עסקת החטופים שחזרה לכותרות לאחר התשובה שהתקבלה מחמאס סובבת סביב ההצעה שהעבירה ישראל, ואומצה על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כמתווה. בתשובתו, חמאס לא העביר תשובה חד משמעית של "כן" או "לא", אך מהערותיו עולה שהוא מקבל עקרונית את העסקה. בפעמים הקודמות שלח ארגון הטרור עשרות הסתייגויות מהותיות - ששכנעו את הצדדים שהוא מסרב לעסקה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
אלה בן עמי, שאבא שלה בעזה, זועמת על הפגרה
(צילום: ערוץ הכנסת)

כעת, חמאס שינה את דעתו - ונראה שלראשונה הוא מעוניין בעסקה. הצדדים, כך ניתן לומר, סיכמו את עקרונות העסקה - וכעת נדרש לרדת לפרטים ולהגיע להסכם כתוב, כפי שהיה בעסקה הראשונה בנובמבר. משימה זו תוטל על ראש המוסד דדי ברנע וצוות המו"מ, שימריאו לקטאר. מקורות המעורים בפרטים אמרו לרויטרס שברנע צפוי להיפגש - היום או בשבת - עם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני. אל ברנע יצטרפו כנראה ראש השב"כ רונן בר והאחראי על סוגיית החטופים מטעם צה"ל, ניצן אלון.
אמש, לאחר כינוס הקבינט, כונסה התייעצות ביטחונית עם השרים גלנט, דרמר ודרעי - שבה ייקבע המנדט של המשלחת. בהתייעצות משתתף גם ניצן אלון, שלא השתתף בדיון שהתקיים מוקדם יותר בעניין שליחת צוות המו"מ מאחר שהיה בדיון עם הרמטכ"ל. בצה"ל אמרו אתמול כי חברי צוות המו"מ פועלים בשיתוף פעולה הדוק, ושהפרטים הוסכמו על ידי כולם. ההחלטה, לפי צה"ל, התקבלה בתיאום עם מערכת הביטחון כולה.
בישראל הגדירו מאז שלשום את תשובת חמאס כ"טובה ביותר" שהתקבלה מצד ארגון הטרור. ולמרות זאת, עדיין עומדות כמה אבני נגף לפני העסקה. אחת מהן היא הדרישה של חמאס שלישראל לא תהיה זכות וטו על האסירים ה"כבדים". מכשול נוסף הוא הדרישה של חמאס לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי, והניסוח סביב המחויבות להפסקת המלחמה. נתניהו, מצידו, יכול לומר שההסכם מאפשר לישראל לחזור ללחימה - וחמאס מצידו יכול לטעון שהפסקת האש תימשך.
גורמים הבקיאים בפרטים אמרו אמש כי בסך הכול, הכיוון הכללי סגור. כעת, לדבריהם, נדרש "fine tuning" כדי לסגור את הפרטים. "מצד אחד אפשר להביא גם את החטופים וגם את המבוגרים והפצועים ומצד שני נוכל לחזור למלחמה", אמרו הגורמים. "אחרים מסתכלים על זה כלחזור למלחמה כדי לנצח את החמאס. אין לזה שום משמעות כי אפשר לחזור למלחמה וכל אחד ישים את האינטרס שלו בסוגריים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
נתניהו וברנע. יציאת המשלחת אושרה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הדברים, כך נראה, פתירים - וההסכם יכול להיסגר תוך שבועיים-שלושה, על פי ההערכות בישראל. אחת השאלות שעומדת על הפרק היא אם בישראל יהיו גורמים שיטרפדו את העסקה ממניעים פוליטיים. אמש אמרו גורמים ביטחוניים בכירים כי "החשש הוא שיהיו גורמים שינסו לטרפד את העסקה ממניעים פוליטיים, ובעיקר מכיוון בן גביר וסמוטריץ'. הם צריכים להבין שחמאס רואה בהם כלי במלחמה וההתנגדות שלהם משחקת לידיהם".
אמש שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בשיחה השתתפה גם סגנית הנשיא קאמלה האריס, במה שעשוי להיתפס כהצגת חזית אמריקנית אחידה להגברת הלחץ עליו. בכיר בבית הלבן אמר לאחר השיחה כי נתניהו וביידן שוחחו במשך חצי שעה, ועסקו בין השאר בעסקת החטופים. את תשובת חמאס הגדיר הבכיר כ"התאמה משמעותית" מצד הארגון, ש"מניעה את התהליך קדימה ואולי תספק את הבסיס לסגירת עסקה שתכלול בשלב ראשון את החזרת החטופים בפעימה הראשונה".
הוא הוסיף כי "אנחנו מאמינים שיש כאן פתח משמעותי ואנחנו מברכים על המוכנות של ראש הממשלה לנצל את ההזדמנות הזו". למרות זאת, גם הוא הבהיר שהעסקה לא תיסגר בימים ספורים. "יש עוד עבודה לעשות על צעדי היישום והמעבר משלב א' לשלב ב', לצד תוכנית שיקום של בנייה מחדש של עזה".
ביידן, כך אמר הבכיר, העביר לראש הממשלה נתניהו מסר ברור במהלך השיחה: "הגיע הזמן להביא את העסקה לסיום". לדבריו, "זה לא לגמרי בידיים של ישראל - אלא גם בידיים של המתווכים ובידיים של חמאס. אנחנו חושבים שעכשיו יש דרך התקדמות. השיחה הייתה בונה".
פורסם לראשונה: 23:02, 04.07.24