ראשי מועצת יש"ע מאוד מוטרדים מהסנקציות האמריקניות והכלל עולמיות שהחלו להטיל על מתנחלים. במסמך שגובש במועצת יש"ע והגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, מונים ראשי מועצת יש"ע את הצעדים שהם מבקשים מהממשלה לבצע כדי להילחם בתופעה ולעצור אותה.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן, לצד פעילי צו 9 החוסמים משאית סיוע לעזה
(צילום: SAUL LOEB / AFP, AP Photo/Leo Correa)
בין היתר נכתב במסמך שהוגש למשרד החוץ כי "יש לבחון השעיית תהליכים והסכמי סחר עם מדינות המטילות סנקציות: הכרת יישובים חדשים בתגובה לכל סנקציה, יצירת מנגנון ערבות לבנקים שבהם מנוהלים חשבונות של ארגונים ואזרחים הנפגעים מהקפאת כספים והקצאת תקציבים לתמיכה ברשויות וארגונים נפגעי סנקציות".
ראשי מועצת יש"ע גם מכוונים למהלכים פנים-ממשלתיים, בהם הקמת ועדת שרים לטיפול בנושא מינוי פרויקטור מיוחד לעניין שירכז את הנושא, והקמת פורום בין משרדי שידון בתגובות.
חסימת משאיות סיוע לרצועת עזה, מאי
(צילום: ספיר סלוצקר עמראן ונטע חממי טביב)

מעל כל אלה יש שתי פעולות שבמועצת יש"ע מבקשים לבצע באופן מיידי: הקמת מאחזים, והכרה ביישובים חדשים בכל מקרה של סנקציות - דבר שכבר כעת עושה לעיתים שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ - וכן תיקוני חקיקה להתמודדות עם פעילי שמאל מקומיים שלטענת המתנחלים הם אלו המעבירים את המידע למדינות באירופה ולארה"ב. "הסנקציות מוטלות, אבל נראה הממשלה ישנה על האף ולא עושים כלום", אמר גורם המעורה בסוגיה, "זה נושא מאוד מטריד שיכול להגיע למקומות לא טובים. המדינה חייבת להתעורר ולטפל בזה, לא נשב בחיבוק ידיים".
במהלך החודשים האחרונים הטילו ארה"ב ומדינות שונות באירופה סנקציות על מתנחלים באופן אישי, בעיקר על בעלי חוות חקלאיות שנטען נגדם כי פעלו לכאורה באלימות כלפי פלסטינים. בנוסף דווח בעבר כי ארה"ב שקלה להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, המשרת בשטחים.
לאחרונה הוטלו סנקציות גם על ראשי ארגון "צו 9" בעקבות פעילותם לחסימת משאיות הנושאות ציוד הומניטרי בדרכן לרצועת עזה. בחודש שעבר הודיע משרד האוצר האמריקני על הטלת סנקציות נגד שלמה יחזקאל חי שריד, מייסד הארגון, בגין "ערעור השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית". התיקון הגיע לאחר שהסנקציות הוטלו בטעות על אדם אחר בשם אביעד שלמה שריד, אף הוא, לפי ההודעה, מקושר לארגון, אך לא מעורב באלימות מתנחלים.
לפי הודעת הבית הלבן, סבב הסנקציות האחרון הוטל על "אנשים המערערים את השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית ומעורבים ברמות גבוהות של אלימות קיצונית, עקירה כפויה של אנשים וכפרים והרס רכוש". שריד תואר כ"מנהיג ומייסד שותף" של ארגון "צו 9", שהממשל האמריקני האשים כאמור בכך ש"חסם שיירות סיוע הומניטרי הנוסעות לכיוון רצועת עזה".
האמריקנים הטילו בנוסף סנקציות על רעות בן חיים (38), אם לשמונה מנתיבות, גם היא מייסדת מחאת "צו 9". מלבדה הוטלו גם סנקציות על יששכר מן ועל חוות מן שבדרום הר חברון.