1 צפייה בגלריה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
היחסים בין מצרים לישראל חווים קשיים בימים האחרונים, בין היתר בכל הנוגע לתיווך בין ישראל לפלגים הפלסטיניים בעזה, על רקע הסנקציות שהטיל הקבינט המדיני-ביטחוני על הרשות הפלסטינית ובצל עלייתו של השר איתמר בן גביר להר הבית. כך דיווח הבוקר (ראשון) העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון.
לפי הדיווח, "מקורות מדיניים ערבים המעורים בפרטי תיק התיווך אמרו שההחלטות הישראליות בדבר הסנקציות על הרשות הפלסטינית גרמו לסיבוך המצב בין קהיר וישראל. הצעד יקשה על משימת התיווך המצרית".
עוד דווח בעיתון כי ממשלת מצרים מצאה עצמה ב"סיטואציה מביכה" לאחר השיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. בשיחה, כך לפי הדיווח, נתניהו "הבטיח לנשיא המצרי לשמור על הרגיעה במצב ולא להסלים את המצב ואף לא לאפשר את עליית השר בן גביר להר הבית לאחר שהאחרון הצהיר על כך". אולם, כעבור יומיים בדיוק - עלה בן גביר להר תחת אבטחה כבדה.
באותו יום אמר בן גביר כי "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס. הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל". בהודעה מטעם בן גביר נכתב שהוא קיים הערכת מצב עם המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים ונפגש עם ראש השב"כ, "וכולם קבעו שאין מניעה שבן גביר יעלה להר הבית. גורמי ביטחון שהשתתפו בהערכת המצב סברו גם שהתקפלות מול האיומים תהווה פרס לטרור ומתן לגיטימציה לפעולות נגד ישראל".
בן גביר בהר הבית בשבוע שעבר

לפי העיתון, לאחר העלייה של השר להר הבית ולאחר הברכה הרשמית של מצרים על הרכבת הממשלה החדשה, הביעו גורמים במצרים האחראים על היחסים עם ישראל את מורת רוחם נוכח המבוכה שנגרמה לנשיא המצרי לאור העלייה של בן גביר. בתגובה, לפי הדיווח, ישראל הסבירה את הצעד ב"רצון של נתניהו לשמור על יציבות הממשלה לאור מורכבותה". לפי הדיווח, גורמים ישראלים הבטיחו לעמיתיהם במצרים שנתניהו מעוניין לשמור על מנגנוני שיתוף הפעולה עם מצרים".
השיחה בין נתניהו לא-סיסי התרחשה ביום ראשון האחרון. לפי לשכת ראש הממשלה, נשיא מצרים בירך את נתניהו על הקמת הממשלה החדשה. בהודעה נכתב עוד כי כי שני המנהיגים הביעו את רצונם לקדם את היחסים הבילטרליים בין מצרים לישראל בכל המישורים, כולל בהתייחסויות להתפתחויות בזירות הבינלאומית והאזורית, והדגישו את החשיבות של קידום שלום, יציבות וביטחון לטובת שני העמים ועבור כל עמי המזרח התיכון.
הסנקציות על הרשות הפלסטינית, שעליהן החליט הקבינט המדיני-ביטחוני בשבוע שעבר בעקבות פניית הפלסטינים לבית הדין בהאג, לא היו חריפות במיוחד ותאמו את המלצת מערכת הביטחון. ל-ynet נודע כי שרים בקבינט דרשו צעדים קיצוניים יותר, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו בלם אותם והחליט שהקבינט יסמיך צוות מצומצם שיכלול אותו ועוד ארבעה שרים נוספים - שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמכהן גם כשר במשרד הביטחון, שר החוץ אלי כהן והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. צוות זה יחליט על הצעדים המפורטים שיינקטו.