3 צפייה בגלריה
בן סלמאן, ביידן ונתניהו. ישראל תסייע להשיג את תמיכת הסנאט בהסכם עם הסעודים
בן סלמאן, ביידן ונתניהו. ישראל תסייע להשיג את תמיכת הסנאט בהסכם עם הסעודים
בן סלמאן, ביידן ונתניהו. ישראל תסייע להשיג את תמיכת הסנאט בהסכם עם הסעודים
(צילום: רויטרס, AP, יונתן זינדל)
בחודשים הקרובים עשוי להיווצר מצב כמעט חסר תקדים, שבו ממשלת נתניהו תשמש לובי של ממשל ביידן, כדי לשכנע את הסנאט לתמוך בעסקה שנרקמת בין סעודיה לארצות הברית – כזו שכוללת גם מרכיב של נורמליזציה עם ישראל.
גורם ישראלי בכיר קשר בין היחס מצד ארה"ב לממשלת ישראל בעת האחרונה, לבין הדרישות הרבות שמציבים הסעודים בדרך להסכם בינם לבין ארה"ב. לטענת אותו גורם, האמריקנים עשו טעות קשה בהתנהגותם כלפי ישראל, בעיקר בסוגיית הנראות: ההחלטה שלא להזמין את נתניהו לוושינגטון, הביקורת הפומבית על המהפכה המשפטית והתנגשויות דומות.
לדבריו, בכך הם היטעו את הערבים לחשוב שלישראל אין גב אמריקני (אותו גב שמלכתחילה מהווה זרז מרכזי להגעה לנורמליזציה), ובכך עודדו, בעקיפין, את הסעודים להציב רשימת דרישות כה מרחיקת לכת. זאת, בנוסף לכעס הסעודי על הקו הפייסני שנוקטת ארה"ב מול איראן.
לטענת הגורם, האמת בשטח מראה שערכה של ישראל כנכס עבור האמריקנים עלה בצורה דרמטית, ושרמת האינטימיות ביחסים ביניהן נמצאת כיום בשיא של כל הזמנים מבחינה מודיעינית, ביטחונית וכלכלית.
הסעודים מתעקשים על הסכם הגנה שבו תתחייב ארה"ב להגן עליהם אם יותקפו בידי איראן. הסכם הגנה מחייב אישור ברוב מיוחד של הסנאט – רוב של שלושה רבעים, 67 סנאטורים. לממשל ביידן יש אמנם רוב דחוק בסנאט, אבל הוא לא יספיק משתי סיבות: חלק מהסנאטורים מסתייג מההסכם ומובילים נגדה קו ביקורתי מאוד.
3 צפייה בגלריה
פול האוס. בית הנבחרים, בפתיחת נאום ביידן
פול האוס. בית הנבחרים, בפתיחת נאום ביידן
בית הנבחרים האמריקני. ההסכם עם סעודיה מחייב תמיכה של 67 סנאטורים
(צילום: Getty)
הסיבה השנייה: גם אם כל הסנאטורים הדמוקרטים יתמכו בעסקה, ביידן עדיין יצטרך את אצבעותיהם של לפחות 17 סנאטורים רפובליקנים.
כאן ישראל תיכנס לתמונה ובאופן אירוני היא עשויה להפוך ללובי הישראלי של ממשל ביידן. אמנם אין עדיין הסכם בין ארה"ב לסעודיה, אבל היעד שהציבו בממשל ביידן הוא לנסות ולהשיג אותו עד אביב 2024. זה אומר שכבר בתוך כמה חודשים עד חצי שנה – העסקה תגיע לקונגרס.
בישראל חוששים שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, יגרור רגליים ויתפתה לדחות את העסקה עם ארה"ב עד אחרי הבחירות בארה"ב, בסוף שנת 2024.
ישראל כבר העבירה לסעודים מסרים שלפיהם כדאי להם להתקדם מול הממשל הדמוקרטי, שכן יהיה קושי להשיג תמיכה דו-מפלגתית בעסקה כזאת תחת ממשל רפובליקני, בוודאי אם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ייבחר שוב, שכן אז כמעט אוטומטית כל הדמוקרטים יתנגדו לכל מהלך שלו, ויהיה קשה יותר להשיג רוב של 67. דווקא תחת ממשל דמוקרטי – ישראל יכולה לסייע לממשל ביידן להשיג גם תמיכה דמוקרטית רחבה וגם תמיכה רפובליקנית חלקית.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם הסנטור לינדזי גרהאם
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם הסנטור לינדזי גרהאם
הסנאטור גרהאם ונתניהו. מביע תמיכה נלהבת בנורמליזציה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם, שביקר בריאד ובירושלים והביע תמיכה נלהבת בנורמליזציה בין סעודיה לישראל הבהיר לאחרונה שייתן גיבוי לממשל ביידן, אם זה ייעתר לדרישות הסעודים ויביא בסופו של יום להכרה רשמית בינה ובין ישראל.
מלבד הסכם ההגנה, רשימת הדרישות הסעודית לארה"ב כוללת גם אישור לגרעין אזרחי, נשק מתוחכם ועוד. ארה"ב תצטרך הסכמה ישראלית לחלקים אלה. סוגיית הגרעין רגישה מאוד ובעבר ישראל התנגדה לה.
שר החוץ, אלי כהן, אמר אמש ל-ynet ול"ידיעות אחרונות": "לארה"ב אינטרס בקידום הסכם שלום בין סעודיה לבין ישראל, שכן הוא יתרום ליציבות האזורית, יוריד את מחירי האנרגיה, ויהווה הישג משמעותי לנשיא ביידן לקראת הבחירות. גם לסעודיה יש אינטרס בהסכם כזה, לא פחות מלישראל, שכן הוא יסייע לה בהתמודדות מול האיום המרכזי שלה - איראן, ויפתח דלת לאפשרויות חדשות של שיתופי פעולה כלכליים וטכנולוגיים מול ישראל. ראש הממשלה מוביל את הנושא מול האמריקנים, ואני מעריך שלהסכם כזה יצטרפו מדינות מוסלמיות נוספות מאפריקה ומאסיה".