שיירת המכוניות של משפחות החטופים, שיצאה אתמול מתל אביב, הגיעה הבוקר (חמישי) לסיומה בגבול רצועת עזה, שם קראו ליקיריהם שבשבי חמאס, וקראו לעסקה לשחרורם. המשפחות הציבו רמקולים עוצמתיים על מנוף מול גדר הגבול וקראו ליקיריהן, ובשלב מסוים כמה מהם פרצו את הגדר ורצו לעבר הגבול.

"הירש, אנו עובדים יום ולילה בשבילך"

הוריו של הירש קוראים לבנם
(צילום: הרצל יוסף)

רייצ'ל גולדברג-פולין, אמו של החטוף הירש, צעקה את שמו: "זאת אימא. הירש, זה היום ה-328, אנחנו כולנו כאן, כל המשפחות של 107 חטופים שנשארו בשבי. הירש, אנחנו עובדים יום ולילה ואנחנו לעולם לא נפסיק. אני צריכה שתדע שאני מברכת אותך כל בוקר וכל שישי בערב, ואני מרימה את ידיי לעבר עזה ואני נותנת לך את הברכה, שאלוהים יברך אותך וישמור אותך". אביו, ג'ון, הוסיף: "הירש, זה אבא. אנחנו צריכים שתדע וכל 107 החטופים צריכים לדעת שלא רק המשפחות כאן היום, ולא רק 9 מיליון אנשים במדינה הזאת, אלא כל העולם. אנחנו לא נפסיק עד שכולכם תחזרו הביתה בקרוב".

"כל העם מאחוריך, עידן. אל תוותר"

בני משפחתו של עידן שתיוי בגבול עזה
(צילום: הרצל יוסף)

אלי שתיוי, עטוף בתפילין, קרא לבנו: "עידן! אתה שומע אותי? אנחנו פה כמו שהיינו לפני, לא נוותר. אנחנו לא נוותר עליכם. אנחנו ניכנס אליכם להוציא אתכם. אם הממשלה מתנה תנאי של פילדלפי אז אנחנו נוותר על פילדלפי וניכנס אליכם להוציא אתכם". דלית, אמו של עידן שתיוי, אמרה: "עידני, זאת אמא. אני מרגישה אותך, אני נרגישה אותך מה-7 באוקטובר, אני מרגישה אותך עכשיו יותר מתמיד, אתה קרוב אליי. אני יודעת שאתה חזק, אני יודעת שאתה לא מוותר לרגע ואנחנו פה לא מוותרים עליך".
בת זוגו, סתיו, הוסיפה: "בובו שלי, אני אוהבת אותך. אני לא יודעת למה אלוהים בחר שאתה תעבור את זה אבל יש לזה סיבה. אני מתחננת שתחזיק מעמד ותהיה האדם שאתה, רואה את האור תמיד מהחושך, רואה את הטוב. אני מבטיחה לך שאנחנו לא נוותר עד שאתה חוזר הביתה". אחיו עומרי אמר: "כל המשפחה פה, ביחד, כל עם ישראל מאחוריך. מאחורי כל החטופים. תשרוד, עידן. אל תוותר".

"אוהד, אשתך חזרה וגם אתה תחזור"

בני משפחתו של אוהד בן עמי
(צילום: הרצל יוסף)

אלה בן עמי קראה לאביה: "אוהד בן עמי, זאת אלה הבת שלך. אבא, כולנו כאן שרדנו. אני מניחה שאתה לא יודע אבל אנחנו שומרות על אמא, על אשתך רז. אנחנו שומרות עליה כל יום. היא חזרה משם וגם אתה תחזור אבא אנחנו לא מוותרים. אני מתעגעת אליך". אחי קובי הוסיף: "אחי היקר, אני רוצה לבקש ממך סליחה 329 פעמים על 329 יום שאתה שם ועדיין לא שחררו אותך. אני כל יום פה בבארי מחכה לך. אתה כל החיים שמרת עליי, עכשיו תורי להחזיר לך על הכל. אנחנו נעשה הכל שתחזור, זו מילה שלי, בקרוב אתה חוזר".

"נמרוד, אמשיך לרוץ בכל העולם עד שנביא עסקה"

יהודה, אביו של נמרוד כהן
(צילום: הרצל יוסף)

יהודה, אביו של החטוף נמרוד כהן, פנה לבנו: "נמרוד, אבא מדבר אליך. אנחנו פה ליד גבול עזה להגיד לך שאנחנו ממשיכים להילחם עליך. אני לא אוותר עד שאתה תחזור הביתה. אמשיך לרוץ בכל מקום בעולם עד שנביא עסקה שתשחרר אותך ואת כל החטופים".

"עידן, אבא ואמא מחכים לך באמריקה"

ורדה, סבתו של עידן אלכסנדר
(צילום: הרצל יוסף)

ורדה בן ברוך, סבתו של החטוף עידן אלכסנדר קראה: "עידן, כאן סבא וסבתא. נשמה של סבא וסבתא, אנחנו קוראים אליך, האם אתה שומע אותנו? אבא ואמא מחכים לך באמריקה. אתה הגעת לכאן להתגייס לצבא, אנחנו דואגים לך, אוהבים אותך ומחכים לשובך במהרה".

"תחזיק מעמד עופר, ילדיך ששבו יודעים מה עובר עליך"

בני משפחתו של עופר קלדרון
(צילום: הרצל יוסף)

ניסים, אחיו של עופר קלדרון, אמר: "עופר, אנחו כולם פה מחכים לך אח יקר ואהוב שלי. גאיה ורותם וסער וארז והדס שמטפלת בהם יום-יום. תהיה חזק, אנחנו עושים הכל להביא אותך הביתה ומהר. כולם ביחד למענך. יום ולילה. אנחנו לא נעצור עד שלא תחזור הביתה ומהר. אנחנו אוהבים אותך. עוד קצת והסיוט הזה ייגמר ונוכל לחזור לנסוע באופניים ולהיפגש במצפה". אם ילדיו, הדס, הוסיפה: "אנחנו הקול שלכם מתוך הגיהנום. אנחנו עושים הכל לעזור לכם. תחזיקו מעמד. איה, רותם, סער וארז שחזרו מהשבי יודעים בדיוק מה עובר עליך. הם החזיקו ואני מאמינה שאתה גם מחזיק מעמד". בן הדוד אייל קרא: "עופר, אנחנו ננצח ונחזיר אותך. אני מקווה שאתה שומר על החיוך הרחב שלך, שאתה מצליח להפיץ את האור שאתה תמיד הפצת, גם בחושך שם".

"זיו, גלי, אני כאן כדי להשמיע את הקול של אמא שלכם"

דודתם של זיו וגלי ברמן
(צילום: הרצל יוסף)

מכבית, דודתם של זיו וגלי ברמן, קראה: "גלי, זיו, כמה שאתם קרובים וכמה שאתם רחוקים. אני פה להשמיע את הקול של אמא שמתגעגעת אליכם כל כך. היא חזקה, היא שומרת על אבא שיחכה לכם. היא הכינה לכם חדרים חדשים, יש בחדרים את כל מה שאתם אוהבים, הכל, הכל מחכה לכם".

"דניאלה שלי, אני הופכת את העולם כדי שתחזרי"

אורלי, אמה של דניאלה גלבוע
(צילום: הרצל יוסף)

אורלי, אמה של דניאלה גלבוע, קראה בדמעות: "נושי שלי, את שומעת אותי? כולנו מחכים לך, אבא ונוני ורועיקו. כולנו, כל המשפחה, כל החברים, אנחנו רוצים אותך פה. תחזיקי מעמד,תשמרי על עצמך ועל החברות שאיתך. אני מבטיחה לך, אמא הופכת את העולם כדי שתחזרי אלינו מהר מהר, אני מצטערת שזה לוקח זמן אבל את תחזרי. אל תאבדי תקווה יפה שלי, אני אוהבת אותך".

"תמיר, אסור שהמוות שלך יהיה לשווא"

יעל, אמו של תמיר אדר
(צילום: הרצל יוסף)

יעל אדר, שבנה תמיר נרצח וגופתו מוחזקת על-ידי מחבלי החמאס, אמרה: "תמירי, אתה לא יכול לשמוע אבל אתה חייב לחזור בשביל אסף ונטע, ואם אתה לא שומע אז שביבי ישמע אותי, שיחזיר אותך כבר. שהמוות שלך לא יהיה לשווא. חייבים להחזיר את כל חטופי ניר עוז, ארבל, אריאל, אתם חייבים לחזור ולהתחתן. דויד, ירדן ביבס, הלוואי שאתה שומע, שירי, יאיר, גדי, תחזרו ונשתה כבר יין ביחד. המוות של תמיר לא יכול להיות לשווא. חייבים להחזיר את כולם וחייבים להחזיר את חטופי ניר עוז שהופקרו, כאן, שני מטר מפה".

"גדי, תדע שמורן והבנות שרדו. כולנו נלחמים עליך"

עודד, בנו של גדי מוזס
(צילום: הרצל יוסף)

עודד, בנו של גדי מוזס, פנה לאביו: "אבא, זה עודד. אנחנו פה ליד ניר עוז. קודם כל תדע שמורן והבנות שרדו את הטבח בניר עוז, הן בסדר. אני הולך בשדות ומרגיש אותך. אני שותה כוס יין ומרגיש אותך. כולנו נלחמים עליך ועל כל שאר החטופים. זק בצורה בלתי רגילה. אנחנו כולנו מאמינים, כולנו מרגישים, כולנו מקווים שתחזיק מעמד. אני מקווה שכל הנבלות משני הצדדים שמכשילים את זה שומעים ויתעשתו ויפעלו ויעשו הכל להחזיר אתכם".

"אנחנו לא עוצרים, עומר. אתה תחזור"

מלכי, אביו של עומר שם טוב
(צילום: הרצל יוסף)

מלכי שם טוב פנה לבנו עומר: "אנחנו לא עוצרים עומר, אתה תחזור. עוד קצת, עוד טיפה. כולם מחכים לך. אמא שלי, דנה, עמית, לוקאס שמתגעגע אליך, כולנו מתגעגעים אליך. עוד קצת. ביבי, תחזיר אותם, תחזיר אותם כבר. לא פילדלפי ולא נצרים ולא כלום, תחזיר אותם. תחזיר אותם. הכל בידיים שלך, תחזיר אותם".

"רומי, אתם הדבר הכי חשוב בעולם כרגע"

ירדן, אחותה של רומי גונן
(צילום: הרצל יוסף)

ירדן, אחותה של רומי גונן, קראה: "רומי, הלוואי ואת שומעת את זה. הלוואי, הלוואי ומישהו שומע אותנו. אני רוצה שתדעו כולכם וכולכן, עצרנו הכל ושום דבר לא מעניין חוץ מכם, שום דבר. אתם הדבר הכי חשוב בעולם כרגע. רומי שלי, זה לא מגיע לך, זה לא מגיע לאף אחד מכם. אני מקווה שהם חגגו לך קצת ביום הולדת. שהיה לך משהו הכי קטן להתנחם בו. שלא היית לבד, שאולי ראית מישהו מאיתנו בטלוויזיה או ברדיו. הלוואי, עשינו הכל כדי שזה יגיע אלייך".

"סשה שלי, אל תאבד תקווה"

לנה, אמו של סשה טרופנוב
(צילום: הרצל יוסף)

לנה טרופנוב קראה לבנה: "סשה שלי, הילד היחיד שלי, הבן שלי. אני לא יודעת אם אתה שומע אותי, אבל עליתי לפה רק בתקווה אחת שאתה שומע אותי. סשה שלי, סשינקה, אנחנו מחכות לך. אמא, סבתא שלך ואני וספיר, אנחנו מחכות לך, תחזור אלינו, תחזיק מעמד, בבקשה, אתה חזק אני יודעת שאתה חזק. בבקשה. אל תאבד תקווה. אני מתחננת, בבקשה. כל מקבלי ההחלטות, מר בנימין נתניהו, בבקשה, תחזיר לי את הבן שלי .זה הבן היחיד שלי. ציר פילדלפי לא הולך לשום מקום, בני הערובה כן".
8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בקיבוץ נירים
משפחות החטופים בקיבוץ נירים
בני משפחות החטופים קוראים ליקיריהם
(צילום: הרצל יוסף)
8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בקיבוץ נירים
משפחות החטופים בקיבוץ נירים
בני משפחות החטופים סמוך לגבול
(צילום: הרצל יוסף)
8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בקיבוץ נירים
משפחות החטופים בקיבוץ נירים
(צילום: הרצל יוסף)
כאמור, לאחר שקראו ליקיריהן, בני המשפחות, שכמה מהם לבשו חולצות שעליהן סימני דם, רצו לעבר הגדר ופרצו אותה. הם שבו לאחר כ-22 דקות. עומרי שתיוי אמר לאחר שחזר מתחום הרצועה: "לי אין הפריבילגיה להפקיר את אח שלי. אנחנו נלחץ על כל השרים בממשלה שמטרפדים עסקה. פילדלפי לא ימנע מאיתנו להחזיר את החטופים הביתה. מנהיג עם ערכים צריך לעשות עסקה מיד, לא משנה פילדלפי לא פילדלפי, הם צריכים לחזור הביתה. עבר כבר הרבה מאוד זמן".
גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, הוסיף: "עומרי צעק 'רצים', אז התחלנו לרוץ לעזה. היינו מגיעים עד חאן יונס, רפיח, דיר אל-בלח. לאן שצריך. לא היה לי ספק שזה מה שצריך לעשות, על עצמי אני לא מפחד. אם כוחות הביטחון לא היו באים ואומרים לנו שאנחנו מסכנים אותם גם היינו נשארים, אני עדיין לא בטוח שזאת החלטה נכונה שלא המשכנו לעזה. בפעם הבאה אנחנו נגיע יותר, מאות, אלפים, ואנחנו לא נעצור. כוחות הביטחון אמרו לנו שלפני כמה דקות נפלו פצמ״רים קרוב לכאן בכיסופים, שאנחנו ברווזים במטווח. אבל הם בסכנה כל הזמן, יכול להיות שברגע זה נרצח חטוף. רצנו פנימה וראינו שבדיוק כמו ב-7 באוקטובר, אף אחד לא עצר אותנו".
בני המשפחות רצים לעבר עזה
(צילום: הרצל יוסף, מטה משפחות החטופים)

8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים נכנסו לשטח רצועת עזה לאחר שפרצו את הגדר
משפחות החטופים נכנסו לשטח רצועת עזה לאחר שפרצו את הגדר
(צילום: אדר איל)
8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים נכנסו לשטח רצועת עזה לאחר שפרצו את הגדר
משפחות החטופים נכנסו לשטח רצועת עזה לאחר שפרצו את הגדר
משפחות החטופים בשטח הרצועה לאחר שפרצו את הגדר
(צילום: אדר איל)
אתמול כאמור יצאו המשפחות בשיירה מכיכר החטופים בתל אביב. "ההזדמנות להחזיר את כולם מתרחקת בכל יום שעובר, הגיע הזמן לשים סוף להפקרה", נמסר ממטה המשפחות להחזרת החטופים. שירה אלבג, אמה של התצפיתנית החטופה לירי אלבג, אמרה בהזנקת הצעדה: "אנחנו ביום ה-327 למלחמה, 327 ימים ולילות שאני שומעת את לירי שלי זועקת לעזרה, קוראת לי 'אמא', ואני לא באה. אתם יכולים לדמיין את ההרגשה הזאת, לדעת שהילדה שלך סובלת ואת לא יכולה לעזור?".
שירה הוסיפה כי "ראינו אתמול את פרחאן קאדי, שמענו על הסבל שעבר. במשך 11 חודשים חולצו שמונה חטופים בחיים ונרצחו 21 שהיו צריכים לחזור. את 108 החטופים שם אפשר להחזיר רק בעסקה. ראש הממשלה לא תשחק בחיי החטופים. הדרגים הצבאיים אומרים בקול חזק וברור - בשלו התנאים לעסקה. לא מעניינות המחלוקות בין הדרג הצבאי למדיני, יש ברית בין המדינה לאזרחיה שאומרת שלא משאירים פצועים מאחור. ערבות הדדית, פדיון שבויים. איפה אתם חברי הממשלה? נשיא המדינה?.
"מה שיירשם בדפי ההיסטוריה זה לא אם כבשנו את ציר פילדלפי או כמה מחבלים הרגנו. אלא האם החזרנו את חטופינו הביתה. זה יהיה על מצפונכם, פצע שלא יגליד. סליחה לירי, תחזיקי מעמד עוד קצת, אמא בדרך אלייך והיא לא תוותר עלייך לעולם".
8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מתארגנות לצאת בשיירה לעוטף
משפחות החטופים מתארגנות לצאת בשיירה לעוטף
עם דגלים צהובים. שיירת הרכבים, אתמול
(צילום: אדר איל)
8 צפייה בגלריה
הצהרה של משפחות החטופים באמפי בארי
הצהרה של משפחות החטופים באמפי בארי
(צילום: תומר שונם הלוי )
חגית חן, שגופת בנה איתי מוחזקת בעזה, אמרה: "איתי שלי אני כל כך מתגעגעת אליך ולא מאמינה למצב שהגענו אליו. כשהחלטת ללכת לצבא ולהיות לוחם לא הבנתי לאיזה מצב נוראי זה יביא אותנו. אמרת 'אמא, אל תדאגי', האמנת במערכת. רציתי שתחזור הביתה ותגשים את החלומות שלך. מה הספקת בחיים האלה? אני כואבת את החוסר שלך ברמות שלא ידעתי שאפשר לכאוב. מצטערת שממשלת ישראל חושבת שציר פילדלפי יותר חשוב ממך ומעוד 108 חטופים. איך אפשר למרוח אותנו יום אחרי יום.
"לראש הממשלה יש רוב בממשלה להעביר עסקה, רוב בכנסת, רשת ביטחון פוליטית. הדבר היחיד שמונע עסקה זה ציר פילדלפי. 7 חודשי לחימה שצה״ל לא ביקר שם. הגיע זמן החטופים. לפני חודש ושלושה ימים ישבנו עם נשיא ארצות הברית ביידן וגם נתניהו, הוא נתן את מילתו שעוד קצת ויש עסקה. הייתי בטוחה שזה עניין של כמה ימים. נגמר הזמן מזמן. איפה העסקה שתחזיר את איתי, איך זה יכול להיות שנשיא ארצות הברית יותר נחוש לעסקה מראש ממשלת ישראל שאחראי לאסון 7 באוקטובר? איתי, אני לא מוותרת עליך, אני מייחלת לנס שאולי עוד תחזור אליי".
האב רובי הוסיף: "אנחנו ההורים, אחרי שנראה שסבב השיחות הנוכחי מסתיים ללא תוצאה, נאלצים לנהל קרב ויוצאים למסע לעזה, להזכיר לממשלת ישראל תמלא את חובתה המוסרית, הערכית והיהודית, כדי שנוכל להביא את איתי שלנו לקבורה בישראל".
זיו עבוד, בת הזוג של אליה כהן, אמרה בהצהרה כי "אני עומדת כאן עם מסר חד וברור לתושבי ישראל ומנהיגינו: הגיע הזמן לעסקה. בימים האחרונים ומורטי העצבים אני שואלת את עצמי האם המתווכות נחושות יותר מאיתנו? השאלה הזאת צריכה להכביד על כולנו. עד עכשיו הפעולות הצבאיות חילצו 8 חטופים בחיים. בעסקה האחרונה שוחררו 105. אני מבקשת מהמנהיגים שלנו לשאול את עצמם - אתם מבינים שכל דחייה של עסקה זה הימור על חיי החטופים? אסור לנו להשאיר אף אחד מאחור, נוכחנו לגלות שאין שמחה גדולה יותר מאשר חטוף שמשוחרר. כל חילוץ כזה מביא איתו מגדלור של תקווה. שמסוגלים להשיג את הבלתי אפשרי".