ריאיון עם עדן חלפון, דודתו של אחד הלוחמים שנפצעו בפיגוע אתמול
(צילום: שמוליק דודפור)

פיגוע הירי אתמול (שלישי) בצפון השומרון, ליד העיירה הפלסטינית יעבד, נגמר בפציעתם של אזרח ישראלי וארבעה חיילי צה"ל באורח קל עד בינוני. עדן חלפון, דודתו של אחד החיילים שנפצעו, אמרה היום באולפן ynet: "כשאת יודעת שהם בגזרה הכי חמה ובאמת וחשופים לכל כך הרבה סכנות, תמיד זה עובר בראש. אבל כמובן ברגע שזה קורה, זה פשוט הלם".
חלפון הוסיפה ואמרה כי "מהרגע שהוא התגייס לתפקיד הזה, אמא שלו כל הזמן דאגה. כמה פחדנו מהרגע הזה, ובסוף זה קרה. באמת אין לי מילים, קשה לי אפילו לדבר על זה". לדברי הדודה, "הוא נפצע קל ואני מקווה שיתאושש כמה שיותר מהר. בורא עולם שמר עליהם. הוא ערני והוא דיבר איתנו, אבל הוא לא כל כך מצליח לספר מה קרה כי הוא עדיין בהלם".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת אפס
זירת הפיגוע בצומת אפס
"הם פשוט נצמדו אליי וירו מעל עשרה כדורים". הרכב של מנחם אורדמן וזירת הפיגוע
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
המרדף בכפר יעבד ופינוי הפצועים לבית החולים
(צילום: tps, המרכז הרפואי הלל יפה)

האזרח שנפצע באורח בינוני בפיגוע אתמול, תושב השומרון מנחם אורדמן, אמר ל-ynet radio כי "אנחנו מעסיקים את הפועלים מיעבד, מג'נין ומכל האזור. רק בשנתיים האחרונות התחיל להיות ברדק, ופשוט חייבים לעשות טיפול צבאי בכל הגזרה". אורדמן בן ה-33, אב לחמישה, סיפר על מה שאירע אתמול: "אני מגיע לצומת, עוצר את הרכב בצד לעשות שיחת טלפון. אחרי שתי דקות שאני כבר מסיים את השיחה, עוצר לידי רכב, פותח את החלון האחורי שלו ופשוט טובח בי מטווח אפס"
הוא התייחס גם לפיגוע לפני כשבועיים ליד ההתנחלות חרמש שנמצאת באותו אזור, שבו נרצח תושב חרמש מאיר תמרי ז"ל. "הם פשוט נצמדו אליי וירו מעל עשרה כדורים. כל האוטו שלי מחורר. ממש אותו דבר כמו הרצח של מאיר", סיפר אורדמן. לדבריו, "לאחר מכן הם המשיכו דרך שבילים שנפרצו בשנים האחרונות - ונותנים להם כניסה ויציאה מאוד נוחה כדי לעשות פיגוע ולברוח. אנחנו בתור תושבים כבר התרענו על הדבר הזה וביקשנו לעשות חסימות".
גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן התייחס באולפן ynet לשני פיגועי הירי שהיו באזור, וציין כי "מי שקיבל את ההחלטה לפתוח את המחסום ליד חרמש, אותו מחסום בכביש שנרצח בו מאיר תמרי בדיוק לפני שבועיים, הפקיר את התושבים שלי בשומרון, הפקיר את הביטחון של החיילים בגזרה והפקיר את הביטחון של ערי השפלה, חריש, חדרה ותל אביב".
לדברי דגן, "התושבים התחננו והפגינו לילה לילה כדי שיסגרו את המחסום, אבל בסוף הוא נסגר אחרי הרצח של תמרי. בסוף סגרו את המחסום הזה, אבל לא את המחסום ליד מבוא דותן שבו עברו פעמיים המחבלים מאתמול".
3 צפייה בגלריה
מאיר תמרי ז"ל
מאיר תמרי ז"ל
"כל האוטו שלי מחורר, ממש כמו שהיה ברצח של מאיר". מאיר תמרי ז"ל עם משפחתו, והרכב שבו נורה
ראיון עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן
(צילום: שמוליק דודפור)

לאחר שנורה, אורדמן הספיק להשיב אש לעבר הרכב בו נסעו המחבלים, שהצליחו להימלט: "לאחרי שירו אחד מהם צעק לחברו 'חלאס, חלאס, סע'. הוצאתי את האקדח שלי ויריתי לכיוון הרכב הנמלט. הם המשיכו בנסיעה וירו לעבר רכבים אחרים". שעונו, שנפגע מרסיס או מקליע, נעצר על שעת הפיגוע. היום היה אמור הפצוע לחתום על חוזה ולהפוך לרבש"ץ (רכז ביטחון צבאי שוטף) של ההתנחלות מבוא דותן.
אורדמן ציין כי הוא ככל הנראה לא יעצור בזמן הקרוב בצד כדי לדבר בטלפון - לאור הסכנות. עם זאת, הוא תהה: "מה ההבדל בין זה לבין לעצור בצד עם פנצ'ר? בן אדם יש לו פנצ'ר. מה הוא עושה? נוסע עוד ארבעה קילומטר עם גלגל על הג'מפ?".
מנחם אורדמן אחרי הפיגוע אתמול: "הייתי בטוח שאני מת"
(צילום: מועצה אזורית שומרון)

3 צפייה בגלריה
השעון
השעון
השעון שנעצר על שעת הפיגוע
(צילום: אלעד גרשגורן )
חקירה ראשונית העלתה כי המחבלים ירו כאמור בתחילה לעבר רכבו של האזרח הישראלי ליד עמדת הפילבוקס שבין מבוא דותן ליעבד. בהמשך התקדמו המחבלים בנסיעתם וירו לעבר רכב צבאי שבו היו לוחמים מסיירת הצנחנים. למרות הפציעות, הלוחמים פרקו מהרכב, השיבו באש לעבר רכב המחבלים, ואף דלקו אחריו עד שהצליח להימלט.
אורדמן נורה סמוך לצומת האפס, והובא לחבירה עם צוותי מד"א סמוך למעבר ריחן. שלושה מהלוחמים נפצעו באורח בינוני ואחד באורח קל. אחד הפצועים פונה במסוק לבית החולים שיבא בתל השומר, והשאר באמבולנסים לבית החולים הלל יפה בחדרה.
בעקבות הפיגוע, פתחו כוחות צה"ל במצוד אחר חוליית המחבלים. הכוחות פרסו חסימות סביב העיירה הפלסטינית יעבד וביצעו פריקת מצלמות.