1 צפייה בגלריה
תגבור כוחות בעוטף עזה
תגבור כוחות בעוטף עזה
כיפת ברזל לא הופעלה. "ירי מקלעים הפעיל התרעת צבע אדום"
(צילום: בראל אפרים)
התרעת צבע אדום נשמעה הערב (ראשון) בשדרות ובמועצה אזורית שער הנגב. מצה"ל נמסר תחילה כי "הפרטים בבדיקה", ובהמשך הבהירו כי ירי מקלעים הוא שהפעיל את ההתרעה. כיפת ברזל לא הופעלה. גם עיריית שדרות והרשויות בעוטף עזה מיהרו לעדכן את התושבים כי מהמידע שבידיהן לא בוצע שיגור רקטה. במד"א ציינו כי לא התקבלו קריאות על נפגעים בגוף. עם זאת דיווחו על אישה בשנות ה-30 לחייה שלקתה בחרדה ומטופלת על ידי צוות רפואי.
בצבא הודו כשעה וחצי מאוחר יותר כי הפעלת ההתרעה הערב הייתה מוטעית ונבעה מתקלת מפעיל שתתוחקר. ירי הקליעים אכן בוצע, אך לא מדובר בירי שיכול לסכן או דורש את הפעלת ההתרעה במרחב. בצה"ל מעריכים כי הפעלת ההתרעה נגרמה בין השאר בשל המתיחות הביטחונית - ורגישות היתר במערכי ההגנה האווירית ופיקוד העורף בשבועיים האחרונים. בצבא הוסיפו כי במהלך היום הופעלה אזעקת שווא גם באזור קריית שמונה, ושהאירוע מתוחקר.
בצה"ל התייחסו הערב לאירוע נוסף שאירע אמש - אז נטען כי מערכת כיפת ברזל יירטה כלי טיס בשמי רצועת עזה, לאחר שהמריא לגובה רב מדי. הפיצוץ העז הוביל לבהלה ביישובי העוטף, ובתיעוד מהיירוט שהופץ נראו שני טילים מיירטים משוגרים לשמיים - וכמה שניות לאחר מכן נראה מעל ענן באזור פיצוץ עז. הבוקר העריכו בצה"ל כי זיהוי שגוי הוביל להפעלת סוללת כיפת ברזל בשמי רצועת עזה, והערב כבר מתברר כי מדובר בכלל בלהקת ציפורים שזוהתה בטעות כמל"ט עזתי בגובה חריג.
יציאת המיירטים בעוטף עזה, אמש
(צילום: משתלת בן בן)

נציין כי ירי הרקטות האחרון לעוטף עזה בוצע לפני פחות משבוע. בלילה שבין רביעי לחמישי האחרון נשמעו התרעות צבע אדום בשדרות, איבים, ניר עם, בארי וכפר עזה בעוטף עזה. אז, ולאחר תקיפת צה"ל ברצועה, עדכן פיקוד העורף כי יחד עם הרשויות בעוטף החליט להמשיך בשגרה מלאה.
שעות קודם לכן נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה. מצה"ל נמסר אז כי רקטה אחת שוגרה ויורטה על ידי כיפת ברזל. גדודי חללי אל-אקצא קיבלו אחריות על הירי, והוסיפו כי הוא בוצע בעקבות ההחלטה להכניס לבידוד אסירות פלסטיניות שצהלו אחרי הטבח בשכונת נווה יעקב בירושלים שבו נרצחו שבעה בני אדם.
"האסירות - קו אדום", הם מסרו. לטענת הפלסטינים, "אסירות הותקפו באכזריות. זה מצב חסר תקדים של דיכוי, עם גז מדמיע וכלבי משטרה. לתקיפת אסירות יש השלכות חמורות ביותר, ותנועת האסירים בכל בתי הכלא נערכת להגיב להתנהגות הברברית הזו".