בצה"ל בודקים אם שלושת החטופים שנורו למוות בשוגג בשכונת שג'אעיה בעזה שהו יחד כמה ימים, ייתכן שלמשך שבוע, עד שנהרגו ביום שישי שעבר מאש של כוח גדוד 17. כמו כן נבדק אם השלושה שהו במבנה נוסף, ולא רק במבנה שעליו תלו החטופים שלטים עם קריאות לעזרה כמו "הצילו" ו"3 חטופים".
3 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
אחד השלטים שהציבו החטופים שנורו למוות בשוגג
(צילום: דובר צה"ל )
כחלק מהפקת הלקחים, הונחו הכוחות להגביר ערנות באזורים שבהם לפי הערכות שוהים חטופים נוספים, בעיקר בחאן יונס בדרום הרצועה. בכל מוקד לחימה בשטח הרצועה שבו הכוחות הקימו חמ"לים וכן במוצבי ניהול הלחימה הסמוכים לגבול של כל האוגדות והחטיבות, מיקומם המשוער מודיעינית של החטופים מסומן בצורה בולטת מאוד כל העת כדי להימנע מתקיפה שלהם.
בצה"ל עדיין בוחנים את האפשרות לנקוט צעדים נגד המעורבים בהרג החטופים, בעיקר לנוכח העובדה שאת ההחלטה העיקרית - השלב השני בתקרית - קיבל מפקד גדוד 17, סגן-אלוף ל', ולא חייל או מפקד זוטר על דעת עצמו. סא"ל ל' חתם אמנם למגע כשיצא לאיגוף אחר החשוד השלישי שהתברר כחטוף שברח לדירת המסתור, אך לא מנע מאחד מלוחמיו לירות לעברו כשיצא חשוף מהמתחם.
הכותרת
קן הצרעות של עזה: הסיפור של שג'אעיה
28:31
3 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
החטופים שנורו למוות בשוגג: יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה
בצה"ל מודאגים מריבוי האירועים החריגים ברצועת עזה, אף על פי שמדובר בתנאי לחימה קשים ומורכבים שבהם חמאס משאיר פיתויים והונאות רבות ללוחמים כדי שייכנסו לתוך שטחי השמדה. בצבא חוששים שהדחה של מפקד גדוד (מג"ד) באמצע לחימה תגרום לזעזוע גדול מדי. מצד שני, בצבא מודעים לכך שמדובר בהתנהגות מאוד חריגה, גם אם היה מתברר ששלושת החשודים שנורו היו אזרחים פלסטינים. השורה התחתונה: היה אסור לירות אש קטלנית לעברם.
"כל החלטה פרסונלית שתתקבל תהיה מורכבת, אבל זה הוא מבחן מנהיגות משמעותי ראשון לרמטכ"ל במלחמה", אמר קצין בכיר. מאידך, בסוף השבוע נשמעו קולות אחרים מפיקוד הדרום שדורשים להתמיד בגיבוי לכל הלוחמים. אותם גורמים טענו כי לכל היותר מדבר בשגיאה מבצעית ולא בתקלה ערכית.
3 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
הבניין שבו שהו החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
דובר צה"ל הציג אמש תמונות מהמבנה שבו שהו החטופים שנורו בשוגג, ועליו כאמור שלטים שעליהם נכתבו קריאות לעזרה, ככל הנראה באמצעות שאריות מזון. לפי דובר צה"ל, "במבנה בוצעו סריקות. על בסיס תחקיר האירוע בשטח, נראה כי שלושת החטופים שהו במבנה שבו אותרו השלטים לפחות חלק מהזמן. צה"ל עדכן את המשפחות בממצאים שאותרו עד כה".
במקביל, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס אתמול שוב להרג בשוגג של שלושת החטופים הישראלים בשכונת שג'אעיה בעזה. "אם שני עזתים עם דגל לבן שיוצאים להיכנע, מה, אנחנו יורים בהם? בשום פנים ואופן לא. בשום פנים ואופן לא. זה לא צה"ל", אמר הרמטכ"ל בשיחה עם לוחמים ברצועת עזה. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ציין כי הצבא בודק מבנה נוסף שייתכן שהחטופים שהו בו. "אנו ממשיכים לתחקר את האירוע, ולהפיק את הלקחים", אמר הגרי. "הרמטכ"ל נתן דגשים לכוחות צה"ל מסיכום התחקור הראשוני".
זו הייתה הפעם השנייה שבה הרמטכ"ל מתייחס לתקרית הטרגית שבה נהרגו יותם חיים (28) ואלון שמריז (26) מקיבוץ כפר עזה וכן סאמר טלאלקה (25) מהיישוב חורה. "אני אומר לכם בצורה מאוד פשוטה - האירוע הוא אירוע מאוד קשה וכואב, ואף אחד לא יבוא ויאמר אחרת", ציין רא"ל הלוי בשיחה עם הלוחמים. "אני אומר לכם שזה אירוע שממש בקלות יכול היה לא לקרות. ותחשבו, הרי מה, למה באנו לתמרון? אנחנו שמנו שלוש מטרות - לפרק את חמאס, להחזיר את הביטחון לתושבי העוטף והשבת החטופים".
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם מפקדי ולוחמי אוגדה 99 ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

הרמטכ"ל הוסיף: "באירוע הזה יצאו שלושה אנשים, הם לקחו בחשבון שהם לוקחים סיכון שהם באים לכוח צה"ל, כדי להפחית את הסיכון הם באמת חשבו, הם הורידו חולצות כדי שאף אחד לא יחשוב שיש עליהם מטען והחזיקו בד לבן על מוט לזהות עצמם, באו דיברו בעברית, קראו 'הצילו'. ואנחנו באמת, לוחמים שלנו שאני לא פגשתי אותם עוד, אבל אני בטוח שהם הטובים ביותר כי כולם רוצים לעשות טוב, ואני בטוח שהם היו בטוחים שהם עושים את הדבר הכי נכון. אבל אני מדבר איתכם לא כדי להגיד אם הם היו בסדר או לא, כדי שאנחנו קדימה נהיה בסדר.
"אתה רואה שני אנשים, הם עם ידיים למעלה ובלי חולצות, קח שתי שניות, ואני רוצה להגיד לכם משהו לא פחות חשוב, ואם זה שני עזתים עם דגל לבן שיוצאים להיכנע, מה, אנחנו יורים בהם? בשום פנים ואופן לא. בשום פנים ואופן לא. זה לא צה"ל. אני אומר לכם, מי שהתבלבל פה, גם מי שנלחם ועכשיו מניח את הנשק ומרים ידיים, אנחנו שובים אותו, אנחנו לא יורים בו. אנחנו מוציאים המון מודיעין מהשבויים שיש לנו, יש לנו מעל אלף כבר. אנחנו לא יורים בהם, כי צה"ל לא יורה בבן אדם שמרים ידיים. זו עוצמה, זו לא חולשה".
פורסם לראשונה: 23:04, 17.12.23