עברו יומיים מאז שיונתן דקל חן, אביו של החטוף שגיא דקל חן בן ה-35, קיבל את ההודעה על כך שהוא עומד להיפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו בבית הלבן - פגישה שיצאה לפועל אמש (רביעי). אלה היו יומיים של "שמחה ותקווה מאוד גדולה", הוא סיפר ל-ynet. "תקווה שלא איכזבה".
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים לאחר הפגישה עם ביידן
משפחות החטופים לאחר הפגישה עם ביידן
יונתן דקל חן (במרכז): "יצאנו מאוד מעודדים"
(צילום: EPA / AL DRAGO / POOL)
5 צפייה בגלריה
שגיא דקל חן נעדר
שגיא דקל חן נעדר
שגיא דקל חן
ביידן, מספרות המשפחות, האזין להן במשך קרוב לשעתיים וקיבל מהנציגות בין השאר את דיסקית החטופים. "לא ייאמן שהאדם הכי עסוק בעולם יושב איתנו ומאזין בצורה הכי מכובדת שאפשר", שיתף דקל חן. "יצאנו מאוד מעודדים וקיבלנו חיזוק על דברים שכבר ידענו - שמהממשל לגמרי מחויב לסוגיה הזאת ועושה כל מה שממשלה, שהיא לא חלק ישיר מהעימות, יכולה לעשות. אנחנו מרגישים בצורה הכי ברורה וודאית שיכולה להיות שיש בממשל אמריקני חבר אמת בכל סוגיית החטופים".
לדברי דקל חן, מדובר בתחושה מרגיעה, בעיקר אל מול התגובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני לא מגלה לאף אחד דבר בזה שמשפחות החטופים מאוכזבות מהממשלה בישראל", אמר. "אין לנו כבר ציפיות. אני מקיבוץ ניר עוז, האסון שנפל עלינו הוא רמה אחת מעל החטוף הממוצע - הבית שלנו נהרס עד היסוד, אנחנו פליטים בארצנו. ננטשנו ב-7 באוקטובר, הצבא הגיע ליישוב שלנו שעה וחצי אחרי שהמחבלים הלכו. לא נורתה ירייה אחת בניר עוז. לכן למדנו שאין על מי לסמוך, חוץ מביידן".
לפי דקל חן, ביידן הבהיר שהבית הלבן מחויב למשפחות הן מבחינה ממשלתית והן מבחינה אישית, "וזה היה ברור כבר ימים אחדים אחרי האסון", הסביר. "יש לנו קשר ישיר לממשל, רצוף ושקוף. זאת הפעם השנייה שמנהיג המעצמה הכי גדולה בעולם יושב איתנו, ואנחנו כל הזמן בקשר בין לבין. אנחנו זוכים לתמיכה מקיר לקיר בקונגרס. אי אפשר להשוות בכלל את היחס של הממשלה האמריקנית לעומת הממשלה הישראלית. חוויה אחרת לחלוטין. אני לא מנסה לחלק עצות לביבי אבל צריך להזכיר לו שצריכה להיות לו מחויבות פוליטית, מוסרית ולאומית להחזיר עכשיו את החטופים".
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים לאחר הפגישה עם ביידן
משפחות החטופים לאחר הפגישה עם ביידן
משפחות החטופים לאחר הפגישה עם ביידן
(צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב, נפגש עם משפחות החטופים
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב, נפגש עם משפחות החטופים
"יש בממשל האמריקני חבר אמת". התמונה שביידן הפיץ מהפגישה
(צילום: The White House)
למרות האופטימיות ששררה בחדר, דקל חן אמר שהוא לא יוצא פחות מודאג לגורל בנו. "זה לא מרגיע אותי כי ביידן הוא לא ראש ממשלת ישראל. אין לנשיא ביידן אפשרות לשלוף את החטופים מהמנהרות של חמאס", הסביר. "יש כאן שני צדדים שיצטרכו להגיע לעסקה, ולכן גם אין ציפייה כזאת ממנו. אבל מעודד לדעת שיש לנו חבר אמיתי בבית הלבן ושהם מחויבים אלינו באופן מוחלט, ולקדם איפה שהוא יכול עם הקלפים שעומדים לרשותו".
הבוקר ייפגשו נציגי המשפחות עם בכירים ב-FBI ובסוכנויות הביון האמריקניות, ולאחר מכן יתנו ריאיונות לתקשורת האמריקנית. דקל חן מקווה שזאת תהיה הנסיעה האחרונה שלו במסגרת התפקיד שנכפה עליו, "אבל אני גם מציאותי. אם יקראו לי שוב, אגיע לאן שרק אפשר כדי להילחם על כך שכל החטופים - אמריקנים, ישראלים או מכל לאום אחר, יגיעו הביתה", ציין.
בתוך כך, ועדת החקירה של המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים, שבוחנת את החשדות נגד ביידן ועסקי בנו האנטר, תבדוק האם הילדה אביגיל עידן בת ה-4 זכתה ליחס מיוחד ושוחררה משבי חמאס בגלל קשרי המשפחה שלה עם משפחת הנשיא.
5 צפייה בגלריה
משלחת צעירה של משפחות החטופים שיתפו את סיפורם עם הבישופ הקתולי של ניו יורק, אדמונד ווהיילן
משלחת צעירה של משפחות החטופים שיתפו את סיפורם עם הבישופ הקתולי של ניו יורק, אדמונד ווהיילן
המשלחת הצעירה של משפחות החטופים בניו יורק
(צילום: רועי בושי)
נציג מדינת מיזורי ג'ייסון סמית', אחד משלושת המחוקקים שמובילים את החקירה נגד ביידן, אמר כי "אנחנו שמחים שהיא השתחררה, אבל יש רשת מעניינת שחשפנו". נציג נוסף, ג'יימס קומר, אמר שהם רוצים לבדוק האם מדובר בצירוף מקרים.
קרובת משפחתה של אביגיל ליז נפתלי, שהשתתפה בפגישות המשפחות בבית הלבן, היא תורמת דמוקרטית בולטת לקמפיין הנשיאותי של ביידן והן למפלגה הדמוקרטית בקליפורניה. היא מונתה ביולי 2022 על ידי ביידן לכהן בוועדה לשימור מורשת אמריקה בחו"ל - תפקיד ללא שכר. היא זומנה על ידי ועדת החקירה בעקבות רכישת יצירות אמנות מבנו של הנשיא האנטר במחירים של מאות אלפי דולרים.

בניו יורק קראו לשחרור החטופים: "תביאו אותם הביתה"

בינתיים, מופע של 500 רחפנים שהיו אמורים להאיר את שמי מנהטן בסמוך לפסל החירות עם מסרים בדרישה לשחרור מיידי של 135 החטופים בוטל ברגע האחרון בגלל תקלה, על אף שהתקבלו כל האישורים הנדרשים. הרחפנים עלו לאוויר, אך ירדו חזרה לבסיסם מיד לאחר מכן. לפי נוכחים במקום המשטרה התייחסה לאירוע כביטחוני. מאות האנשים שהמתינו בקור נאלצו לעזוב את המקום ללא המופע המרכזי, פרי יוזמה של פעילים מקומיים, ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית (IAC) ומטה משפחות החטופים והנעדרים.
לפני מופע הרחפנים, שכאמור לא יצא לבסוף לפועל, התקיים טקס שבו השתתפו אחים וילדים של החטופים, חלק מהמשלחת הצעירה של משפחות החטופים שהגיעה לארה”ב, וכן ראש העיר ניו יורק אריק אדמס והזמר עדן חסון, שהופיע בפני הקהל. "אחות שלנו, נעמה שלנו, נחטפה בפיג'מה", אמרו עמית (21) ומיכאל (16) לוי, אחיה של החטופה נעמה לוי (19). לדבריהם, "עכשיו כל העולם ראה את הסרטון הנורא הזה, שהיא נגררת בשיערה בפיג'מה כשהיא מוכתמת בדם. העולם כולו נכשל בהגנה על אחינו ואחיותינו, הורינו וילדינו".
ראש העיר אדמס אמר כי "כולם צריכים לומר עכשיו - תביאו את בני הערובה הביתה. אנחנו צריכים להרים את הקול שלנו. זה לא הזמן למצוא דרכים נעימות לומר שחייבים להעלים את חמאס. עלינו להיות ברורים וישירים". לדברי טל שוסטר, חברת הנהלת ארגון IAC, "זהו עוד אירוע גדול וחשוב ששם את הנושא במרכז סדר היום בארה"ב ואנחנו נמשיך לעשות זאת עד שכולם יחזרו הביתה בשלום".