תיעוד: רגעי התדרדרות האוטובוס בדרום קוריאה

משלחת ישראלית הגיעה אתמול (ו') לדרום קוריאה כדי לסייע לפצועי תאונת אוטובוס התיירים שהתהפך ולהיערך למבצע החזרתם לארץ - ובמקביל בתקשורת המקומית מפרסמים תיעוד ראשון מהתאונה הקשה שבה נהרגה ישראלית אחת ונפצעו עוד 32 ישראלים, בהם ארבעה שמצבם עדיין קשה. בסרטון שפורסם בתקשורת הקוריאנית ואורכו שניות ספורות, נראית תחילת ההידרדרות של האוטובוס וצעקות: "לבלום! לבלום!". צפו בסרטון שבפתח הידיעה.
התאונה, נזכיר, התרחשה שלשום סמוך לעיר צ'ונג ג'ו שנמצאת מרחק כשלוש שעות נסיעה מהבירה סיאול, וגבתה את חייה של ריטה שוורצברג, בת 60 מחדרה. האוטובוס התהפך על פי הדיווחים כשהנהג ניסה להחליף הילוך בעיקול בדרך, כשהסיע את 33 התיירים הישראלים למלון שלהם בסואנבו. הישראלים שנפצעו פונו לתשעה בתי חולים במדינה האסייתית, וכאמור ארבעה מהם במצב קשה, עוד כמה במצב בינוני וכ-20 במצב קל. כל הנפגעים הם ישראלים בני 50 עד 70 שהשתתפו בטיול מאורגן. הנהג ומדריך מקומי נפצעו באורח קל. שמונה ישראלים והמדריך שהיו מאושפזים במצב קל בבית החולים "Woorie Orthopedic" בצ'ונג' צ'ו שוחררו ממנו. עם זאת, עדיין לא ברור מתי הישראלים ישובו ארצה.
הנהג המקומי טען לתקלה בתיבת ההילוכים של רכב ההסעות, ובריאיון עמו שהתפרסם אתמול בצהריים בתקשורת המקומית אמר: "עצרתי את האוטובוס במהלך עלייה תלולה. לפתע, הוא התהפך לאחור במהירות מטורפת". לדבריו, הוא העביר הילוך מהילוך שני לראשון - ואז המנוע הפסיק לפעול והאוטובוס הידרדר 60 מטר למטה. עם זאת, הונג צ'ונג או, המדריך שהיה על האוטובוס, סיפר ל-ynet כי מחקירת המשטרה המקומית התברר כי התאונה נגרמה בגלל טעות של הנהג, שהעביר להילוך שני בעלייה. לדברי המדריך, חלק מהנוסעים לא חגרו חגורות בטיחות. תיירת ישראלית שהייתה באוטובוס העידה בפני התקשורת המקומית: "כשהאוטובוס התהפך, שני אנשים נפלו עליי. היה קשה מאוד לנשום".
4 צפייה בגלריה
תיעוד: רגעי התדרדרות האוטובוס בדרום קוריאה
תיעוד: רגעי התדרדרות האוטובוס בדרום קוריאה
זירת התאונה, בשידורי הטלוויזיה הדרום קוריאנית
משלחת רופאים של חברת "פספורטכארד", שיותר מ-15 מהפצועים בתאונה מבוטחים בה, נחתה אתמול במדינה. הפצועים הישראלים מפוזרים כאמור בתשעה בתי חולים שונים והחל מהבוקר יגיעו אליהם שלושה רופאים ישראלים ופרמדיק במטרה להעריך את מצבם ולהעביר לטיפול בארץ את מי שניתן בשלב זה.
חלק מהפצועים לא הצליחו ליצור קשר באופן ישיר עם בני משפחותיהם, כיוון שמכשיריהם הניידים וציוד נלווה ניזוקו בתאונה, ומשרד החוץ סייע לחבר בינם לבין בני המשפחות. "מכאן אנחנו מתפצלים למספר צוותים שונים על מנת שנוכל לבקר אותם בכמה שיותר בתי חולים", אמר אתמול אריאל קנזיץ', סמנכ"ל קשרי ספקים ב"פספורטכארד". "יש כאמור ארבעה פצועים קשה, אנחנו יודעים על פציעות מסוגים שונים. יש פציעות גפיים של צלעות, פציעות ראש ופציעות מסוגים שונים".
4 צפייה בגלריה
ריטה שוורצברג, שנהרגה בהתהפכות האוטובוס בדרום קוריאה
ריטה שוורצברג, שנהרגה בהתהפכות האוטובוס בדרום קוריאה
ריטה שוורצברג, שנהרגה באסון
(צילום: מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
תאונת הדרכים בדרום קוריאה
תאונת הדרכים בדרום קוריאה
האוטובוס שהתהפך. "היה קשה מאוד לנשום"
מצב הפצועים בדרום קוריאה
(צילום: אדיר ינקו)

הוא ציין כי "יש קושי ואתגרים בתקשורת מול חלק מהפצועים. אנחנו יודעים שהציוד אבד להם בזמן התאונה, אז יש אנשים ללא סלולרי, יש אנשים שהם ללא מטענים, אז יש אתגרים ביצירת תקשורת עם כל הפצועים, אבל מנסים להתגבר עליהם באמצעות אנשים בשטח. אני מעריך שכבר ביממה הקרובה, היום או מחר, אנחנו נתחיל לראות התחלה של שחרור של הפצועים במצב קל, וכל אחד, לפי הצרכים הרפואיים שלו, נשיב אותו לישראל בדרך המתאימה והנוחה לו. אני מניח שהמבצע חזרה יתחיל כבר מחר".
ד"ר איתי זוארץ, מנהל יחידת הטראומה באסותא אשדוד וחבר המשלחת, ציין אתמול כי "אנחנו הולכים לבקר את כל הפצועים, להעריך את המצב שלהם, להעריך את הטיפול הרפואי שהם מקבלים ועד כמה שניתן להעביר אותם במהרה ובבטחה לארץ להשלים את הטיפול שלהם. אני מניח שעד מחר לפחות מחצית מהפצועים, לפחות לפי הדיווחים שקיבלנו, יוכלו להשתחרר, יש מספר פצועים קשה שמן הסתם יצטרכו אשפוז ממושך, והתפקיד שלנו להעריך האם נשאיר אותם פה לטיפול או שנעביר אותם לארץ בליווי שלנו.
"האופי של הפציעות שמאפיין תאונות דרכים קשות הוא בעיקר פציעות קהות, חבלות אורתופדיות רבות, חבלות על הגב, יש חבלות חזה, חבלות בטן, שברים בצלעות שברים בעצמות. חלק מהפצועים נזקקים לקיבועים כאלה ואחרים לניתוחים, לעתים נדירות זה מה שאנחנו רגילים לראות בתאונות מסוג כזה".
פורסם לראשונה: 19:00, 14.04.23