נשיא ברזיל לשעבר, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, ממשיך להוביל בפער ניכר בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-2 באוקטובר. בסקר שפורסם בסוף השבוע מקבל מנהיג השמאל 47% מהקולות. הנשיא המכהן, מנהיג הימין ז'איר בולסונרו, מקבל רק 32%.
בסקר נשאלו הברזילאים למי יצביעו בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות. דה סילבה ובולסונרו האנטי-ממסדי, שרבים רואים בו איש ימין קיצוני, מובילים בפער גדול על שאר המתמודדים במירוץ: המועמד שהגיע למקום השלישי בסקר האחרון הוא סירו גומש, איש מרכז-שמאל, שקיבל 7% בלבד.
בולסונרו מתעמת עם הצעיר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מתעמת עם פעיל
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו מתעמת עם פעיל
"בוא הנה, אני רוצה לדבר איתך", אמר נשיא ברזיל לאושיית הרשת
(צילום: רויטרס )
לולה דה-סילבה עשוי לנצח בבחירות לנשיאות כבר בסיבוב הראשון אם יקבל 50% מהקולות (כאמור, בסקר האחרון הוא זכה ב-47%). בסקר נשאלו המשתתפים למי יצביעו אם לולה ובולסונרו יעפילו לסיבוב השני. כאן היתרון של מנהיג השמאל גדל: הוא מקבל 54%, לעומת 37% לנשיא המכהן.
דה סילבה נחשב לנשיא אהוד למדי בשנים שבהן שלט בברזיל, 2003 עד 2010. הוא נשלח לכלא אחרי שהורשע בפרשת שחיתות גדולה שבמרכזה עמדה חברת הנפט הממשלתית, פטרוברס. היתרון שלו על בולסונרו כבר היה גדול יותר, ובחודש דצמבר הגיע ל-29%. מאז בולסונרו הצליח לצמצם את הפער, אך היתרון של לולה בסקרים עדיין גדול.
4 צפייה בגלריה
עצרת בחירות ב ברזיל של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה סאו פאולו
עצרת בחירות ב ברזיל של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה סאו פאולו
לולה דה-סילבה בעצרת בסאו פאולו
( צילום: AP )
4 צפייה בגלריה
עצרת בחירות ב ברזיל של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה סאו פאולו
עצרת בחירות ב ברזיל של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה סאו פאולו
(צילום: רויטרס )
מערכת הבחירות בברזיל צפויה להיות סוערת ויצרית, ובמדינה חוששים מאלימות לאור הפערים האידיאולוגיים הגדולים בין שני המועמדים. בסקר האחרון 51% מהנשאלים אמרו שהם לעולם לא יצביעו לבולסונרו, לעומת 37% שאמרו שלא ייתנו את קולם ללולה דה-סילבה.
בולסונרו ניסה בחודשים האחרונים לחזק את מעמדו באמצעות אישור רפורמות בתחום הרווחה, שאמורות לסייע לעניים, וכן נאבק בעליית מחירי הדלק. שיעור התמיכה בנשיא עלה החודש ל-30% לעומת 28% בחודש יולי. על רקע ההערכה שיפסיד בבחירות, מתנגדיו של בולסונרו חוששים כי הוא מתכוון שלא להכיר בתוצאות הבחירות – ולגרור את המדינה למאבק ציבורי ממושך על הלגיטימיות שלהן, כפי שעשה בעל בריתו דונלד טראמפ בארה"ב אחרי הפסדו לג'ו ביידן בנובמבר 2020. לאחרונה השמיע בולסונרו טענות נגד מערכת ההצבעה האלקטורנית - והעריך שיהיו זיופי קולות בבחירות.
למרות שלולה ובולסונרו מנהלים מסע בחירות כבר חודשים, הקמפיינים הושקו רשמית רק ביום שלישי. בולסונרו פתח את הקמפיין בעצרת בעיר ז'ואיז דה פורה - שם נדקר במהלך מסע הבחירות ב-2018. לולה, שעבר היה מנהיג איגוד עובדים, בחר להגיע למפעל רכב בסאו ברנרדו דו קמפו.
4 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ב עצרת בחירות
נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ב עצרת בחירות
בולסונרו בעצרת הבחירות בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
יומיים אחרי פתיחת הקמפיין של בולסונרו התעמת הנשיא עם צעיר שנחשב לאושיית רשת בברזיל. הצעיר, וילר לאו, נוהג לפרסם סרטונים ברשת שבהם הוא מפנה שאלות בוטות לאנשי ימין ושמאל. בסרטון שצילם מחוץ למעון הנשיא הוא ניגש לבולסונרו, ושאל אותו מדוע הוא כרת ברית פוליטית עם מפלגות מושחתות. אחד האנשים בסביבת הנשיא דחף את לאו מהמקום - אך הוא חזר לזירה וכינה את בולסונרו (שכבר נכנס למכוניתו) "פחדן" ו"בטלן". בולסונרו יצא מהמכונית, אחז את הצעיר בחולצתו ובידו וניסה לחטוף ממנו את הטלפון שלו. "בוא הנה, אני רוצה לדבר איתך", אמר הנשיא במהלך העימות עם לאו. המאבטחים של בולסונרו הפרידו בין השניים.
כמה דקות לאחר מכן בולסונרו אישר ללאו לחזור לזירה, כששומרי ראש חוצצים ביניהם, וערך איתו שיחה שנמשכה כמה דקות. "אתה יכול לדבר איתי כמה שאתה רוצה", אמר לו הנשיא.