בפתח ישיבת הממשלה אמר הבוקר ראש הממשלה נתניהו כי "אין שינוי בעמדת ישראל ביחס למתווה השחרור (החטופים - א"א) שהנשיא ביידן בירך עליו. היום כולם יודעים אמת פשוטה: החמאס הוא המכשול היחיד לשחרור חטופינו. בשילוב של לחץ מדיני ולחץ צבאי, וקודם כל לחץ צבאי, אנחנו נשיב את כולם - את כל 120 חטופינו, החיים והחללים כאחד".
דברי נתניהו בפתח הישיבה
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

לדברי נתניהו, "בהמשך היום אני אקיים הערכת מצב בפיקוד הדרום. אני אעמוד מקרוב על קצב התקדמות הלחימה והתוכניות שלנו להשלמת מטרות המלחמה. כוחותינו פועלים ברפיח, בשג'אעיה, בכל מקום ברצועת עזה. מדי יום הם מחסלים עשרות מחבלים. זהו מאבק קשה שמתנהל מעל הקרקע, לפעמים בקרבות פנים-אל-פנים, והוא מתנהל גם מתחת לקרקע".
עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו מחויבים להילחם עד שנשיג את כל יעדינו - חיסול חמאס, השבת כל חטופינו, הבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל והחזרת תושבינו בדרום ובצפון בביטחה לבתיהם. לכל מי שמטיל ספק בהשגת יעדים אלה, אני שב ואומר: אין תחליף לניצחון. לוחמינו לא נפלו לשווא. לא נסיים את המלחמה עד שנשיג את כל יעדינו".
בישראל ישנה דריכות רבה בימים האחרונים, בצל ניסיונות של המתווכות לקדם עסקת חטופים והפסקת אש. גורמים שמעורים בפרטים דיברו על "ימים קריטיים", שבהם ארה"ב והמתווכות "יפעילו לחץ רב וינסו לחלץ סוף-סוף תשובה חיובית מסינוואר". עם זאת, הגורמים מבהירים כי "אצל סינוואר, כמו סינוואר, אף אחד לא יודע מה הוא ישיב". הניסיון לחדש את המגעים, שכמעט והוקפאו לגמרי מאז סירובו של ארגון הטרור לקבל את ההצעה הישראלית הנדיבה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מגיע בצל ההתקדמות ברפיח - והמעבר הצפוי בהמשך לשלב ג' בלחימה. בישראל מאמינים כי זו "נקודת יציאה" טובה לעסקה, וכזו שגם עשויה למנוע מלחמה בצפון.
שיחה עם אלי שתיוי, אביו של עידן שתיוי שנחטף לעזה ועם שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת שחטופה בעזה
(צילום: אורי דוידוביץ)

אלי שתיוי, אביו של עידו שתיוי שחטוף בעזה אמר בריאיון ל-ynet כי "אני מאמין בעשייה, לא בדיבור. אנחנו כבר איבדנו את כל ההרתעה, זה ברור. אנחנו בעמדה מאוד נחותה. העולם צופה בנו. חייבים לעשות משהו גדול. אנחנו תלויים באמריקה. וראית איך הוא מדבר. ביידן חסר עמוד שדרה. אנחנו תשעה חודשים וכל עוד החטופים לא פה אנחנו לא יכולים לסמוך על אף אחד וצריך פשוט לעשות דברים".
שי דיקמן, בת דודתה של כרמל גת: "מה שעם ישראל יכול לעשות זה להבהיר מה חשוב לו. ברור שמה שדחוף זה להחזיר את החטופים הביתה. זה מה שעם ישראל רוצה. אני תולה את התקוות שלי בעסקה ומקווה שזה יישא פרי. העם רוצה שאנשים יחזרו הביתה. אנחנו רוצים את החיים בחזרה ומאוד מקווה שיהיו לנו בשורות טובות בקרוב".

השתלחות ביועצת המשפטית לממשלה

במהלך ישיבת הממשלה השתלחו כמה מהשרים ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ובמשנה שלה גיל לימון. אחרי שבהרב-מיארה קבעה כי ראש הממשלה לא יכול למנות בעצמו את נציב שירות המדינה הבא ושיש לשמור על הנוהל של בחירת הנציב על-ידי ועדת איתור, אמר המשנה לימון בדיון היום בממשלה: "לגבי הרכב הוועדה, אפשר לשפר אותו. אני מציע הצעה פרקטית - שהממשלה תקבל את ההמלצה להקים ועדת איתור וננהל שיח על הרכב הוועדה".
השרה גילה גמליאל הגיבה: "אני מאוד אוהבת ומעריכה אתכם, אבל הלכתם צעד אחד רחוק מדי". השר דודי אמסלם אמר: "יש החלטת ממשלה, איך הגעת לוועדת איתור? ואתה קורא לה וולונטרית? אתם מנהלים את המדינה. תכף תבקשו שגם את השרים תמנה ועדת איתור. אתה והבוסית שלך מסכלים לי דברים, הכול פה התהפך, אותי בחרו יותר ממיליון איש. אתם יוצאים מנקודת הנחה שכולנו פה עבריינים".
השר שלמה קרעי אמר: "זה ניגוד עניינים חמור. זה כאילו תלך ליועץ עסקי והוא יגיד לך 'את כל הכסף שלך תשים בחשבון שלי'. אתם בעצם הופכים את חוות הדעת, היועמ"שית שמה את עצמה מעל החוק ומעל הממשלה - היא הופכת את עצמה לגוף שממנה בפועל. אני רואה כאן ניסיון לכבוש בכוח הזרוע את המעוז של נציבות שירות המדינה. לא יכול להיות שהממשלה מתפרקת מסמכויותיה. צריך לדחות את ההצעה של היועמ"שית".
ועדת האיתור שאותה דורשת היועצת המשפטית לממשלה להקים ממנה שופט שיהיה חבר בה. נציגיה של בהרב-מיארה הבהירו כי אם הממשלה לא תסכים למהלך, הם לא יוכלו להגן על כך בבית המשפט. כמה שרים טענו שמשרד היועצת המשפטית לממשלה יצר מנגנון שלא היה ולא נברא.
ראש הממשלה נתניהו אמר: "בסוף זה ויכוח על מהות הדמוקרטיה. האם אנחנו הולכים למודל ניאו אפלטוני שבו מלך פילוסוף הוא זה שממנה את השומרים שאי אפשר להחליף אותם ולציבור אין השפעה עליהם. או שאנו הולכים למנגנון דמוקרטי שבו הציבור ממנה נבחרים ובהתאם לרמת הביצוע שלהם הוא מחליט אם להשאיר אותם בתפקיד אחת לארבע שנים".
השר בצלאל סמוטריץ' אמר: "הטיעונים שגיל לימון מציג לא עוברים סמסטר א' בפקולטה למשפטים. אין עקיבות לוגית ואין קוהרנטיות, זה אפילו לא ברמה של ילד בן 12 או מלצר". ראש הממשלה נתניהו הגיב: "אני לא מקבל את האמירה על המלצר. תמחק אותה. תדבר בצורה מכבדת, בלי הטחת עלבונות. תדבר בצורה מכבדת". נתניהו אף פנה ללימון: "אל תירא ואל תחת".
2 צפייה בגלריה
 גלי בהרב מיארה,  דודי אמסלם
 גלי בהרב מיארה,  דודי אמסלם
היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה והשר אמסלם
(צילום: יואב דודקביץ, אבי מועלם)
השר אמסלם הרים את קולו על לימון: "בסופו של דבר שר לא יכול להחליט על שום דבר ואין כמעט תחום שאתם לא מתערבים בו, אתם הופכים את השרים ללא רלוונטיים. גיל לימון הוא האדם הכי מסוכן במדינה. צריך לפטר אותו ואת היועמ"שית".
השר עמיחי שיקלי התייחס למחאות נגד הממשלה והעומד בראשה: "בימים האחרונים אנו עדים להסתה חסרת תקדים כנגד ראש הממשלה. 'הוא בוגד', 'אויב העם', 'נמחה את זכר נתניהו', 'לא נסראללה הוא אויב, נתניהו הוא האויב'. אלה מצטרפים להשלכת לפיד בוער לעבר שוטר, ונדליזם וחסימות צירים שגבו את חייהם של שוטר ומתנדב שנדרסו כשעסקו בפינוי חסימה שהציבו מפגינים.
"לא שמענו מהיועצת המשפטית מילה אחת בגנות האלימות, לא ראינו כתב אישום אחד. בסופו של דבר ההישג המרכזי של היועצת המשפטית זה מיסוד האלימות וההסתה הקיצונית ביותר שאפשר להעלות על הדעת כמכשיר פוליטי לגיטימי למי שעמדותיו חופפות לעמדותיכם. זו שחיתות במובנה העמוק ביותר, ניצול הכוח שבידיכם למטרות פוליטיות. אתם 'עושים תורתכם קרדום לחפור בה', ואני קובע כאן שמעולם בדברי ימיה של מדינת ישראל לא החזיקה בתפקיד ממלכתי כל כך חשוב מישהי כל כך לא ממלכתית וכל כך קיצונית".
לימון הגיב: "הדברים האלה מחרידים ואינם נכונים. אנחנו עושים עבודה מקצועית. אפשר לדבר על הרכב הוועדה לאיתור הנציב". שר המשפטים יריב לוין אמר: "במשך עשרות שנים מונו נציבים ראויים ולא הייתה שום בעיה עם המנגנון, אז איך התעוררה הבעיה הזאת?". בסופו של דבר הדיון נגמר בכך שהממשלה לא קיבלה את חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה".
2 צפייה בגלריה
דני דנון נואם באו"ם
דני דנון נואם באו"ם
דני דנון נואם באו"ם
(צילום: EPA)
בישיבת הממשלה אושרו היום גם שני מינויים. הראשון הוא מינויו של ח"כ דני דנון לשגריר ישראל באו"ם. "אני גאה ושמח לשוב ולשרת את מדינת ישראל בתקופה קריטית זו. בשעה שמדינת ישראל נלחמת במספר רב של חזיתות, על כל אחד מאיתנו לעשות את המיטב במסגרת כישוריו וניסיונו. כך פעלתי בעבר וכך אמשיך לפעול בעתיד. מול הטרור הדיפלומטי שמרים את ראשו בימים אלו אני מחויב להציג את האמת בראש מורם למען עם ישראל ועתידנו המשותף כאן", אמר דנון.
הממשלה אישרה גם את מינויו של יוחנן מאלי למנכ"ל משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ואת שינוי שמו של משרד החקלאות ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי". כפועל יוצא מכך, שונה התואר של השר אבי דיכטר ל"שר החקלאות וביטחון המזון הגולמי". בהצעת המחליטים שהופצה בממשלה נכתב כי אין השפעות תקציביות.