3 צפייה בגלריה
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
הקונסוליה האמריקנית לשעבר בירושלים, שנסגרה ע"י הממשל הקודם
(צילום: AFP)
האדי עמר, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לעניינים פלסטיניים, שמונה לתפקיד לאחרונה, אמר בתדרוך לכתבים כי ארצו עודנה "מחויבת להקמת הקונסוליה האמריקנית בירושלים. אנו מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר לספק תמיכה לעם הפלסטיני". עוד ציין כי ארה"ב תדון בלוחות הזמנים לפתיחת הקונסוליה מול ממשלת ישראל והפלסטינים.
עמר, הראשון להחזיק בתפקיד השליח המיוחד של הממשל האמריקני לעניינים פלסטינים, תיאר כי "יצירת התפקיד היא חסרת תקדים. הצעד הזה עולה בקנה אחד עם המחוייבות של ממשל ביידן לפלסטינים, עוד מהיום הראשון. התפקיד נועד להתמודד עם אתגרים ביחסי ישראל-הרשות הפלסטינית, וקידום האינטרסים שלהן וכן של שותפים אחרים באזור". הוא הרחיב כי "אגיע יותר לאזור ואעבוד עם המשרד לעניינים פלסטיניים בשגרירות ארה"ב בישראל, יחד עם השגריר טום ניידס".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
עמר: הפלסטינים מודעים לעמדתנו בנוגע להתבטאות כי הם אינם סומכים על ארה"ב
(צילום: AFP)
השליח הדגיש כי "כפי שהבהיר בביקורו במאי האחרון, הנשיא ביידן נותר מחוייב לפתרון שתי המדינות לאורך קווי 67 עם חילופי שטחים מוסכמים. זו הדרך הטובה ביותר עבור הישראלים והפלסטינים". עמר הוסיף כי "מגיעה לפלסטינים מדינה עצמאית, ריבונית, עם רציפות טריטוריאלית, ולזכות לגור בביטחון ושלום עם ישראל. בהתאם, אנחנו מאמינים שפתיחת הקונסוליה היא הדרך הטובה ביותר לתמוך בעם הפלסטיני".
על רקע אמירתו של יו"ר הרשות אבו מאזן כי הפלסטינים לא סומכים על ארה"ב, עמר ציין כי "המנהיגות הפלסטינית יודעת את עמדתנו על ההתבטאות הזאת. אני ממוקד בעתיד ובניית יחסים דו צדדיים בין ישראל והפלסטינים, לשפר חייו של הפלסטיני הממוצע". עמר לא ציין מתי בדיוק תיפתח הקונסוליה, אך אמר כי "יש לנו כבר צוות שעובד מהמשרדים שלנו לעניינים פלסטינים בירושלים".
בנוגע לפעילות ארה"ב למניעת הסלמה ביהודה ושומרון, שגברה לאחר הבחירות, עמר ציין כי ארה"ב ממשיכה במגעים עם הרשות בנושא זה, אך הוסיף: "אנו עוקבים מקרוב אחרי כל תקרית מדווחת, ומודעים לאובדן החיים הטראגי שאנו רואים בשטחים. מבחינת הממשלה הישראלית החדשה לא אעלה ספקולציות על הרכבה ואיך תנהג. זה תפקידם של הצדדים בשטח לנקוט בצעדים לעצור את ההסלמה".
3 צפייה בגלריה
האדי עמר
האדי עמר
עמר בביקורו בישראל אשתקד
(צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem)
עמר התייחס גם לתרומותיה הכספיות של ארה"ב לפלסטינים, והדגיש כי מדינתו נותרה התורמת הגדולה ביותר לאונר"א. "נתנו 650 מיליון דולר לסוכנות ב-18 החודשים האחרונים, ונישאר מחוייבים לסייע להם. כשממשל ביידן נכנס לתפקיד חידשנו את הסיוע הכלכלי לגדה ועזה – רוב הכסף מגיע לסקטור הפרטי וארגונים חוץ ממשלתיים. בשנה הקרובה אנו מתכננים להרחיב את הסיוע לכמעט 280 מיליון דולר".
עוד ציין: "חזרתי לפני כמה שבועות מביקור בירושלים וברמאללה, שם קיימנו את הדיאלוג הכלכלי הראשון עם הפלסטינים מזה שש שנים. פגשנו נציגים מהרשות ומהסקטור הפרטי, ודנו על דרכים רבות לחיזוק הקשרים הכלכליים ולעזור לכלכלה הפלסטינית לצמוח בשנים הקרובות".
עמר אמר כי הסכמי אברהם יצרו אווירה שמאפשרת ליותר ממשלות ערביות לקשיים קשרים עם ישראל, ובירך את ממשלת קטאר על שאפשרה טיסות ישירות מישראל למונדיאל, אך ציין כי לא מדובר בתחליף לשלום בין ישראל לפלסטינים. "אנו חשים שקטאר ממלאת תפקיד חשוב בשיפור חייהם של הפלסטינים", אמר. בנוגע לאי-קיומן של בחירות ברשות הפלסטינית, עמר מסר: "ממשל ביידן חושב שקיום בחירות זאת החלטה של העם הפלסטיני. שמחנו לראות בחירות מקומיות בתחילת השנה".