לאורך כמעט 11 חודשי מלחמה הצליחה ישראל לחולל הרס אדיר לתשתיות של חמאס ולחסל אלפי מחבלים, אבל ההישג הגדול ביותר שהיא מייחלת לו במאבק הצבאי נגד ארגון הטרור עדיין חומק ממנה: חיסול אדריכל טבח 7 באוקטובר ומנהיג חמאס יחיא סינוואר. "ניו יורק טיימס" חושף היום (א') בכתבת תחקיר נרחבת, עליה חתום גם כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, פרטים חדשים ודרמטיים על המצוד הנרחב שמנהלת ישראל, בסיוע נרחב מארצות הברית, אחר סינוואר – שמצליח כבר חודשים ארוכים לשמור על צעד אחד לפני רודפיו.
בכתבה נחשף לראשונה, מפי מקורות אמריקאים, לרבות ציטוט מפי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, כי ארצות הברית מפעילה צוותים מיוחדים לסייע לישראל ללכוד ולהרוג את מנהיג החמאס בעזה, לרבות ציוד מתוחכם שהביאו עימם, רדאר חודר קרקע, כדי לנסות ולאתר אותו מתחת לאדמה.
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר בפברואר
הן ישראל והן ארה"ב משקיעות משאבים אדירים על מנת לאתר ולחסל את סינוואר. לחיסולו תהיה כמובן השפעה דרמטית על המלחמה, ולפי ה"טיימס" גורמים אמריקנים מאמינים שהצלחה במשימה הזו תספק לראש הממשלה בנימין נתניהו הצדקה לסיום הפעולות הצבאיות בעזה – בטענה לניצחון צבאי משמעותי. סינוואר מצליח להתחמק בין היתר באמצעות הימנעות משימוש מאמצעי תקשורת אלקטרוניים כבר תקופה ארוכה – אם כי לפי גורמים אמריקנים הוא כן שוחח עם בכירי חמאס אחרים באמצעות טלפונים סלולרים ולווייניים מהמנהרות בשלבים מוקדמים יותר של המלחמה – והוא גם הצליח לחמוק ממה שב"טיימס" מתארים כ"רשת מודיעין מתוחכמת".
סינוואר, כך מעריכים כעת בארה"ב ובישראל, עומד בקשר עם העולם באמצעות רשת של שליחים בשר ודם – שאופן הפעולה שלה נותר בגדר תעלומה. בעיתון משווים את דפוס הפעולה שלו לזה של מנהיג ארגון הטרור אל-קאעידה אוסמה בן לאדן, שהצליח לחמוק כמעט עשור אחרי פיגועי 11 בספטמבר מידה הארוכה של ארה"ב – עד שחוסל בסופו של דבר בפקיסטן. ב"טיימס" מציינים כי עבור גורמים אמריקנים וישראלים המצוד אחר סינוואר "מתסכל" אף יותר מזה שהיה אחרי בן לאדן – כיוון שבניגוד לבן לאדן בשנותיו האחרונות, סינוואר כן ממשיך לנהל באופן אקטיבי את הפעילות הצבאית של חמאס.
הלחץ על סינוואר אמנם מקשה עליו לתקשר עם מפקדים צבאיים בארגון הטרור ולנהל את הפעילות היום-יומית של חמאס, אבל גורמים אמריקנים סבורים כי הוא ממשיך לקבוע את האסטרטגיה הרחבה שלו. לסינוואר יש גם כמובן את המילה האחרונה בכל הנוגע למגעים שמנהל חמאס באמצעות המתווכות מול ישראל על עסקת חטופים והפסקת אש, והוא נחשב למנהיג דה-פקטו של הארגון עוד לפני שהוכתר החודש רשמית כראש הלשכה המדינית של חמאס, בעקבות חיסול איסמעיל הנייה בטהרן. דיפלומטים שמעורבים בשיחות המו"מ שנערכו בדוחא ציינו כי נציגי חמאס מתעקשים שהם נדרשים לקבל את עמדתו של סינוואר לפני קבלת החלטות בנושאים גדולים, ובעיתון מדגישים כי סינוואר הוא היחיד שיכול להבטיח שמה שייקבע במו"מ, כלומר שחרור חטופים, ייושם בפועל ברצועת עזה.
לפי ה"טיימס", אם סינוואר יחוסל לא ברור מה יהיו ההשלכות על המגעים לשחרור חטופים: גורמים אמריקנים מאמינים כי הוא עצמו לא מוכן לשחרר את החטופים שמוחזקים בסמוך אליו, על מנת להגן על עצמו מפני מתקפות ישראליות. אם יחוסל בכל זאת, כך מאמינים האמריקנים, הדבר עשוי לגרום ליורשיו העתידיים לרצות עוד פחות להגיע לעסקה עם ישראל. גורמים ישראלים, קטארים, מצרים ואמריקנים אמרו ל"טיימס" כי בניגוד לעבר, כיום היכולת לתקשר עם סינוואר מסובכת יותר: בעבר נהג להשיב למסרים שקיבל בתוך ימים, אבל בחודשים האחרונים התשובות שלו מתקבלות אחרי הרבה יותר זמן.

אישור רשימת החיסולים

כדי לחסל את סינוואר, כך מדווחים ב"טיימס", אמ"ן ושב"כ הקימו כמעט מיד לאחר טבח 7 באוקטובר יחידה מיוחדת במטה שב"כ שתפקידה הבלעדי הוא לאתר אותו. סוכנויות המודיעין האמריקניות קיבלו על עצמן את האחריות לעקוב אחר אמצעי התקשורת שלו, וגם ה-CIA הקים כוח מיוחד לפי הדיווח – בעוד הפנטגון שלח לישראל כוחות מיוחדים כדי לייעץ לצה"ל.
"סייענו לישראלים במאמץ ומשאבים רבים במצוד אחר הנהגה, במיוחד סינוואר", צוטט בכתבה היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן. "אנשים שלנו ישבו בחדר עם הישראלים ועבדו על מערכת הבעיות הזו. וברור שיש לנו הרבה ניסיון בציד מטרות בכירות".
ארה"ב וישראל הקימו ערוצים לשיתוף מידע על מיקומם של סינוואר ובכירים אחרים בחמאס, וסיוע משמעותי מארה"ב הגיע גם באמצעות מכ"ם חודר קרקע שסיפקה – כדי לעזור במיפוי רשת המנהרות הנרחבת של חמאס ברחבי הרצועה, רשת שלפי ההערכות מתפרסת על פני מאות קילומטרים. המידע מהמכ"ם הזה, יחד עם מודיעין שאספה ישראל ממחבלי חמאס שנשבו וממסמכים רבים שנתפסו, שימש לבניית תמונה שלמה יותר של רשת המנהרות.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי במוצב האימונים של חמאס במערב חאן יונס
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת גבעתי במוצב האימונים של חמאס במערב חאן יונס
כניסה למנהרה שחשף צה"ל בחאן יונס. סינוואר חייב לצאת מדי פעם
(צילום: דובר צה"ל )
בכיר ישראלי אמר ל"טיימס" כי ירושלים קיבלה מהמודיעין האמריקני סיוע "חסר תחליף". בעיתון מדגישים כי לארה"ב ולישראל אינטרס משותף באיתור בכירי חמאס ושחרור החטופים שמוחזקים בשבי הארגון – שכמה מהם בעלי אזרחות אמריקנית. לצד זאת, גורם שמעורה בפרטי שיתוף הפעולה המודיעיני הביע תסכול מסוים ואמר כי שיתוף הפעולה הזה הוא לעתים קרובות "חד-צדדי" – וכי האמריקנים משתפים יותר מידע ממה שהישראלים מספקים בתמורה. לעתים, אמר הגורם, האמריקנים משתפים מידע על מנהיגי חמאס מתוך תקווה שישראל תנתב חלק מהמשאבים המודיעיניים שלה לצורך איתור החטופים בעלי האזרחות האמריקנית.
עוד דווח כי כחלק מההתמקדות בחיסול בכירי חמאס, כמה שבועות אחרי מתקפת הפתע אישרה ועדה מיוחדת – שהורכבה מבכירים במודיעין הישראלי ומגורמים בצבא – "רשימת חיסול" של בכירי חמאס, מהזרוע הצבאית שלו ומהזרוע הפוליטית. רבים מהם, בהם הנייה, חוסלו מאז – ושר הביטחון יואב גלנט נוהג לסמן X על שמם ברשימה שתלה בלשכתו בקריה. אבל שמו של סינוואר טרם נמחק ממנה, וב"טיימס" מדווחים כי המצוד אחריו מתנהל עם "מחסור בראיות קשיחות" בנוגע למיקומו.

הסיבה לדרישת גלנט למשלוחי דלק

גורמי מודיעין וצבא ישראלים מאמינים לפי העיתון כי בשבועות הראשונים של המלחמה חי סינוואר במנהרות מתחת לעיר עזה, בצפון הרצועה, שעמדה במוקד השלב הראשון של התמרון הקרקעי. לפי התחקיר במהלך אחת הפשיטות באותה עת, תפסו לוחמי צה"ל סרטון שצולם כמה ימים לפני הפשיטה – ובו נראה סינוואר בורח עם בני משפחתו לנקודת מסתור אחרת במנהרות מתחת לעיר. לא ברור מהדיווח אם מדובר באותו סרטון שחשף דובר צה"ל במרץ, כשאז דווח דווקא כי הוא צולם בחאן יונס.
כך או כך, לפי התחקיר סינוואר הקפיד לשמור על בני משפחתו לצדו לפחות בששת החודשים הראשונים של המלחמה. באותה תקופה, המשיך סינוואר להשתמש בטלפונים סלולריים ולווייניים – שפעילותם התאפשרה באמצעות רשת תקשורת סלולרית שהותקנה במנהרות. מעת לעת, כך מדווחים ב"טיימס", הוא שוחח עם אנשי חמאס בדוחא. המודיעין הישראלי והמודיעין האמריקני הצליחו לעקוב אחר חלק מהשיחות הללו, אך לא לקבוע את המיקום של סינוואר במהלכן.
פרט מעניין למדי שנחשף בתחקיר הוא כי הציתות לשיחותיו של סינוואר הוא למעשה הסיבה שעומדת מאחורי דרישתו של השר גלנט בשלבים המוקדמים של המלחמה להכניס משלוחי דלק לרצועה: מאגרי הדלק ברצועה החלו לאזול אז, וגלנט דחף לאפשר את חידושם על מנת שהגנרטורים הנחוצים להפעלת רשת הסלולר במנהרות ימשיכו לפעול – וכך סינוואר ימשיך לשוחח בטלפון. דרישתו של גלנט חוללה אז התנגדות מצד שותפיו הקואליציוניים של נתניהו מהימין הקיצוני, ואף שבעיתון לא מזכירים שמות ברור שהכוונה לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. ב"טיימס" מתארים את דרישתם לקטוע משלוחי דלק לרצועה מתוך רצון לכאורה "להעניש את תושבי עזה".
2 צפייה בגלריה
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
דובר צה"ל מציג את התיעוד של סינוואר
השטרות שהשאיר סינוואר במקום המחבוא
(צילום: דובר צה"ל )
במהלך התקופה שבה צותתו לשיחותיו, סוכנויות המודיעין השונות הצליחו לפי התחקיר לקבל הצצה מסוימת לחייו של סינוואר מתחת לקרקע, בכלל זאת המעקב הנלהב שלו אחרי דיווחים בתקשורת הישראלית. גורמים ישראלים אמרו ל"טיימס" כי כל אנשי חמאס שמסתתרים במנהרות, כולל סינוואר, נדרשים לעלות מעת לעת אל הקרקע מסיבות בריאותיות. אבל לפי הדיווח רשת המנהרות כה רחבה, ולמחבלים יש מודיעין מעולה בנוגע למיקום הכוחות הישראליים ברצועה – כך שסינוואר הצליח לעלות כבר כמה פעמים לקרקע מבלי להתגלות.
בהקשר זה מזכירים בתחקיר כי ההפצצה בחאן יונס ביולי האחרון, שבה חוסל מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, בוצעה במהלך אחת הפעמים שבהן גם הוא יצא מהמנהרות ועלה אל פני הקרקע. דף, כך כותבים בעיתון, "היה היועץ הבכיר ביותר של סינוואר, אך היה פחות ממושמע מהבוס שלו. הוא עלה לקרקע באופן שגרתי הרבה יותר, מה שאפשר לסוכנויות מודיעין מערביות לגלות את מיקומו".
גורמים בישראל ובארה"ב מאמינים כי סינוואר עבר מהעיר עזה דרומה אל חאן יונס – העיר שבה נולד. הם מעריכים כי סביר להניח שהוא עורך "מסעות שגרתיים" לרפיח, גם כן באמצעות מנהרה. כשכבר היה בחאן יונס, בינואר האחרון, גורמים ישראלים ואמריקנים האמינו לפי התחקיר כי השיגו פריצת דרך במצוד אחריו: ב-31 בינואר פשטו כוחות מיוחדים של צה"ל על מתחם מנהרות נרחב בחאן יונס שבו הסתתר מנהיג חמאס, אבל הוא ברח משם כמה ימים לפני כן. נראה שעשה זאת בחופזה מסוימת, כיוון שהשאיר אחריו מסמכים וכמות גדולה של כסף ישראלי, בשווי של כמיליון דולר.

חוסלו או נלכדו: הכוורת שמצטמצמת

המצוד נמשך מאז, אבל לפי הדיווח נערך כאמור עם קושי להשיג ראיות של ממש בנוגע למיקומו. "סינוואר הצליח לשמור על צעד אחד לפני רודפיו, אפילו כשאלו התפארו לעתים באמירות על כמה שהם קרובים למצוא אותו", כתבו ב"טיימס" – והזכירו את דבריו של השר גלנט מסוף דצמבר, במהלך מבצע של צה"ל בחאן יונס, ולפיהם סינוואר "שומע את פצצות חיל האוויר ומרגיש את עוצמת כלי ההנדסה – ובקרוב יפגוש את קני הרובים שלנו".
לסינוואר, כך מציינים בעיתון, יש אמנם כוח אדיר בכל הנוגע להליכי קבלת ההחלטות בחמאס, אבל אנליסטים שונים שחקרו את ארגון הטרור מדגישים כי את עמדותיו הוא מגבש בתיאום עם קבוצה של בכירים בזרוע הצבאית ובזרוע הפוליטית של חמאס. כוורת היועצים שלו, כותבים בעיתון, הולכת ומצטמצמת: חלק מהבכירים חוסלו, אחרים נלכדו וחלקם שהו מחוץ לרצועה כשהמלחמה הלכה ולא יכולים מאז לחזור אליה.
מעגל המקורבים, כך לפי הדיווח, כלל את מוחמד דף שחוסל; את סגנו של דף, מרוואן עיסא, שחוסל במרץ; את חבר הלשכה המדינית רווחי מושתהא שישראל ניסתה ללא הצלחה לחסל בנובמבר; את מח"ט העיר עזה עז א-דין אל-חדאד; ומוחמד סינוואר – אחיו של יחיא סינוואר שמשמש כמפקד בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. רשימת המקורבים הזו נסמכת לפי העיתון על דבריו של איברהים אל-מעדון, מומחה מאיסטנבול ששומר על קשרים קרובים עם חמאס.