הדלפת המסמכים המסווגים מהפנטגון, שעדיין מצויה בחקירה בארה"ב, היא זו שמעכבת את מתקפת התגובה של ישראל באיראן. כך דווח היום (חמישי) ביומון הבריטי "טיימס" מפי גורם מודיעיני הבקיא בהיערכות של ישראל. כמה שעות אחרי פרסום הדיווח, בישראל הכחישו אותו ואמרו כי אין אמת בכך שהמתקפה נדחתה.
לפי הדיווח, התקיפה המיועדת נדחתה בשל אותה הדלפה, שהתפרסמה בערוץ טלגרם פרו-איראני, לפני שהופצה גם ב-X (טוויטר לשעבר) - וכללה פרטים על היערכות ישראל לתקיפה עם טילים בליסטיים באיראן - והדבר סייע לטהרן לחזות את דפוסי התקיפה. כעת, לפי הדיווח, נראה שההדלפה שינתה את תוכניות המתקפה של ישראל, שנדרשה לפתח תוכנית חלופית.
התקיפה המיוחסת לישראל באיראן בחודש אפריל

2 צפייה בגלריה
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
קטע מהמסמכים שהודלפו לרשת
(צילום: דובר צה"ל, מתוך X)
מקורות מודיעיניים ציינו כי "הדליפה גרמה לעיכוב במתקפה עקב הצורך לשנות אסטרטגיות ורכיבים מסוימים". ישראל, כך נכתב, מתכננת לתקוף מתקנים צבאיים של משמרות המהפכה האיראניים, והבטיחה לארה"ב שהתגובה לא תכלול את התשתיות הגרעיניות של איראן או את תעשיית הנפט שלה.
בהתאם לדיווחים, הנתונים המוזכרים במסמכים שדלפו הצביעו על כך שישראל עשויה לתכנן מתקפה דומה לזו המיוחסת לה באפריל, כשהשמידה לפי הדיווחים מכ"ם הגנה אווירית ליד אספהאן, בעקבות המתקפה האיראנית באותו חודש.
הפנטגון הכחיש שלשום כי אריאן טבטבאי, שהוזכרה בדיווח ברשת "סקיי ניוז" בערבית כמי שעומדת מאחורי הדלפת המסמכים המסווגים שעוסקים בהיערכות הישראלית לתקיפה באיראן, היא האחראית להדלפה. דובר הפנטגון פטריק ריידר אמר אז כי "למיטב ידיעתי, הפקידה אינה נתונה לחקירה. המחלקה נותרה מחויבת לחלוטין לתמוך בחקירה שנמצאת בימים הראשונים שלה, וחשוב לתת לחקירה להתקדם". לדבריו, הפנטגון נמצא בקשר עם ישראל בנוגע לפרטי החקירה.
טבטבאי הוזכרה בעבר כבעלת קשר לאיראן. היא אמריקנית ממוצא איראני, שעובדת במשרדו של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, "מחזיקה בגישה למידע סודי מאוד", לפי הדיווח - ועבדה בעבר עם רוברט מאלי, לשעבר השליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לענייני איראן - שפוטר לפני כשנה בגלל קשרים פסולים עם הרפובליקה האיסלאמית.
בארה"ב פתחו כאמור בחקירת הדלפת המסמכים המסווגים. כעדות לרצינות שבה נתפסה ההדלפה, כמה כלי תקשורת בולטים כגון CNN דיווחו על ההדלפה בכותרת הראשית שלהם - וגורמים בוושינגטון הביעו דאגה גדולה בעקבותיה.
2 צפייה בגלריה
אריאן טבטבאי החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
אריאן טבטבאי החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
אריאן טבטבאי, החשודה בהדלפת מסמכי הפנטגון
המסמכים מסווגים כ"סודיים ביותר" ומתוארכים ל-15 ו-16 באוקטובר. גורמים אמריקנים אישרו את אמינותם של המסמכים, שנכתבו על ידי הסוכנות האמריקנית למודיעין חזותי וגיאוגרפי (NGA) – שאחראית על ניתוח מידע ותמונות שנאספו על ידי לווייני הריגול של ארה"ב – וכן על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA).
המסמכים, שבהם לא נכללות תמונות הלוויין שמוזכרות בהם, מפרטים הכנות ישראליות בשבוע שעבר לתקיפה באיראן – ובין היתר נטען בהם כי חיל האוויר ערך "תרגיל פריסה רחב היקף", כמו גם תרגיל תדלוק אווירי. באחד המסמכים נכתב כי חיל האוויר "התעסק" עם טילים בליסטיים שמשוגרים מהאוויר, וכי מאז 8 באוקטובר נצפתה התעסקות עם לפחות 16 טילים מדגם המכונה Golden Horizon, ולפחות 40 מדגם המכונה ISO2 או Rocks.
לגבי הדגם הראשון שמוזכר, לא ברור לאיזה טיל בדיוק מתייחס המסמך – ובעבר לא הוזכר קיומו, לא בישראל ולא מחוצה לה. הטיל השני, "רוקס", נחשף על ידי חברת רפאל ב-2019, ובאתר החברה הוא מוגדר כ"טיל אוויר-שטח" שמצויד ב"ראש נפץ קטלני". כמו כן נכתב עליו כי הוא מסוגל להשמיד לא רק יעדים על פני השטח אלא גם כאלו שחבויים מתחת לקרקע, "באזורים מוגנים היטב".
"טיל ה-ROCKS משוגר מטווחים משמעותיים מנגד, הרבה מחוץ לאזורי הכיסוי של מערכות ההגנה האוויריות של האויב – ומבצע מסלול במהירות על-קולית לכיוון המטרה", נכתב באתר רפאל. "דבר זה מצמצם את חשיפתו של המטוס המשגר מאיומי האויב, כמו גם משפר את סיכויי ההצלחה לפגיעה במטרות. ניתן להשתמש בו כנגד מטרות איכות, בין אם נייחות או מדלגות, ואפילו בזירות אשר בהן האויב מפעיל אמצעי נגד ושבשים כנגד מערכות ה-GPS".
בכיר מודיעין ישראלי לשעבר טען שההדלפה תורמת גם להחרפת המתיחות בין שתי המדינות. "מה שמזיק הוא עצם ההדלפה, והמצב שבו נראה שהממשל בארה"ב לא מסוגל לשמור סודות", אמר שלשום. "הדלפות לא פשוט 'קורות'", אמר הגורם הישראלי לרשת CNN בתחילת השבוע. "מישהו הפר את החוק האמריקני כשחשף את הסודות הללו". במקביל, כתב ה-CNN מת'יו צ'אנס העריך כי "מה שמזיק הוא לא פרטי המסמכים על תוכנית התקיפה שהודלפו - אלא עצם ההדלפה". בכירים אמריקנים אמרו ל-CNN כי החקירה הנוכחית שמנהלת ארה"ב בנושא בודקת למי הייתה גישה לאותם מסמכים.