד כזה, אבל זה מה שיקרה פה בפועל". לדברי ליברמן, לא צריכות להיות יותר מאלף מכסות לאברכים שיקבלו פטור, והחזרה למתווה "חוק טל" תעורר זעם של אזרחים שילכו למעשה קיצוני של אי תשלום מיסים.
ליברמן תקף גם את ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד ושר הביטחון היוצא בני גנץ, שמנסים לדבריו למצוא חן בעיני החרדים. "יש לי ביקורת על התנהלות גנץ ולפיד שבונים על החרדים. יש את אלו שלומדים, משרתים ומשלמים מיסים - ואלו שלא עובדים ולא משרתים.ֹ מבחינתי אין מה לדבר איתם עד שיקום פה דור שלא ידע את דרעי וגפני". ליברמן ציין עוד: "ככל שמתקרבים למוסדות של ש"ס ויהדות התורה - ככה מתרחקים מאלוהים. חילול השם. זה לא משא ומתן, זה אירוע סחיטה".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד
בני גנץ ויאיר לפיד
גנץ ולפיד
(צילום: שאול גולן)
בליכוד מסרו אמש על "התקדמות משמעותית בדרך להקמת ממשלה", וציינו כי כלל הסיעות בקואליציה המתגבשת שלחו את חתימות חברי הכנסת שלהן עבור החלפת יו"ר הכנסת - תפקיד שבו ממשיך להחזיק כעת ח"כ מיקי לוי מיש עתיד. מדובר בצעד קריטי בדרך להרכבת הממשלה המיועדת, בין השאר כדי לקדם חוקים של הקואליציה המיועדת ובכללם החוק שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר אף על פי שהורשע בעבירות מס שעשויות לכלול עמן קלון. לאחר העברת כלל החתימות, יו"ר הכנסת לוי הודיע כי הדיון בהחלפה ייערך ביום שני הבא.
במקביל, גובר הלחץ על נשיא המדינה יצחק הרצוג שלא להאריך את המנדט שניתן לנתניהו להקים ממשלה. נתניהו טרם ביקש רשמית את הארכת המנדט, אבל הנשיא צפוי כבר היום לבדוק את התקדימים? הרצוג כבר אמר שאין מועמד נוסף לראשות הממשלה, כך שהסיכוי שלא יאריך את המנדט לא קיים למעשה.
שר המשפטים היוצא גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר היום: "העברת חתימות מפלגות גוש נתניהו להחלפת יו"ר הכנסת מעידה שהרכבת הממשלה הושלמה. בקשת נתניהו לנשיא לתוספת ימים לצורך זה היא אחיזת עיניים. המטרה: העברת חוקים פרסונליים ובעייתיים לפי דרישת שותפיו לפני הקמת הממשלה. לא לשם כך ניתנה הרשות לנשיא בחוק להארכת מועד. על הנשיא לדחות את בקשת נתניהו".