ראש הממשלה בנימין נתניהו הזכיר בנאומו באו"ם הערב (שישי) שארך 34 דקות את השלום עם סעודיה, שהיה אחד הנושאים המרכזיים בנאומו בשנה שעברה. אבל הפעם, בניגוד לשנה שעברה שבה הגיעה נציגה זוטרה - לא ישב באולם אף נציג מסעודיה. "אנחנו מחויבים להסיר את הטרור שמאיים על כל האנושות, אבל כדי להבין את הברכות - המזרח התיכון צריך להמשיך בהסכמי אברהם ולהשיג שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה", אמר.
ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בניו יורק
(צילום: UN WEB TV)

4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
גם ניקול ראידמן ודובי פרנסס. אורחי נתניהו באו"ם
(צילום: Bryan R. SMITH / AFP)
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
(צילום: AP Photo/Pamela Smith)
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים באו"ם
משפחות החטופים באו"ם
קרובי החטופים באולם באו"ם
(צילום: Perry Bindelglass)
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
בפתח נאומו של נתניהו נשמעו מחיאות כפיים, לצד קריאות בוז. הדיפלומטים האיראנים, הערבים והפלסטינים יצאו במחאה. העזיבה היתה מתוכננת - וכל הדיפלומטים קמו בבת אחת כשנתניהו נכנס. האולם היה ברובו ריק - והפמליה הישראלית מילאה חלק מהקרחות. היציע היה מלא במוזמנים של משפחת נתניהו - שהריעו לראש הממשלה.
ביציע האורחים ישבו בין השאר אלן דרשוביץ, ריצ'ארד קמפ, דאגלס מאריי, דובי פרנסס, ניקול רדיאמן, מקורביו של נתניהו שמחה פאליק ואשתו והרב שמואל בוטח. גם אשת ראש הממשלה שרה נתניהו ובנו יאיר ישבו באולם.
באולם היו גם קרובי משפחות חטופים - שרון שרעבי אחיהם של אלי ויוסי שרעבי, סאלם אל-אטרש אחיו של מוחמד אל-אטרש, אלי שתיוי אביו של עידן שתיוי, יפעת היימן אמה של ענבר היימן, דני מירן אביו של עמרי מירן, יזהר ליפשיץ בנו של עודד ליפשיץ ורוחמה בוחבוט, אמו של אלקנה בוחבוט.
על הגינויים שנשמעו נגד ישראל באו"ם אמר ראש הממשלה כי "הכמות שלהם - לא דומה לשום דבר אחר שהאו"ם מגנה". לדבריו, "זה מגוחך, זה בדיחה וזו צביעות". בהמשך, אמר נתניהו בעברית "נצח ישראל לא ישקר", ובאולם נשמעו קריאות "עם ישראל חי" לצד תשואות. הוא הוסיף בעברית: "לאנשים בישראל ולחיילים של ישראל אני אומר: תהיו חזקים, חיזקו ואימצו - ואל תיראו מפניהם כי אדוני אלוהיך הוא הולך עמך. עם ישראל חי, האנשים של ישראל חיים, היום, מחר - ולנצח".
שר הביטחון יואב גלנט, שרק לפני שבוע עמד בפני הדחה על ידי נתניהו והחלפה בגדעון סער, אמר כי "אני מברך את ראש הממשלה על נאומו. רה"מ היטיב לתאר את צדקת דרכנו מול הענן השחור שיוצרת איראן בכל רחבי המזרח התיכון. מערכת הביטחון וצה״ל ימשיכו לתרגם זאת למעשים שיפגעו באויבנו, בזירות קרובות ורחוקות, ויבטיחו את ביטחוננו בארצנו דורות קדימה".
השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' בחרו להשתמש במילים "נצח ישראל לא ישקר", שאיתן כמעט סיים נתניהו את נאומו.
על רקע חשיפת ynet הבוקר על כך שמערכת הביטחון גיבשה שלוש אפשרויות להתמודדות עם בזיזת משאיות הסיוע מצד חמאס - שיוצגו לממשלה - אמר נתניהו כי ישראל פועלת לסיים את גניבת האוכל והסיוע מצד חמאס. השר סמוטריץ' הוסיף כי "אני מברך על הכרזתו של רה"מ על נטילת האחריות לחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה, זהו הצעד החשוב ביותר כרגע לחיסול שלטונו של חמאס ולסיום המלחמה. אנו שואפים לשלום עם העולם הערבי המתון ואנו נכונים לשלום של אמיצים".
שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "נתניהו הציג את האמת הפשוטה - המשטר האיראני ושלוחות הטרור שלו מהווים סכנה לכל מדינות העולם החופשי שחייבות להחליט בין עתיד של ברכה ושלום עם מדינות האזור לבין עתיד של קללה ומלחמה בטרור".
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אמר כי "העולם החופשי חייב להבין שמדובר בהתנגשות ציוויליזציות ולא במלחמה מקומית. מן העבר האחד - שלטון החושך של האייתוללות מאירן ושותפותיה. ומנגד - מדינת ישראל בחזית המאבק בהם. לא רק למען עצמנו, אלא למען העולם החופשי כולו".
עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן, זעמה על הכרזת נתניהו, לפיה "ניצחנו את חמאס", ואמרה: "אדוני ראש הממשלה, מדינה ש-101 מאזרחיה נאנסים, מעונים ומתים בשבי חמאס - היא לא מדינה מנצחת. אין ולא יהיה ניצחון עד שכולם חוזרים, ובמקום לנאום על 'ברכה וקללה', סע למתווכות לסגור את העסקה שעל השולחן שאתה מטרפד שוב ושוב".
לדבריה, "כל יום שהם עדיין בשבי זו קללה למדינה - ואות קלון עליך כמי שהפקיר אותם ב-7 באוקטובר ונוטש אותם במנהרות". עוד הוסיפה: "במשך שנה שלמה נכשל נתניהו בהחזרת החטופים, והיום הוא פורס את האסטרטגיה החדשה שלו. במקום לחתור לעסקה, הוא דורש מתושבי עזה להחזיר אותם. אין גבול לציניות של האיש שהעז לדבר על השמדת ניר עוז, אך לא טרח עד היום לבקר בקיבוץ.
"ראש הממשלה מבצע פשע בעמו כאשר הוא נוטש את החטופים בשבי, ובניגוד למילים החלולות, אין לו כל עניין בהפסקת המלחמה ובעסקה. הוא הקריב אותם על מזבח הקואליציה שלו", אמרה. "מדינת ישראל נחטפה בידי ראש ממשלה אכזר, שקרן ומנותק שאין קו אדום שהוא לא יחצה עבור האינטרסים שלו".